• Anonym (hemskt)

skäms för min förlovningsring

Någon mer än jag som skäms över sin förlovningsring? Inget blev som jag hade tänkt mig med förlovningen.. ett frieri vid BB sängen efter 14 timmars förlossning, för att sedan bli lämnad själv av min nyblivna fästman (då besökstiden var slut och han blev hemskickad). Och en fjuttig platt/slät guldring "ta två betala för en"-ring..

Känner mig förnedrad av att gå med en ring som tonåringa köper, vart tog den romantiska middagen med live musik och en stor briliantring vägen?
    Har tagit upp detta med min fästman, och han säger att "alla" har sådana ringar, och diamatringer kommer när vi gifter oss. Stämmer det, vad har ni?
    Själv har jag vart så fräck och köpt en 0,70 carats briliant som jag ska låta guldsmeden sätta dit, är det fult av mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-10 22:53
    Eftersom det kommer många liknande frågor ska jag förtydliga mig på vissa punkter.

*Jag är inte missnöjd med frieriet, jag hade dock önskat att jag fått tillbringa mer tid med min nyblivne fästman, mer än tio minuter efter förlovninge. Det blev inte helt som jag tänkt mig, men jag kan ändå tänka tillbaka på det med ett leende på läpparna. Även om det inte är en timmes romatisk berättelse.

* Jag är missnöjd med min ring pga att jag vart väldigt tydlig med vad jag ville ha men fick något helt annat. Och givetvis skulle jag inte velat ha en ring som skulle skuldsätta oss eller kostat en förmögenhet. Men just för att jag fått vackra briliantringar av min partner tidigare (som vart pant fynd eller från ebay- dvs riktiga fynd) så hade jag hoppats på en ring som jag kände mer för.

Något som gör mig mycket pressad är familj och vänner som är mycket matrealistiska och det har sina påföljder. Att bli erbjuden min mammas förlovningsring för att min inte dugde var väldigt förolämpande, lika så när vänner och släktingar visar upp sina vackra ringar och "jämför" varandras medans min inte existerar. Tyvärr kommer jag få vänta minst tvåår innan vi kan gifta oss, pga omkostnaderna. Vi är inte specciellt avanserade och hade lika gärna kunnat gifta oss borgligt och käkat en enkel middag för att fira det, men det förväntas mer av oss.. så det kan vi inte.

Kan tilläga att vi är svenska som många frågat.

• Svar på tråden skäms för min förlovningsring
  • SunShine1982

Min kille köpte en tillfällig billig ring bara för sakens skull, sedan fick jag själv välja hurudan ring jag ville ha. Tycker också att helt släta ringar kan vara lite tråkiga så jag valde en med diamanter i. Fast många väljer ju en slät ring till förlovningen och sedan en finare och dyrare ring till vigseln. Men jag vill gärna ha diamantringar båda gånerna så jag förstår dig. Tycker inte det är fult av dig att lägga till en briliant om du vill ha det.

• Mariohn

Jag behöver ingen diamant för att skryta. Jag har min man att skryta med

• Spicy Women
    SunShine1982 skrev 2009-09-10 22:52:59 följande:
    Min kille köpte en tillfällig billig ring bara för sakens skull, sedan fick jag själv välja hurudan ring jag ville ha. Tycker också att helt släta ringar kan vara lite tråkiga så jag valde en med diamanter i. Fast många väljer ju en slät ring till förlovningen och sedan en finare och dyrare ring till vigseln. Men jag vill gärna ha diamantringar båda gånerna så jag förstår dig. Tycker inte det är fult av dig att lägga till en briliant om du vill ha det.
    Fast då ska hon fråga sin blivande man om vad han tycker. Kan ju vara att han vill att de här ringarna ska vara lika och sen att vigselringen får se ut precis som ts vill.
  • Bjornis
    Anonym skrev 2009-09-10 22:48:54 följande:
    Man drömde om det där fantastiska men den mannen är inte gå på knätypen (inte jag heller )
    Jag är nog den typen men min man är inte så uppfinningsrik. Haha. Hade helst velat ha den; sitter på basebollstadion och tittar upp på storbilden och där är vi i fokus och så tar mannen upp en ring och det dyker upp ett hjärta runt om oss och folk applåderar. HAha. FILM ville jag haft, men men, jag har fått en bra make! Och vi har hittils ett himla bra äktenskap och det är ju det som räknas!
  • Amaranth

Om det nu är väldigt viktigt för dig TS att ha en ring med sten i så visst, pimpa den du. Men jag tycker att du iaf kan prata med din blivande man först, visa att du uppskattar hur han valde att visa sin kärlek till dig, men förklara att för dig är det helt enkelt så pass väsentligt att kunna visa upp en blänkande ring att du känner att du måste lägga till en sten. Han kommer säkert att känna sig tillplattad, så den attityden som du visar upp här tycker jag du kan hålla tillbaka och i stället visa uppskattning över tanken som låg bakom hans frieri.

• SunShine1982

Man har ju dessutom inte tänkt att förlova sig fler gånger så det är klart att ringen är något speciellt! Det är man värd!

• snorkråka

Anonym (hemskt) skrev 2009-09-10 22:07:42 följande:

Vi är inte specciellt avanserade och hade lika gärna kunnat gifta oss borgligt och käkat en enkel middag för att fira det, men det förväntas mer av oss.. så det kan vi inte.Kan tilläga att vi är svenska som många frågat.
    Vadå förväntas av er? Har du ingen egen vilja? Det är det fina med att vara vuxen förstår du, man får bestämma själv hur man vill gifta sig!
  • Alisa

Jag har inte läst alla svar, men min förlovningsring är från början en provisorisk silverring för 129 kr 
    Men affektionsvärdet har höjts efter hand och nu tänker vi inte ens byta ut våra ringar. Kanske när vi gifter oss 
    Gällande att skryta tycker jag att det är väldigt häftigt att kunna visa att man hittat någon man vill dela sitt liv med, och det är för mig det ringen förmedlar..

• Anonym

Varför tror du att det är "den amerikanska varianten"? För att du sett det i amerikanska filmer?

FYI, det är den vedertagna internationella traditionen - inte enbart amerikanska.

Anonym skrev 2009-09-10 22:51:09 följande:
    Dom kör den amerikanska varianten
  • Mariohn

Får jag fråga TS... Spelar det verkligen någon roll? Om det nu är andras åsikter du bryr dig så mycket om är det inte mer pinsamt att erkänna att du själv har fått fixa till din ring än att bara tala om för folk att er kärlek är viktigare än deras åsikter?

Svar på tråden skäms för min förlovningsring