• Anonym

skäms för min förlovningsring

Eh är det jag som är helt borta, men i Sveriga brukar väl förlovningsringen vara slät och vigselringen med sten/stenar i? Däremot i tex USA och England brkar man ha en förlovningsring med stenar men då brukar väl ring n 2 vara enklare. Hade tu tänkt att ha två ringar med stenar i eller?
    Alla de som jag känner har släta ringar som förlovningsring (kanske inte köp 2 ebtala för en) och då bor jag på Lidingö så de flesta har inte direkt dåligt med pengar.

• Anonym

Jag har bara två släta guldringar. Vi förlovade oss 2001, då var vi fattiga studenter, nu har vi mer pengar, täkte göra om vigselringen så att den blir snyggare och mer exlusiv vet bara inte riktigt hur, jag tycker egentligen att det är snyggare med vitt guld men nu är ningarna i rött. Jag funderar på om man ska sätta in stenar i vigselringen. Har ni några tips på vad som skulle vara snyggt?

• Anonym

Jag har en vanlig slät guldring till förlovningsring. Och till vigselring vill jag oxå ha en slät guldring. Tycker det är finast och mest praktiskt när man har småbarn. Samlas inte lika mycket bakterier i släta ringar.

• Anonym

Hej på di!
    Men han kanske inte har råd med att betala flera tusenlappar på en förlovningsring. Min mamma t ex har en slät förlovnings ring o sedan har det blivit en fin allians ring med brillianter som vigelring och de blev hur snyggt som helst. Sedan så tycker jag personligen att man tröttnar lätt på om det är för mycket krims krams på en sådan ring. Så jag tycker du ska vara hur nöjd som helst. Inget att skämmas över. Du/ni får satsa på vigelringen i stället då. Lycka till!

• Anonym

Nämen oj. Jag har ingen förlovningsring och vigselringen är en slät, enkel vitguldsring. Och ja, billig var den också

Det är tradition inom min kultur att ha enkla, släta, "rena" ringar som symboliserar förhoppningen att kärleken ska vara ren och utan krusiduller, en kärlek som inte handlar om pengar eller andra yttre attribut. Det tycker jag är en fin tanke och jag bär min ring med stolthet.

• Anonym

Det här med ringkultur är tydligtvis ganska olika i olika länder. De flesta romantiska filmer är ju amerikanska och den typen av förlovningsringar som TS pratar om är ju amerikanska i stilen. Jag har två amerikanska väninnor och båda har stora solitärringar som förlovningsringar men släta vigselringar. De gör ju liksom tvärtom i USA, de gemensamma ringarna kommer ju vid vigseln och då vill man ofta ha likadana eller liknande båda två. Att ha två ringar med stenar verkar inte ens vara kutymen i USA.

• Anonym

Det här med ringkultur är tydligtvis ganska olika i olika länder. De flesta romantiska filmer är ju amerikanska och den typen av förlovningsringar som TS pratar om är ju amerikanska i stilen. Jag har två amerikanska väninnor och båda har stora solitärringar som förlovningsringar men släta vigselringar. De gör ju liksom tvärtom i USA, de gemensamma ringarna kommer ju vid vigseln och då vill man ofta ha likadana eller liknande båda två. Att ha två ringar med stenar verkar inte ens vara kutymen i USA.

• Anonym

Min man och jag har släta, ganska tjocka guldringar som förlovningsringar. Vigselring fick jag vara med och välja, det blev en vitguldsring med 5 diamanter, totalt 1 ct, en 21000-kronorsring. MEN. Stenarna är så stora att det inte går att använda ringen lika mycket som jag skulle vilja. Ringen är ivägen/blir smutsig om jag bakar, tränar, drar händerna genom håret osv osv osv. Nu i efterhand tänker jag att en ring med mindre stenar i hade varit bättre, som det är nu får ringen ligga i smyckeskrinet för det mesta. Endast när jag vet att jag inte kommer att behöva använda händerna så mycket (tex om man ska på finare middag) tar jag på den.

Så din "pinsamma" ring är inte alls så dum. Tänk förresten på detta när du väljer vigselring! Jag önskar att någon hande kunnat tala mig tillrätta, men jag var förblindad av bling-bling.

En sak till: en gång har jag bytt ut en ring jag fått av min dåvarande fästman (nu make). Det var en julklappsring som jag inte var nöjd med, så vi gick till affären och jag valde en annan. Men GUD så jag har ångrat mig! Han hade ju för sjutton stått och valt ringen till mig! Om jag kunde skulle jag LÄTT byta tillbaka, trots att den ring jag själv valde både var dyrare och har större diamanter. Sedan dess har jag ALDRIG bytt ett smycke jag fått av honom, även om jag ibland tänker att jag skulle velat lägga den summa pengar som smycket han valt kostade, på något annat från den affären. Men lustigt nog så betyder hans insats så mycket, att jag tycker mer och mer om alla smycken han ger mig.

Var glad för din ring, finns inget så tonårsaktigt som att jämföra förlovningsringar!

• Anonym

Jag tycker att frieriet låter väldigt härligt iallfall:P Rörande att efter gått genom en förlossning få ett frieri..hur ringen ser ut är väl inte så viktigt?Jag och min kille firade 7år 1sept. och i maj förlovade vi oss.jag som inte annars använder smycken blev överlycklig vilken ring min blivande man köpt åt mig :) Hur den än ser ut vet jag att kärleken ligger bakom och att vi älskar varandra :)

• Anonym

Hej!

Nu har har jag inte hunnit och orkat läsa alla inläggen men jag kan ju säga hur jag gjorde då jag var missnöjd med min förlovningsring. Jag köpte mig en ny som jag ville ha. Sambon reagerade inte så mycket (och kanske beror det på att han är en man... ja, jag drar alla män över en kant och nu när vi ska gifta oss så kommer jag be en guldsmed smälta ner guldet och göra en ny som jag ska ha som vigselring.

Svar på tråden skäms för min förlovningsring