• Anonym (hemskt)

skäms för min förlovningsring

Någon mer än jag som skäms över sin förlovningsring? Inget blev som jag hade tänkt mig med förlovningen.. ett frieri vid BB sängen efter 14 timmars förlossning, för att sedan bli lämnad själv av min nyblivna fästman (då besökstiden var slut och han blev hemskickad). Och en fjuttig platt/slät guldring "ta två betala för en"-ring..

Känner mig förnedrad av att gå med en ring som tonåringa köper, vart tog den romantiska middagen med live musik och en stor briliantring vägen?
    Har tagit upp detta med min fästman, och han säger att "alla" har sådana ringar, och diamatringer kommer när vi gifter oss. Stämmer det, vad har ni?
    Själv har jag vart så fräck och köpt en 0,70 carats briliant som jag ska låta guldsmeden sätta dit, är det fult av mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-10 22:53
    Eftersom det kommer många liknande frågor ska jag förtydliga mig på vissa punkter.

*Jag är inte missnöjd med frieriet, jag hade dock önskat att jag fått tillbringa mer tid med min nyblivne fästman, mer än tio minuter efter förlovninge. Det blev inte helt som jag tänkt mig, men jag kan ändå tänka tillbaka på det med ett leende på läpparna. Även om det inte är en timmes romatisk berättelse.

* Jag är missnöjd med min ring pga att jag vart väldigt tydlig med vad jag ville ha men fick något helt annat. Och givetvis skulle jag inte velat ha en ring som skulle skuldsätta oss eller kostat en förmögenhet. Men just för att jag fått vackra briliantringar av min partner tidigare (som vart pant fynd eller från ebay- dvs riktiga fynd) så hade jag hoppats på en ring som jag kände mer för.

Något som gör mig mycket pressad är familj och vänner som är mycket matrealistiska och det har sina påföljder. Att bli erbjuden min mammas förlovningsring för att min inte dugde var väldigt förolämpande, lika så när vänner och släktingar visar upp sina vackra ringar och "jämför" varandras medans min inte existerar. Tyvärr kommer jag få vänta minst tvåår innan vi kan gifta oss, pga omkostnaderna. Vi är inte specciellt avanserade och hade lika gärna kunnat gifta oss borgligt och käkat en enkel middag för att fira det, men det förväntas mer av oss.. så det kan vi inte.

Kan tilläga att vi är svenska som många frågat.

• Svar på tråden skäms för min förlovningsring
  • Principessa

min sambo har pratat mkt om att han skall fria till mig. mer än ett år har han gjort det, men inget har kommit än. Men hans svar har alltid varit att han måste spara ihop till just den ring som jag ska ha på mitt finger. Hans resonemang är "fria gör man bara en gång i livet och då skall det vara perfekt, ringen är ngt du ska bära tills vi dör och du skall vara stolt". Jag hade blivit lika glad för vilken ring som helst. Men nu när jag vet att han verkligen har tittat ordenligt på ringar och verkligen bestämt sig för en som han nu sparar för så känns det mer romantiskt.. Sätt in din diamant i ringen tkr jag ;)..

• Kinga

Har själv en enkel(som du kallar det) förlovningsring, den var till ovh med om jag minns rätt ta "två betala för en" ring, men den vr exakt som jag ville att en förlovningsring skulle se ut.Dock är vigselringen desto mer påkostad, 15000kr.
    Sluta hänga upp dig på att din ring är ful, se det som den vackraste ring du någonsin ägt, det är ju en stor kärleksförklaring från din älskade!!!!

• Anonym (??????????????+)

Fy f*n för att vara så fruktansvärt otacksam, din kille är värd något bättre än en som sån dej som har mage att klaga på hans sätt att fria, va glad att han gör det över huvudtaget!!!!! Vad har värdet på ringen att göra med er kärlek? är väll själva beviset på att du har en ring som visar det. Troligtvis tröttnar din kille på ditt ouppfostrade barnsliga sätt , så ett råd: Nästa gång du förlovar dej så planera frieriet själv!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Anonym

Hej på di!
    Men han kanske inte har råd med att betala flera tusenlappar på en förlovningsring. Min mamma t ex har en slät förlovnings ring o sedan har det blivit en fin allians ring med brillianter som vigelring och de blev hur snyggt som helst. Sedan så tycker jag personligen att man tröttnar lätt på om det är för mycket krims krams på en sådan ring. Så jag tycker du ska vara hur nöjd som helst. Inget att skämmas över. Du/ni får satsa på vigelringen i stället då. Lycka till!

