• bakeacake

LCHF en sekt?

Jag börjar bli mörkrädd över allt jag läser om LCHF! hur man kan bli så hjärntvättad av en diet som det inte finns någon medicinsk forskning på!

Å sen att alla länkar till samma site när de gäller information om den gör mig bara ännu mer kritisk..

är det nån mer än jag som känner så?

Jag är inget fan av dieter överhuvudtaget utan tycker man ska äta mindre och röra sig mer..

www.ellybrittasofia.blogg.se
    Att förändra sitt liv!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-30 21:31
    Vad är en sekt?
    1.Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas. (Man måste följa dieten för att vara med.)
    2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna. (Äter man inte enligt "dieten" så är man inte med i sekten.)
    3.Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap. (tror ni vet allt om "dieten" och att den botar sjukdomar)
    4.Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning. ( många ifrågasätter "dieten" vilket skapar konflikter)
    5.Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.(man skulle kunna kalla doktor fett ett prästerskap)
    6.Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp. (man lägger pengar på mat, fet mat, och lever efter de regler som finns för dieten)
    7.Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv ( ett liv i dieten styrs av just vad man får å inte får äta)

jag tycker de här bevisar rätt mycke om att det är sektliknande.. :P

• Svar på tråden LCHF en sekt?
  • Muminski
    sasssyy skrev 2009-10-01 14:46:56 följande:
    Och det finns ju vissa som har svårt att skilja på sak och person också... och då menar jag INTE TS.. Men som sagt eftersom jag inte har gallblåsa och inte vill gå omkring med ständiga gallstaser så är det väl bara för mig att lägga mig ner och dö... eftersom jag inte kan, vill eller får följa LCHF..
    Förstår helt och fullt din problematik. Men jag har inte sett den sk massrörelsen du pratar om. Ändå hänger jag i LCHF trådar och forum. Inte någonstans har jag mött människor som "predikar" i försök att "värva anhängare". De flesta jag har skrivit med berättar om sina erfarenheter och de flesta har goda erfarenheter. Sedan har jag mött människor som har liknande problem som dig eller är känsliga för animaliskt protein och då inte grejar denna kost, men ingen av dessa jag  har mött har otrevlig framtoning eller försöker racka ner på någon annan. De som är otrevliga och resonerar på ett oschysst sätt är de som är "motståndare" till LCHF, De kommer verkligen med hånfulla, personligt kränkande och spydiga kommentarer. Trist.
    Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Gurkan

li bi skrev 2009-10-01 14:53:51 följande:

Lady Dahmer skrev 2009-10-01 13:20:14 följande: Jag kanske var lite otydlig... ANDRA får äta vad tusan de vill, om LCHF funkar för dig är det toppen. Jag är bara trött på att folk ska tala om för mig varför jag ska ändra MIN kost för att den är så dålig. Och då förutsätts man alltid äta en massa kemikalier och vitt socker bara för att man inte äter LCHF. Jag menar att det gör man inte nödvändigtvis.
    Där kan jag hålla med dig. Det är just det som gör mig så trött på många LCHF:are (det är det intrycket jag har fått utifrån de jag har träffat, jag säger inte att alla är så). De har rätt och jag har fel. Sen att jag vet att kött och mycket fett påverkar mitt matsmältningsystem negativt har tydligen inte med saken att göra för som LCHF:are vet de att jag äter fel för att jag kan tydligen inte tolka min kropps signaler rätt och det retar mig.

Liksom personer i min omgivning som kommer och säger "Jag mår så mycket bättre av LCHF"... Det kan jag förstå när du innan du började på kosten aldrig åt frukost, ofta hoppade över lunchen och kvällsmaten var lite sisådär men nu äter regelbundet.
  • sasssyy
    Muminski skrev 2009-10-01 14:58:05 följande:
    Förstår helt och fullt din problematik. Men jag har inte sett den sk massrörelsen du pratar om. Ändå hänger jag i LCHF trådar och forum. Inte någonstans har jag mött människor som "predikar" i försök att "värva anhängare". De flesta jag har skrivit med berättar om sina erfarenheter och de flesta har goda erfarenheter. Sedan har jag mött människor som har liknande problem som dig eller är känsliga för animaliskt protein och då inte grejar denna kost, men ingen av dessa jag  har mött har otrevlig framtoning eller försöker racka ner på någon annan. De som är otrevliga och resonerar på ett oschysst sätt är de som är "motståndare" till LCHF, De kommer verkligen med hånfulla, personligt kränkande och spydiga kommentarer. Trist.
    Men du är ju INNE i det.. du är ju där och trivs... du ser det inte från samma sida som jag gör och då blir det på ett helt annat vis.

Jag får ständigt kommentarer om att om jag bara slutade äta så mycket kolhydraer och började med LCHF så skulle "allt" lösa sig... och när jag börjar förklara med medicinska termer så är det alltid någon som vet bättre än mina 3 läkare och framförallt bättre än mig själv. DET stör mig...

