• Anonym (hemskt)

skäms för min förlovningsring

Någon mer än jag som skäms över sin förlovningsring? Inget blev som jag hade tänkt mig med förlovningen.. ett frieri vid BB sängen efter 14 timmars förlossning, för att sedan bli lämnad själv av min nyblivna fästman (då besökstiden var slut och han blev hemskickad). Och en fjuttig platt/slät guldring "ta två betala för en"-ring..

Känner mig förnedrad av att gå med en ring som tonåringa köper, vart tog den romantiska middagen med live musik och en stor briliantring vägen?
    Har tagit upp detta med min fästman, och han säger att "alla" har sådana ringar, och diamatringer kommer när vi gifter oss. Stämmer det, vad har ni?
    Själv har jag vart så fräck och köpt en 0,70 carats briliant som jag ska låta guldsmeden sätta dit, är det fult av mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-10 22:53
    Eftersom det kommer många liknande frågor ska jag förtydliga mig på vissa punkter.

*Jag är inte missnöjd med frieriet, jag hade dock önskat att jag fått tillbringa mer tid med min nyblivne fästman, mer än tio minuter efter förlovninge. Det blev inte helt som jag tänkt mig, men jag kan ändå tänka tillbaka på det med ett leende på läpparna. Även om det inte är en timmes romatisk berättelse.

* Jag är missnöjd med min ring pga att jag vart väldigt tydlig med vad jag ville ha men fick något helt annat. Och givetvis skulle jag inte velat ha en ring som skulle skuldsätta oss eller kostat en förmögenhet. Men just för att jag fått vackra briliantringar av min partner tidigare (som vart pant fynd eller från ebay- dvs riktiga fynd) så hade jag hoppats på en ring som jag kände mer för.

Något som gör mig mycket pressad är familj och vänner som är mycket matrealistiska och det har sina påföljder. Att bli erbjuden min mammas förlovningsring för att min inte dugde var väldigt förolämpande, lika så när vänner och släktingar visar upp sina vackra ringar och "jämför" varandras medans min inte existerar. Tyvärr kommer jag få vänta minst tvåår innan vi kan gifta oss, pga omkostnaderna. Vi är inte specciellt avanserade och hade lika gärna kunnat gifta oss borgligt och käkat en enkel middag för att fira det, men det förväntas mer av oss.. så det kan vi inte.

Kan tilläga att vi är svenska som många frågat.

• Svar på tråden skäms för min förlovningsring
  • konkelbär

Anonym (bling-ring) skrev 2009-09-11 10:03:10 följande:

Jag förstår dig. Jag har 11 små diamanter i min förlovningsring och en större i min vigselring. Båda ringarna är designade och tillverkade bara för mig. Jag skulle inte vilja ha en tonårs-guldfynd-ta-två-betala-för-en-ring, jag är ju vuxen. Förlovnings och vigselringarna ska man ju ha hela livet. Jag tycker att din man ska överraska dig med en sten till förlovningsringen. Han får helt enkelt fatta att det är viktigt för dig. Kanske kan du önska dig det i födelsedagspresent, julklapp eller liknande?
    Men ska man verkligen gifta sig om ringen är det centrala? Var är kärleken?
  • listen

TS: Det låter som du fått en vanlig traditionell förlovningsring, och det är synd om du inte kan glädjas åt den. Personligen hade jag kunnat få en plastring, bara den betydde samma sak. Det är ju inte själva ringen som du ska gifta dig med.

• Maskot

Den känsla du har är din- och jag tror inte att något som skrivs här kan få dig att ändra dig.
    Men det är ändå tråkigt att du har valt att focusera så mycket på det negativa.

För mig låter det 1000 gånger mer romantiskt, speciellt och rätt att få ett frieri på BB efter att man fått barn tillsammans än på en restaurang som alla andra. Det är ju verkligen en nystart i livet och början på något nytt när man precis fått barn. Hur ringen sedan ser ut- det kan ju ingen annan säga vad du ska tycka. Men det måste kännas otroligt konstigt för din sambo om du är så missnöjd med både ringen och tillfället när han har ansträngt sig för att göra det speciellt.

• Lenish

Jag & min man köpte förlovningsringarna, tag 2 betala för en.. Otroligt fina förlovningsringar, med mönster i å grejer.. Så det tycker jag inte spelar någon roll.. Var glad att det är förlovningsringen som ser ut så

Vigselringen däremot, 18K guld å 20 små diamanter... Otroligt fin den också, men bara för det så var den heller inte sjukligt dyr

Hoppas det kommer lösa sig iaf, men det tror jag

• Konfliktnolla

Guldsmeden kommenterar.

