• bakeacake

LCHF en sekt?

Jag börjar bli mörkrädd över allt jag läser om LCHF! hur man kan bli så hjärntvättad av en diet som det inte finns någon medicinsk forskning på!

Å sen att alla länkar till samma site när de gäller information om den gör mig bara ännu mer kritisk..

är det nån mer än jag som känner så?

Jag är inget fan av dieter överhuvudtaget utan tycker man ska äta mindre och röra sig mer..

www.ellybrittasofia.blogg.se
    Att förändra sitt liv!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-30 21:31
    Vad är en sekt?
    1.Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas. (Man måste följa dieten för att vara med.)
    2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna. (Äter man inte enligt "dieten" så är man inte med i sekten.)
    3.Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap. (tror ni vet allt om "dieten" och att den botar sjukdomar)
    4.Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning. ( många ifrågasätter "dieten" vilket skapar konflikter)
    5.Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.(man skulle kunna kalla doktor fett ett prästerskap)
    6.Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp. (man lägger pengar på mat, fet mat, och lever efter de regler som finns för dieten)
    7.Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv ( ett liv i dieten styrs av just vad man får å inte får äta)

jag tycker de här bevisar rätt mycke om att det är sektliknande.. :P

• Svar på tråden LCHF en sekt?
  • bakeacake

M C skrev 2009-10-01 14:43:53 följande:

Jag tänker fö lämna denna diskussion då TS inte ens har grepp om sak och person.Ajö.
    ingen tvingar dig att vara kvar..

men ja frågade om kolhydrater bara finns i spannmål?
  • Gurkan

M C skrev 2009-10-01 14:41:56 följande:

Vad tror du att vi levde på? Vete?
    Eftersom jakt och fiske inte var den mest pålitliga källan av mat levde man även på nötter, frön, rötter, bär, frukt och så vidare. Som innehåller en hel del kolhydrater.
    Många av våra vilda djur var och är dessutom ganska fettsnåla.
  • sasssyy

Och det finns ju vissa som har svårt att skilja på sak och person också... och då menar jag INTE TS..

Men som sagt eftersom jag inte har gallblåsa och inte vill gå omkring med ständiga gallstaser så är det väl bara för mig att lägga mig ner och dö... eftersom jag inte kan, vill eller får följa LCHF..

• sasssyy
    Gurkan skrev 2009-10-01 14:46:32 följande:
    M C skrev 2009-10-01 14:41:56 följande: Eftersom jakt och fiske inte var den mest pålitliga källan av mat levde man även på nötter, frön, rötter, bär, frukt och så vidare. Som innehåller en hel del kolhydrater. Många av våra vilda djur var och är dessutom ganska fettsnåla.
    Om man inte räknar vildsvinen uppe vid Sisjön som blivit matade med winerbröd och frallor... men...de levde ju inte på den kosten då.. på stenåldern liksom
  • bakeacake

Det här år sååå spännande.. först fick ja skit för att ja försvarar mina åsikter, sen så fick ja skit för att ja inte försvarade mina åsikter i tråden.. å nu är vi tillbaka till att ja får skit för att ja gör det...

skrattretande..

• Muminski
    sasssyy skrev 2009-10-01 14:09:27 följande:
    En killkompis till mig sa att "det är inte så konstigt att alla modeller är så korkade.. de lever väl efter LCHF alllihopa och har brist på näring till hjärnan"Den var lite OT och lite .. hmm... förolämpande.. men lite rolig faktiskt *fniss*
    Guuud vad korkad jag måste vara!  Har ju gått på LCHF i drygt 1½ år, är trebarnsmamma och student. Men ändå skriver nästan bara väl godkända tentor och tar hand om mina barn exemplariskt. Jag upplever mig klarare i huvudet, mindre seg (som jag blir av ex potatis och pasta för jag är rätt känslig) och uthållig som attan. Klarar av att träna mer intensivt och hårdare än någonsin.  Men allt kanske bara är en inbillning? När går "lyckoruset" över då?
    Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • sasssyy