SEN måste jag ändå säga att de vetenskapliga bevis som finns för att denna diet skulle vara hållbar i längden är väldigt vaga och bygger på taskigt framställd statistik... sen om ni gillar den och det funkar.. kör hårt för guds skull.
  • Muminski
    sasssyy skrev 2009-10-01 14:52:40 följande:
    Ja du jag vet inte.. tänker inte testa..du får väl förstå också när vi driver lite med er... det är rätt så roligt att stå och kolla hur folk börjar gråta när de ser dr Fett och nästan faller på knä framför henne som om hon vore en gud...Det är väl bra att du skriver väl godkänd, det gjorde jag också när jag hade anorexia och det är samma tillstånd (enl läkarna) som kroppen hamnar i vid ketos men vad vet jag.Jag är precis tvärtom.. blir seg och trött och framförallt får kraftiga kramper i galla och lever av för mycket proteion och fett, kan inte sova men blir däst och seg.. (kallat paltkoma) dessutom så stiger min kroppstemperatur betänkligt mycket om jag lever längre än 3 dagar enl LCHF... JAA Jag har testat under en 6 månders period... sen hamnade jag på sjukhus... jättekul.. NOT
    Fy vad trist! Som vi nog alla är överens om (eller? Alla är vi olika och måste hitta en balans som passar oss och det liv vi lever. Hoppas att du mår bra nu!
  • sasssyy

Måste bara säga också.. att på 80-talet var vegetarianismen mycket lik denna tids LCHF.....

Jag fick itutat av en granne att köttet ligger och ruttnar i tarmarna tillsammans med allt fett... det låter inte heller så trevligt.

När jag slutade äta rött kött och animaliskt fett (med undantag för det lilla som finns naturligt i fågel och fisk) så blev jag av med mina gallbesvär under 8 års tid, mina leder var inte längre svullna och min syn (!!) gick faktiskt tillbaka och jag kunde använda svagare glasögon....

Men inte hoppar jag på alla för det och sitter i tv och skriker och gapar om hur bra jag mådde då??

• Muminski
    sasssyy skrev 2009-10-01 15:00:57 följande:
    Men du är ju INNE i det.. du är ju där och trivs... du ser det inte från samma sida som jag gör och då blir det på ett helt annat vis.Jag får ständigt kommentarer om att om jag bara slutade äta så mycket kolhydraer och började med LCHF så skulle "allt" lösa sig... och när jag börjar förklara med medicinska termer så är det alltid någon som vet bättre än mina 3 läkare och framförallt bättre än mig själv. DET stör mig... SEN måste jag ändå säga att de vetenskapliga bevis som finns för att denna diet skulle vara hållbar i längden är väldigt vaga och bygger på taskigt framställd statistik... sen om ni gillar den och det funkar.. kör hårt för guds skull.
    Jo det är sant förstås, men jag har varit en skeptiker av stora mått men ändå inte upplevt det du beskriver.
  • Muminski
    sasssyy skrev 2009-10-01 15:04:02 följande:
    Måste bara säga också.. att på 80-talet var vegetarianismen mycket lik denna tids LCHF.....Jag fick itutat av en granne att köttet ligger och ruttnar i tarmarna tillsammans med allt fett... det låter inte heller så trevligt.När jag slutade äta rött kött och animaliskt fett (med undantag för det lilla som finns naturligt i fågel och fisk) så blev jag av med mina gallbesvär under 8 års tid, mina leder var inte längre svullna och min syn (!!) gick faktiskt tillbaka och jag kunde använda svagare glasögon.... Men inte hoppar jag på alla för det och sitter i tv och skriker och gapar om hur bra jag mådde då??
    Skriker och gapar? Vem skriker och gapar i tv? Överdriver inte du lite nu och så dina nedlåtande kommentarer om "Dr Fett, inte särskilt sakligt neutralt om du frågar mig
  • NoMercy
    bakeacake skrev 2009-10-01 13:36:01 följande:
    I boken medicnsk grundkurs av urban Gillå kan man läsa."för att cellen ska överleva måste den ständigt tillföras näring. Näringsämnen består av kolhydrater och äggviteämnen. Dessa ämnen ingår normalt i våran kost."
    Fast vi äter ju kolhydrater! Bara inte så mkt så vi mår dåligt av det....
  • NoMercy
    sasssyy skrev 2009-10-01 15:04:02 följande:
    Måste bara säga också.. att på 80-talet var vegetarianismen mycket lik denna tids LCHF.....Jag fick itutat av en granne att köttet ligger och ruttnar i tarmarna tillsammans med allt fett... det låter inte heller så trevligt.När jag slutade äta rött kött och animaliskt fett (med undantag för det lilla som finns naturligt i fågel och fisk) så blev jag av med mina gallbesvär under 8 års tid, mina leder var inte längre svullna och min syn (!!) gick faktiskt tillbaka och jag kunde använda svagare glasögon.... Men inte hoppar jag på alla för det och sitter i tv och skriker och gapar om hur bra jag mådde då??
    och när jag drar ner på kolhydraterna slutar mina leder att svullna.....normal avföring och jämnare humör!
  • NoMercy
    bakeacake skrev 2009-10-01 14:49:08 följande:
    Det här år sååå spännande.. först fick ja skit för att ja försvarar mina åsikter, sen så fick ja skit för att ja inte försvarade mina åsikter i tråden.. å nu är vi tillbaka till att ja får skit för att ja gör det...skrattretande..
    Fast det vore kul att höra lite mer om sekten....
Svar på tråden LCHF en sekt?