Jo jag är guldsmed och kan vara generell i frågan.

DET VIKTIGA MED EN FÖRLOVNINGSRING ÄR.
    :Att du tycker om den och vill bära den oavsett vilken smak du har.........
    :Att den tål att användas, tanken är att ringen skall användas varje dag, kantmönster och sådant slits ut snabbt och blir fult.
    :Skall man ha stenar så bör det vara en hård en. Allt utom diamant repas om man använder det varje dag. Och en repig sten dör och tappar sin lyster.

Det är det enda som är viktigt, sen om det är järn, platina, brons, silver, rött, vitt, blått, gult, eller purpurfärgat guld. Spelar ingen roll. Man kan har CZ eller diamanter eller vad man vill i. Jag har gjort alla tänkbara varianter.
    2 personer kan ha helt olika smak, och därför ogillar jag tanken på att man måste ha matchande ringar. Känns lite som husvagnssemester tycker jag. Likadana träningsoveraller liksom. Man skall själv trivas med ringen.

Köpa 2 för 1. Är det främsta lurendrejeriet. Man betalar egentligen för båda. Bara det att den man betalar för kostar dubbelt så mycket. Verkar funka iaf, men sånt håller jag inte på med.

Tycker att det var bra gjort att köpa en sten och modifiera ringen, inget fel med det. Det är du som skall ha ringen så då får du bestämma hur den skall se ut.

Min sambo fick själv välja diamanten, men jag stod för designen. och våra ringar liknar inte varandras ett dugg. Men vi gillar dom.

• Anna Paulita

Jag har inte orkat läsa hela tråden men kan tro att du fått skit!

Vill bara säga att jag förstår dig totalt!

Jag skulle inte helle rvilja ha en "dussinring" utan en ring jag är nöjd med och vill ha.

Hoppas du får vad du vill i längden.

• beEMbe

Du har fastnat i "hur" det ska se ut. Försök att se er kärlek istället. När jag var 20 år fick jag en stor diamantring av min sambo som friade , det betydde ingenting för jag hade slutat älska honom. När jag träffade mina barns far så fick jag en sån ring som du. Den gjorde mig tusen ggr lyckligare. för jag älskade honom av hela mitt hjärta.

..........love my kids..........
  • Trollet Ludenben
    Anonym (bling-ring) skrev 2009-09-11 10:03:10 följande:
    Jag förstår dig. Jag har 11 små diamanter i min förlovningsring och en större i min vigselring. Båda ringarna är designade och tillverkade bara för mig. Jag skulle inte vilja ha en tonårs-guldfynd-ta-två-betala-för-en-ring, jag är ju vuxen. Förlovnings och vigselringarna ska man ju ha hela livet. Jag tycker att din man ska överraska dig med en sten till förlovningsringen. Han får helt enkelt fatta att det är viktigt för dig. Kanske kan du önska dig det i födelsedagspresent, julklapp eller liknande?
    så det är ett kriterie för att det är en seriös "vuxenförlovning" om man har en specialdesignad ring med diamant i. Okej, nu måste jag asgarva. Så då är man inte vuxen om man inte har det??
    Tänk om man inte har råd till det då?? Ta ett vanligt svensson-par i kanske 27-30årsåldern. Han är brevbärare, hon jobbar i vården och båda är fastanställda. De vill förlova sig men har inte råd till denna "vuxenring". Vad ska de göra?? Strunta i att förlova sig.
    Jag tycker förlovning tillhör vuxenlivet, inte tonårslivet. Ringen spelar mindre roll, det är väl värderingarna och kärleken som är den viktiga?? Och är det värderingar vi pratar så kanske du skulle inväntat lite mer vuxenpoäng innan du tog det klivet??
  • Anonym (oxå bling-ring)

Jag förstår dig också, jag fick välja precis hur jag ville ha min ring hos en juvelerare, jag ska ju ha den hela livet och ville att den skulle vara perfekt. Det är en alliansring i vitt guld med små diamanter. Den passar mig perfekt och min kille har en enkel bred ring i vitt guld. Jag skulle blivit ledsen om jag fick en "vanlig" ring, även om jag inte är materialistisk men då känns det som att det lika gärna kan vara. Jag har ett smycke på mig (+ örhängen då och då) och det är min ring, då vill i alla fall jag att jag ska trivas med den.

• Sencha
    Konfliktnolla skrev 2009-09-11 10:10:31 följande:
    Köpa 2 för 1. Är det främsta lurendrejeriet. Man betalar egentligen för båda. Bara det att den man betalar för kostar dubbelt så mycket.
    Fast det beriper väl de flesta att det är så det funkar?
    0401 & 0807
Svar på tråden skäms för min förlovningsring