• bakeacake

LCHF en sekt?

Jag börjar bli mörkrädd över allt jag läser om LCHF! hur man kan bli så hjärntvättad av en diet som det inte finns någon medicinsk forskning på!

Å sen att alla länkar till samma site när de gäller information om den gör mig bara ännu mer kritisk..

är det nån mer än jag som känner så?

Jag är inget fan av dieter överhuvudtaget utan tycker man ska äta mindre och röra sig mer..

www.ellybrittasofia.blogg.se
    Att förändra sitt liv!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-30 21:31
    Vad är en sekt?
    1.Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas. (Man måste följa dieten för att vara med.)
    2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna. (Äter man inte enligt "dieten" så är man inte med i sekten.)
    3.Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap. (tror ni vet allt om "dieten" och att den botar sjukdomar)
    4.Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning. ( många ifrågasätter "dieten" vilket skapar konflikter)
    5.Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.(man skulle kunna kalla doktor fett ett prästerskap)
    6.Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp. (man lägger pengar på mat, fet mat, och lever efter de regler som finns för dieten)
    7.Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv ( ett liv i dieten styrs av just vad man får å inte får äta)

jag tycker de här bevisar rätt mycke om att det är sektliknande.. :P

• Svar på tråden LCHF en sekt?
  • Kenzie
    bakeacake skrev 2009-10-01 19:18:32 följande:
    försök springa 3 mil, eller åka 9 mil skidor utan en kolhydratuppladdning.. du kommar kanske 1 mil å sen går du rakt in i väggen.. jag har provat..
    Haha skämtar du eller? Det finns folk som sprungit marathon på fettdrift och klarat det alldeles utmärkt
  • NoMercy
    bakeacake skrev 2009-10-01 19:18:32 följande:
    försök springa 3 mil, eller åka 9 mil skidor utan en kolhydratuppladdning.. du kommar kanske 1 mil å sen går du rakt in i väggen.. jag har provat..
    Andra har provat och fixat det galant.
    Men vi är alla olika....

Funderar så på det här med ät mindre och motionera mer.....använd sunt förnuft...vad är det som skiljer LCHF från dessa "tips". Vad är mindre, vad är mer? vad är sunt förnuft?
  • bakeacake
    Kenzie skrev 2009-10-01 19:23:10 följande:
    Haha skämtar du eller? Det finns folk som sprungit marathon på fettdrift och klarat det alldeles utmärkt
    men har du gjort det? eftersom alla så noga påpekar här i tråden funkar alla olika.. för mig har det inte funkat att inte kolhydratuppladda inför ett lopp som tar mig ca 9-10 timmar konstant arbete.. eller 2-4 timmar.. är det ett lopp som inte har en tid på mer än 1 timme så är det heeelt onödigt.. men eftersom du hävdar att det finns dom som gjort det.. kan du visa mig hur? eftersom alla är är sååå noga med källor för vad man säger.. :)
  • Micke54
    bakeacake skrev 2009-10-01 18:47:38 följande:
    Men hur kan du påstå, eller ska väl säga NI påstå att colting förespråkar LCHF?
    Med tanke på hans nivå och hans mängd kolhydrater i kosten kontra exempel längdåkare så kan man verkligen säga att han rekommenderar low carb. Han äter väl ca 20% kolhydrat mot skidåkarnas 60%+
    Han sågar ju kolhydratindustrin vid fotknölarna så det är ganska lätt att utröna vad han tycker.
    Allt handlar väl om vad man tolkar som LCHF.
  • bakeacake
    NoMercy skrev 2009-10-01 19:23:38 följande:
    Andra har provat och fixat det galant. Men vi är alla olika....Funderar så på det här med ät mindre och motionera mer.....använd sunt förnuft...vad är det som skiljer LCHF från dessa "tips". Vad är mindre, vad är mer? vad är sunt förnuft?
    mindre portioner.. MINDRE fett, mer grönt.. inga feta såser..
  • bakeacake
    Micke54 skrev 2009-10-01 19:25:44 följande:
    Med tanke på hans nivå och hans mängd kolhydrater i kosten kontra exempel längdåkare så kan man verkligen säga att han rekommenderar low carb. Han äter väl ca 20% kolhydrat mot skidåkarnas 60%+Han sågar ju kolhydratindustrin vid fotknölarna så det är ganska lätt att utröna vad han tycker.Allt handlar väl om vad man tolkar som LCHF.
    jo självklart.. men de var så komiskt att ja fick hem runner's world å där tipsar han om pankakor på vitt mjöl och lättmjölk.. :)
  • Vildhonung
    bakeacake skrev 2009-10-01 19:21:58 följande:
    för det man gör under en kolhydratuppladdning är att lagra muskelglykogen.. vilket gör att man orkar mer.. å att man inte bryter ner lika mycke muskelprotein.. å nu är det så att man kolhydratladdar i flera dagar innan ett lopp..
    Det finns många andra åsikter och även forskning om det som motsäger dina erfarenheter. De först veckorna innan man gått över till att omvandla fett och protein till den energi musklerna behöver kan det säkert kännas så. Men det är inte säkert att det fortsätter.

Ett råd: var lite ödmjuk och inse att vi lever i en tid då gamla sanningar omprövas. Var det landar vet ingen. Varken du, jag eller Colting. Att vara alltför tvärsäker eller att bara utgå från dina egna erfarenheter om du inte vill bli uppfattad som fanatisk eller sekteristisk!

Att man kan äta mycket som ung vare sig man tränar eller ej har många märkt. I 30-årsåldern någon gång kan inte kroppen lika bra hantera att man äter mer än man behöver och då kommer övervikten krypande.

Ska man leva riktigt länge ska man äta mindre än vad man gör av med. Får klarar det dock.
  • Vildhonung
    Immer skrev 2009-10-01 19:22:52 följande:
    De senaste decennierna har alkoholbruket förändrats en del i Sverige, och det har nog också vissa kopplingar till ökningen av metabolt syndrom, diabetes och leversteatos..
    Säkert men det är inte hela förklaringen.

Fruktosen är inte att leka med som du säkert känner till. Om du kombinerar det med alkhohol går degenereringen i raketfart.
  • bakeacake

de var nån som frågade varför vi är tjockare nu än för 30 år sen?

ren j*la lathet! man sitter på sin häckar å orkar inte träna, eller har inte tid, å har inte justerat sitt intag av socker eller fett..

därav mitt enkla tips som funkar galant för mig.. ät mindre, motionera mer.. :)

• NoMercy
    bakeacake skrev 2009-10-01 19:25:56 följande:
    mindre portioner.. MINDRE fett, mer grönt.. inga feta såser..
    Mindre portioner än vad? mindre fett än vad? mer grönt än vad?

Vem är det som säger att jag åt mycket fett förut? Vad är mkt fett? Åt jag stora portioner? Vad är en stor portion? Vad är lite grönt?
Svar på tråden LCHF en sekt?