• straw2008

Jag förstår dig FULLT UT!!

Jag hade även jag en vision om hur min ring skulle se ut, o givetvis tyckte min man att detta är något man pratar om o gör ihop så vi valde ringar ihop, han ska ju oxå vara stolt över vad han har valt :O)

Som förlovningsring valde jag en slät rundad gul guldring för jag älskar hur de ser ut, mannen valde en i vitt guld.
    Till vigselring en ring i 25 000 kr klassen med 6 feta diamanter (köpte i usa då dollarn låg på fem kr så ni kan tänka er storleken på dessa LOOOVE)

Jag blev lovad en klocka då jag fött vår son, min man ville at jag skulle ha en speciell men jag valde en helt annan, det var viktigt för mig då jag ska bära den varje dag o vara stolt över den.

Jag förstår dig TS, klart du ska fixa till din ring om du vill men hellre skulle jag prata med min man o berätta så ni kan göra detta ihop, annars kommer det hänga som en sur bismak varje gång du tittar o pratar om din ring.

• Fridayyy
    Konfliktnolla skrev 2009-09-11 10:10:31 följande:
    Guldsmeden kommenterar. Jo jag är guldsmed och kan vara generell i frågan. DET VIKTIGA MED EN FÖRLOVNINGSRING ÄR.:Att du tycker om den och vill bära den oavsett vilken smak du har.........:Att den tål att användas, tanken är att ringen skall användas varje dag, kantmönster och sådant slits ut snabbt och blir fult.:Skall man ha stenar så bör det vara en hård en. Allt utom diamant repas om man använder det varje dag. Och en repig sten dör och tappar sin lyster. Det är det enda som är viktigt, sen om det är järn, platina, brons, silver, rött, vitt, blått, gult, eller purpurfärgat guld. Spelar ingen roll. Man kan har CZ eller diamanter eller vad man vill i. Jag har gjort alla tänkbara varianter. 2 personer kan ha helt olika smak, och därför ogillar jag tanken på att man måste ha matchande ringar. Känns lite som husvagnssemester tycker jag. Likadana träningsoveraller liksom. Man skall själv trivas med ringen. Köpa 2 för 1. Är det främsta lurendrejeriet. Man betalar egentligen för båda. Bara det att den man betalar för kostar dubbelt så mycket. Verkar funka iaf, men sånt håller jag inte på med.Tycker att det var bra gjort att köpa en sten och modifiera ringen, inget fel med det. Det är du som skall ha ringen så då får du bestämma hur den skall se ut. Min sambo fick själv välja diamanten, men jag stod för designen. och våra ringar liknar inte varandras ett dugg. Men vi gillar dom.
    Min man har en ur och guld-butik och brukar berätta att det kommer folk och byter ut sina ringar mot modernare så det är ju inte som förr när folk hade sin ring livet ut.
  • Anonym

Nämen oj. Jag har ingen förlovningsring och vigselringen är en slät, enkel vitguldsring. Och ja, billig var den också

Det är tradition inom min kultur att ha enkla, släta, "rena" ringar som symboliserar förhoppningen att kärleken ska vara ren och utan krusiduller, en kärlek som inte handlar om pengar eller andra yttre attribut. Det tycker jag är en fin tanke och jag bär min ring med stolthet.

• linjes

Ni får väl byta ut ringen när ni köper vigselringar till den ringen du vill ha

svårare än så är det inte

• Plutteli
    Anonym skrev 2009-09-11 10:23:51 följande:
    Nämen oj. Jag har ingen förlovningsring och vigselringen är en slät, enkel vitguldsring. Och ja, billig var den också Det är tradition inom min kultur att ha enkla, släta, "rena" ringar som symboliserar förhoppningen att kärleken ska vara ren och utan krusiduller, en kärlek som inte handlar om pengar eller andra yttre attribut. Det tycker jag är en fin tanke och jag bär min ring med stolthet.
    Det tyckte jag lät jättefint! Lite samma tanke som jag och min sambo har :)
Svar på tråden skäms för min förlovningsring