• bakeacake

LCHF en sekt?

Jag börjar bli mörkrädd över allt jag läser om LCHF! hur man kan bli så hjärntvättad av en diet som det inte finns någon medicinsk forskning på!

Å sen att alla länkar till samma site när de gäller information om den gör mig bara ännu mer kritisk..

är det nån mer än jag som känner så?

Jag är inget fan av dieter överhuvudtaget utan tycker man ska äta mindre och röra sig mer..

www.ellybrittasofia.blogg.se
    Att förändra sitt liv!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-30 21:31
    Vad är en sekt?
    1.Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas. (Man måste följa dieten för att vara med.)
    2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna. (Äter man inte enligt "dieten" så är man inte med i sekten.)
    3.Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap. (tror ni vet allt om "dieten" och att den botar sjukdomar)
    4.Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning. ( många ifrågasätter "dieten" vilket skapar konflikter)
    5.Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.(man skulle kunna kalla doktor fett ett prästerskap)
    6.Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp. (man lägger pengar på mat, fet mat, och lever efter de regler som finns för dieten)
    7.Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv ( ett liv i dieten styrs av just vad man får å inte får äta)

jag tycker de här bevisar rätt mycke om att det är sektliknande.. :P

• Svar på tråden LCHF en sekt?
  • Vildhonung
    bakeacake skrev 2009-10-01 16:38:38 följande:
    hmmm? hört talas om att prenumerera på runner's world?
    Ja men då vet du ju inget om de sidor du kritiserar?
    Självmål hursomhelst.
  • bakeacake
    Vildhonung skrev 2009-10-01 16:41:32 följande:
    Ja men då vet du ju inget om de sidor du kritiserar?Självmål hursomhelst.
    av dig ja.. som tror att man måste läsa på alla sidor som förespråkar "sekten".. jag ahr själv debatterat mot fett doktorn å ja blir mörkrädd bara av att se henne..
  • bakeacake

Nä nu ska ja iväg å träna.. för jag är INTE tjock å lat.. :)

• sasssyy
    Vildhonung skrev 2009-10-01 16:41:32 följande:
    Ja men då vet du ju inget om de sidor du kritiserar? Självmål hursomhelst.
    Fast samma artiklar finns i tidningen RUnners WOrld..

Härmed så avsäger jag mig denna tråd...jag tycker det iaf är som en sekt-stämning kring LCHF, det är min privata och personliga åsikt som jag vet delas med väldigt många.

Att ni biter ifrån bevisar bara tesen för mig.

Sen är det underligt att så fort någon från "utanför" sketen kommer med ett medicinskt belägg måste vi rada upp källor och visa på fakta.. medan ni citerar en elitidrottare utan någon som helst utbildning som jag känner till.
    Det är väl ingen direkt nyhet att flingor inte är bra eftersom de dryper av förädlat socker, men det som stör mig är att LCHFare verkar tro att vi "andra" som inte är bokstavstroende dricker o'boy till våra frostflakes och har 8 bitar sockeri kaffet...

JAG uppfattar hela rörelsen som en sekt.. min uppfattning om dr Dahlqvist bygger på det jag läst av henne, om henne och den uppfattning jag fick när jag talat med henne, första gången för 10 år sedan och hon är allt annat än sympatisk kan jag säga om hon inte förändrat sig de senaste 2 åren.
    Hennes "källor" vidhåller jag är byggda på dåligt läst statistik och undersökningar av icke godkända mått... och oavsett vilket.. jag skulle aldrig ägna mig åt denna kost iaf.
  • Maddisen80

bakeacake man behöver inte vara tjock för att träna ,man kanske vill bli starkare och man må ju bättre även om man är tjock eller smal på gymmet är vi alla välkomna i små eller stora storlekar

• bakeacake
    Maddisen80 skrev 2009-10-01 16:50:03 följande:
    bakeacake man behöver inte vara tjock för att träna ,man kanske vill bli starkare och man må ju bättre även om man är tjock eller smal på gymmet är vi alla välkomna i små eller stora storlekar
    nej du har uppenbarligen missat poängen i det ja skrev.. längr abak i tråden så säger de flesta att dom är för tjocka för att träna.. tjocka och lata..