M C skrev 2009-10-01 14:42:41 följande:

Rössner Paulun och vem mer? Du vet väl att de har egna vinstintressen?
    BTW ingen av dem.. det var en historieproffessor som lade korten på bordet ang hur man verkligen åt på den tiden, em KOSTPROFFESSOR, ingen av de du nämnde är detta... Paulun är näringsfysiolog på sin höjd och en jäkla mupp som inte lever som han lär. Rössner är läkare inom landstinget och arbetar på överviktsenheten där man bland annat har gjort försök med långtidsstudier med LCHF men har fått avbryta då de som deltog antingen fick besvär med lever och galla eller påvisade efter 9 månader att de inte längre gick ned utan upp. Undersöktningen är dock avbruten och således inte publicerad och godkänd.
  • Immer
    sasssyy skrev 2009-10-01 14:47:46 följande:
    Om man inte räknar vildsvinen uppe vid Sisjön som blivit matade med winerbröd och frallor... men...de levde ju inte på den kosten då.. på stenåldern liksom
  • sasssyy
    Muminski skrev 2009-10-01 14:49:14 följande:
    Guuud vad korkad jag måste vara!  Har ju gått på LCHF i drygt 1½ år, är trebarnsmamma och student. Men ändå skriver nästan bara väl godkända tentor och tar hand om mina barn exemplariskt. Jag upplever mig klarare i huvudet, mindre seg (som jag blir av ex potatis och pasta för jag är rätt känslig) och uthållig som attan. Klarar av att träna mer intensivt och hårdare än någonsin.  Men allt kanske bara är en inbillning? När går "lyckoruset" över då?
    Ja du jag vet inte.. tänker inte testa..du får väl förstå också när vi driver lite med er... det är rätt så roligt att stå och kolla hur folk börjar gråta när de ser dr Fett och nästan faller på knä framför henne som om hon vore en gud...

Det är väl bra att du skriver väl godkänd, det gjorde jag också när jag hade anorexia och det är samma tillstånd (enl läkarna) som kroppen hamnar i vid ketos men vad vet jag.

Jag är precis tvärtom.. blir seg och trött och framförallt får kraftiga kramper i galla och lever av för mycket proteion och fett, kan inte sova men blir däst och seg.. (kallat paltkoma) dessutom så stiger min kroppstemperatur betänkligt mycket om jag lever längre än 3 dagar enl LCHF... JAA Jag har testat under en 6 månders period... sen hamnade jag på sjukhus... jättekul.. NOT
  • li bi

Lady Dahmer skrev 2009-10-01 13:20:14 följande:

men du... om man har problem med just överätning i kombination med att man är lite smålat? (för face it, många av oss tjockisar är matglada och lata till stor del) .... hur tänker du då att det ska funka? Poängen är ju att folk är tjocka av en anledning. (nu pratar jag om de som äter enligt lchf i syfte att gå ner i vikt.) Hade det varit så enkelt som att "ät mindre och rör på dig mer" så hade många inte varit överviktiga. Man måste ju vara realistisk och se att människor har olika förutsättningar. Och de av oss som dessutom mår väldigt dåligt av just kolhydrater? De av oss som kolhydrater ger hälsoproblem? och de av oss som kolhydraterna triggar igång ett sötsug som bidrar till överätning? Jag är så trött på det gammalmodiga "ät mindre och rör dig mer så ska du se att du går ner!" som inte tar hänsyn till hormoner, insulin, blodsocker och framförallt inte tar hänsyn till den mänskliga faktorn.
    Jag kanske var lite otydlig... ANDRA får äta vad tusan de vill, om LCHF funkar för dig är det toppen. Jag är bara trött på att folk ska tala om för mig varför jag ska ändra MIN kost för att den är så dålig. Och då förutsätts man alltid äta en massa kemikalier och vitt socker bara för att man inte äter LCHF. Jag menar att det gör man inte nödvändigtvis.
Svar på tråden LCHF en sekt?