sasssyy skrev 2009-10-01 17:09:28 följande:
Men nu har du ju inte läst vad jag skrivit utan bara hängt upp dig på raderna om dr Dahlqvist... det vr svar på någon som sa att min åsikt om henne inte var nyanserad... Min åsikt om LCHF bygger på att de studier som lyfts fram inte är långtidsstudier, de är inte statistiskt säkerställda och de är inte advekat upplagda och inte heller publicerade i medicinsk tidsskrift vilket är lika med godkänt i medicinska sammanhang. Det är inte HON som hjälpt diabetiker.. GI-kosten har funnits i många år och den är speciellt framtagen för just diabetiker och den är en -om än också i mångt och mycket extrem -bättre kost. Sektsnacket är det ganska många som sällar sig till... fler än dem som blivit "Hjälpta" av dr D iaf....och vi har väl också rätt till vår åsikt och vår uppfattning
Som forskarutbildad så måste jag protestera. Du har många sakfel i ditt inlägg.
Det finns en hel del studier publicerade i större medicinska tidskrifter. Läs den här tex om diabetes
www.nutritionandmetabolism.com/content/6/1/21 eller om kolesterolets farlighet
www.thincs.org/
Som du säkert vet är resultatet från statistiska studier bara giltiga om de grundläggande hypoteserna som ligger bakom datamatriser, variabler och samband visar sig vara sanna. Just nu är vi inne i ett skede då det finns en hel del anomalier i synen på fettets farlighet tex. Jag tycker inte att man bör vara så tvärsäker på att de andelar som idag ses som "sunda" eller "normala" vad gäller fördelningen av makronutrienterna är de som kommer att gälla i morgon. Ingen vet idag. Därav denna debatt tror jag.
Långtidsstudier av den sk. vanliga kosten finns så vitt jag vet inte heller. Medicinen har regelbundet kommit med rekommendationer som senare visat sig vara fel. Bland annat har hundratals svenska spädbarn fått sätta livet till sedan den felaktiga hypotesen att de skulle sova på mage blev norm på 1960-talet. När man sedan ändrade det till ryggläge så sjönk andelen barn som dog av plötslig spädbarnsdöd signifikant.
Neursedynets sk oskadlighet är ett annat exempel som skapade en grupp barn med allvarliga missbildningar. Rekommendationen att införa gluten tidig i kosten skapade på 1980-talet en signifikant höjning av antalet barn med såväl glutenintolerans som diabetes. Så att fullständigt lita på de råd som ges av medicinen är kanske inte helt ofarligt.
Tiden får utvisa vad LCHF tar vägen. Att vi åt mer fett tidigare utan att bli feta är dock klarlagt bortom rimligt tvivel.
Vad har du själv för hypoteser om varför så många är tjockare idag än för 30 år sedan? Det har visats sig att majoriteten inte motionerar mindre i dag än tidigare, så den förklaringen är inte heller
Om det vore så enkelt som många skriver här.Äta mindre och röra sig mer, så borde det inte finnas så många överviktiga. Titta på en film från 1960-talet. Majoriteten var smala - det vi idag tycker är modellsmalt. Det fanns godis, kakor och läsk, att gå på kondis var "inne". Däremot fanns det inga light produkter och inga råd om att äta massor av bröd, musli eller gröt.
Läs gärna docenten Bo Ravnskovs översikt
www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm
GI är inte en metod särskilt för diabetiker, LCHF har däremot blivit godkänd som behandling för diabetes.