jag är tjock.. men inte lat.. :)
  • Vildhonung
    sasssyy skrev 2009-10-01 16:47:07 följande:
    Fast samma artiklar finns i tidningen RUnners WOrld.. Härmed så avsäger jag mig denna tråd...jag tycker det iaf är som en sekt-stämning kring LCHF, det är min privata och personliga åsikt som jag vet delas med väldigt många. Att ni biter ifrån bevisar bara tesen för mig. Sen är det underligt att så fort någon från "utanför" sketen kommer med ett medicinskt belägg måste vi rada upp källor och visa på fakta.. medan ni citerar en elitidrottare utan någon som helst utbildning som jag känner till. Det är väl ingen direkt nyhet att flingor inte är bra eftersom de dryper av förädlat socker, men det som stör mig är att LCHFare verkar tro att vi "andra" som inte är bokstavstroende dricker o'boy till våra frostflakes och har 8 bitar sockeri kaffet... JAG uppfattar hela rörelsen som en sekt.. min uppfattning om dr Dahlqvist bygger på det jag läst av henne, om henne och den uppfattning jag fick när jag talat med henne, första gången för 10 år sedan och hon är allt annat än sympatisk kan jag säga om hon inte förändrat sig de senaste 2 åren. Hennes "källor" vidhåller jag är byggda på dåligt läst statistik och undersökningar av icke godkända mått... och oavsett vilket.. jag skulle aldrig ägna mig åt denna kost iaf.
    Men hur kan du döma ett sätt att äta utifrån din antipati för en person? Hur logiskt är det på en skala?

Det finns studier som pekar för en konst med mindre kolhydrater och mer fett och det finns studier som pekar mot. Kontentan är att var och en måste fatta sina egna beslut.

Att många är överviktiga ser man ju bara man går till affären. Vad det beror på är svårt att förklara. En förklaring är ju den som Colting ger nämligen att vi blivit beroende av produkter med mjöl i. En macka blir gärna fler och det är oerhört enkelt att ta till mackor i en stressad värld. Fett är det däremot svårare att föräta sig på. Man orkar inte äta mer än man behöver.

De som vill kan ju prova. Skit i dem som är otrevliga. Det gör ni väl i andra sammanhang?

Det där sektsnacket ger jag inget för. Ni har ingen grund för dem oavsett vad ni tycker om Dr Dahlqvist som inte jag heller förstår mig på. Till skillnad från oss har hon dock hjälpt en hel del diabetiker att slippa den sjukdomens hemska konsekvenser. Det är mer än många trevligare läkare klarat av.
  • bakeacake
    Vildhonung skrev 2009-10-01 17:04:04 följande:
    Men hur kan du döma ett sätt att äta utifrån din antipati för en person? Hur logiskt är det på en skala? Det finns studier som pekar för en konst med mindre kolhydrater och mer fett och det finns studier som pekar mot. Kontentan är att var och en måste fatta sina egna beslut. Att många är överviktiga ser man ju bara man går till affären. Vad det beror på är svårt att förklara. En förklaring är ju den som Colting ger nämligen att vi blivit beroende av produkter med mjöl i. En macka blir gärna fler och det är oerhört enkelt att ta till mackor i en stressad värld. Fett är det däremot svårare att föräta sig på. Man orkar inte äta mer än man behöver. De som vill kan ju prova. Skit i dem som är otrevliga. Det gör ni väl i andra sammanhang? Det där sektsnacket ger jag inget för. Ni har ingen grund för dem oavsett vad ni tycker om Dr Dahlqvist som inte jag heller förstår mig på. Till skillnad från oss har hon dock hjälpt en hel del diabetiker att slippa den sjukdomens hemska konsekvenser. Det är mer än många trevligare läkare klarat av.
    har du läst de hon skrivit tidigare i tråden.. att hon vart sjuk av att äta LCHF?
  • sasssyy
    Vildhonung skrev 2009-10-01 17:04:04 följande:
    Men hur kan du döma ett sätt att äta utifrån din antipati för en person? Hur logiskt är det på en skala? Det finns studier som pekar för en konst med mindre kolhydrater och mer fett och det finns studier som pekar mot. Kontentan är att var och en måste fatta sina egna beslut. Att många är överviktiga ser man ju bara man går till affären. Vad det beror på är svårt att förklara. En förklaring är ju den som Colting ger nämligen att vi blivit beroende av produkter med mjöl i. En macka blir gärna fler och det är oerhört enkelt att ta till mackor i en stressad värld. Fett är det däremot svårare att föräta sig på. Man orkar inte äta mer än man behöver. De som vill kan ju prova. Skit i dem som är otrevliga. Det gör ni väl i andra sammanhang? Det där sektsnacket ger jag inget för. Ni har ingen grund för dem oavsett vad ni tycker om Dr Dahlqvist som inte jag heller förstår mig på. Till skillnad från oss har hon dock hjälpt en hel del diabetiker att slippa den sjukdomens hemska konsekvenser. Det är mer än många trevligare läkare klarat av.
    Men nu har du ju inte läst vad jag skrivit utan bara hängt upp dig på raderna om dr Dahlqvist... det vr svar på någon som sa att min åsikt om henne inte var nyanserad...

