• Anonym (hemskt)

skäms för min förlovningsring

Någon mer än jag som skäms över sin förlovningsring? Inget blev som jag hade tänkt mig med förlovningen.. ett frieri vid BB sängen efter 14 timmars förlossning, för att sedan bli lämnad själv av min nyblivna fästman (då besökstiden var slut och han blev hemskickad). Och en fjuttig platt/slät guldring "ta två betala för en"-ring..

Känner mig förnedrad av att gå med en ring som tonåringa köper, vart tog den romantiska middagen med live musik och en stor briliantring vägen?
    Har tagit upp detta med min fästman, och han säger att "alla" har sådana ringar, och diamatringer kommer när vi gifter oss. Stämmer det, vad har ni?
    Själv har jag vart så fräck och köpt en 0,70 carats briliant som jag ska låta guldsmeden sätta dit, är det fult av mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-10 22:53
    Eftersom det kommer många liknande frågor ska jag förtydliga mig på vissa punkter.

*Jag är inte missnöjd med frieriet, jag hade dock önskat att jag fått tillbringa mer tid med min nyblivne fästman, mer än tio minuter efter förlovninge. Det blev inte helt som jag tänkt mig, men jag kan ändå tänka tillbaka på det med ett leende på läpparna. Även om det inte är en timmes romatisk berättelse.

* Jag är missnöjd med min ring pga att jag vart väldigt tydlig med vad jag ville ha men fick något helt annat. Och givetvis skulle jag inte velat ha en ring som skulle skuldsätta oss eller kostat en förmögenhet. Men just för att jag fått vackra briliantringar av min partner tidigare (som vart pant fynd eller från ebay- dvs riktiga fynd) så hade jag hoppats på en ring som jag kände mer för.

Något som gör mig mycket pressad är familj och vänner som är mycket matrealistiska och det har sina påföljder. Att bli erbjuden min mammas förlovningsring för att min inte dugde var väldigt förolämpande, lika så när vänner och släktingar visar upp sina vackra ringar och "jämför" varandras medans min inte existerar. Tyvärr kommer jag få vänta minst tvåår innan vi kan gifta oss, pga omkostnaderna. Vi är inte specciellt avanserade och hade lika gärna kunnat gifta oss borgligt och käkat en enkel middag för att fira det, men det förväntas mer av oss.. så det kan vi inte.

Kan tilläga att vi är svenska som många frågat.

• Svar på tråden skäms för min förlovningsring
  • Anonym (frugan)

Jag har bara en vigselring, tyckte det var onödigt med två ringar och satsade på att köpa just den ring jag ville ha till vigseln istället. Jag fick min ring i ett kinderägg på påsken, hur romantiskt som helst :) Det var dock bara en måttring som jag sedan fick byta ut mot den jag ville ha.
    Köp den vigselring du vill ha och byt sedan ut förlovningsringen när ni har råd. Det är killen du ska behålla hela livet, inte ringen. Haka inte upp dig på saker som inte blev riktigt som du ville, lägg energin på att skapa stunder som blir som du vill istället. Lycka till!

• Friyaz

min morbror och hans tjej förlovade sig för någon månad sen, dom hade inte fått ringarna så dom målade varsin ring på varandra... den ni ;)

jag o min sambo har föresten helt vanlig släta guldringar...

• Trollet Ludenben

Våra ringar är guldringar utan massa krimskrams i. Lite rundade, schalins-serien. 1600:- st, det är jag nöjd med. Jag ville inte ha en platt ring men varför massa bling bling i??

• Puls

Det låter hemskt att hänga upp sig så på materiella saker.
    Pengar och välstånd är inte viktigt i min värld, bara jag har till livets nödtorft är jag nöjd.
    Men jag borde antagligen levt på 60-talet och flower-power-vågen.

Det låter som om man blir så låst bara av saker, som du skriver, det här blir ett problem, en besvikelse.
    Så onödigt, kan jag tycka att gå och känna så, bara inför ett ting.

• Anonym (va glad istället)

Förresten att släkten e så materialister.....det brukar inte "svenskar vara" ....hade annars tippat på att du var syrian....dem har ofta så feta bröllop o allt runt omkring är så påkostat...

• Anonym (bling-ring)

Jag förstår dig.
    Jag har 11 små diamanter i min förlovningsring och en större i min vigselring. Båda ringarna är designade och tillverkade bara för mig.

Jag skulle inte vilja ha en tonårs-guldfynd-ta-två-betala-för-en-ring, jag är ju vuxen. Förlovnings och vigselringarna ska man ju ha hela livet.
    Jag tycker att din man ska överraska dig med en sten till förlovningsringen. Han får helt enkelt fatta att det är viktigt för dig.
    Kanske kan du önska dig det i födelsedagspresent, julklapp eller liknande?

• Anonym (Ajdå)

Jag vet inte varför ni ska gifta er? Vad handlar det om? Hur ni ser ut för omgivningen?

Vi pratar om att gifta oss. Med billigare ringar, antagligen släta i guld. Bröllopet blir litet och borgerligt. Jag köper antagligen en söt, vit klänning från Gina Tricot. Gör en egen sminkning och en lättare håruppsättning.
    Efteråt blir det fika i min mormors trädgård.

Vi är studenter och älskar varandra. Och vi är medvetna om vad bröllopet ska ha fokus på - inte pengar, inte materiella ting. Vi gifter oss ju inte för någon annans skull utan för vår egen.

Svar på tråden skäms för min förlovningsring