Min åsikt om LCHF bygger på att de studier som lyfts fram inte är långtidsstudier, de är inte statistiskt säkerställda och de är inte advekat upplagda och inte heller publicerade i medicinsk tidsskrift vilket är lika med godkänt i medicinska sammanhang.

Det är inte HON som hjälpt diabetiker.. GI-kosten har funnits i många år och den är speciellt framtagen för just diabetiker och den är en -om än också i mångt och mycket extrem -bättre kost.

Sektsnacket är det ganska många som sällar sig till... fler än dem som blivit "Hjälpta" av dr D iaf....och vi har väl också rätt till vår åsikt och vår uppfattning
  • Vildhonung
    sasssyy skrev 2009-10-01 17:09:28 följande:
    Men nu har du ju inte läst vad jag skrivit utan bara hängt upp dig på raderna om dr Dahlqvist... det vr svar på någon som sa att min åsikt om henne inte var nyanserad... Min åsikt om LCHF bygger på att de studier som lyfts fram inte är långtidsstudier, de är inte statistiskt säkerställda och de är inte advekat upplagda och inte heller publicerade i medicinsk tidsskrift vilket är lika med godkänt i medicinska sammanhang. Det är inte HON som hjälpt diabetiker.. GI-kosten har funnits i många år och den är speciellt framtagen för just diabetiker och den är en -om än också i mångt och mycket extrem -bättre kost. Sektsnacket är det ganska många som sällar sig till... fler än dem som blivit "Hjälpta" av dr D iaf....och vi har väl också rätt till vår åsikt och vår uppfattning
    Som forskarutbildad så måste jag protestera. Du har många sakfel i ditt inlägg.

Det finns en hel del studier publicerade i större medicinska tidskrifter. Läs den här tex om diabetes www.nutritionandmetabolism.com/content/6/1/21 eller om kolesterolets farlighet www.thincs.org/

Som du säkert vet är resultatet från statistiska studier bara giltiga om de grundläggande hypoteserna som ligger bakom datamatriser, variabler och samband visar sig vara sanna. Just nu är vi inne i ett skede då det finns en hel del anomalier i synen på fettets farlighet tex. Jag tycker inte att man bör vara så tvärsäker på att de andelar som idag ses som "sunda" eller "normala" vad gäller fördelningen av makronutrienterna är de som kommer att gälla i morgon. Ingen vet idag. Därav denna debatt tror jag.

Långtidsstudier av den sk. vanliga kosten finns så vitt jag vet inte heller. Medicinen har regelbundet kommit med rekommendationer som senare visat sig vara fel. Bland annat har hundratals svenska spädbarn fått sätta livet till sedan den felaktiga hypotesen att de skulle sova på mage blev norm på 1960-talet. När man sedan ändrade det till ryggläge så sjönk andelen barn som dog av plötslig spädbarnsdöd signifikant.

Neursedynets sk oskadlighet är ett annat exempel som skapade en grupp barn med allvarliga missbildningar. Rekommendationen att införa gluten tidig i kosten skapade på 1980-talet en signifikant höjning av antalet barn med såväl glutenintolerans som diabetes. Så att fullständigt lita på de råd som ges av medicinen är kanske inte helt ofarligt.

Tiden får utvisa vad LCHF tar vägen. Att vi åt mer fett tidigare utan att bli feta är dock klarlagt bortom rimligt tvivel.

Vad har du själv för hypoteser om varför så många är tjockare idag än för 30 år sedan? Det har visats sig att majoriteten inte motionerar mindre i dag än tidigare, så den förklaringen är inte heller

Om det vore så enkelt som många skriver här.Äta mindre och röra sig mer, så borde det inte finnas så många överviktiga. Titta på en film från 1960-talet. Majoriteten var smala - det vi idag tycker är modellsmalt. Det fanns godis, kakor och läsk, att gå på kondis var "inne". Däremot fanns det inga light produkter och inga råd om att äta massor av bröd, musli eller gröt.

Läs gärna docenten Bo Ravnskovs översikt www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

GI är inte en metod särskilt för diabetiker, LCHF har däremot blivit godkänd som behandling för diabetes.
Svar på tråden LCHF en sekt?