• bakeacake

LCHF en sekt?

Jag börjar bli mörkrädd över allt jag läser om LCHF! hur man kan bli så hjärntvättad av en diet som det inte finns någon medicinsk forskning på!

Å sen att alla länkar till samma site när de gäller information om den gör mig bara ännu mer kritisk..

är det nån mer än jag som känner så?

Jag är inget fan av dieter överhuvudtaget utan tycker man ska äta mindre och röra sig mer..

www.ellybrittasofia.blogg.se
    Att förändra sitt liv!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-30 21:31
    Vad är en sekt?
    1.Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas. (Man måste följa dieten för att vara med.)
    2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna. (Äter man inte enligt "dieten" så är man inte med i sekten.)
    3.Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap. (tror ni vet allt om "dieten" och att den botar sjukdomar)
    4.Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning. ( många ifrågasätter "dieten" vilket skapar konflikter)
    5.Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.(man skulle kunna kalla doktor fett ett prästerskap)
    6.Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp. (man lägger pengar på mat, fet mat, och lever efter de regler som finns för dieten)
    7.Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv ( ett liv i dieten styrs av just vad man får å inte får äta)

jag tycker de här bevisar rätt mycke om att det är sektliknande.. :P

• Svar på tråden LCHF en sekt?
  • bakeacake
    NoMercy skrev 2009-10-01 19:29:43 följande:
    Mindre portioner än vad? mindre fett än vad? mer grönt än vad? Vem är det som säger att jag åt mycket fett förut? Vad är mkt fett? Åt jag stora portioner? Vad är en stor portion? Vad är lite grönt?
    än vad ja ätit tidigare.. man måste ju gå tillbaka till sig själv å se hur mycke har ja ätit tidigare. behöver ja verkligen all den här maten? behöver ja all sås?
  • NoMercy
    bakeacake skrev 2009-10-01 19:25:06 följande:
    men har du gjort det? eftersom alla så noga påpekar här i tråden funkar alla olika.. för mig har det inte funkat att inte kolhydratuppladda inför ett lopp som tar mig ca 9-10 timmar konstant arbete.. eller 2-4 timmar.. är det ett lopp som inte har en tid på mer än 1 timme så är det heeelt onödigt.. men eftersom du hävdar att det finns dom som gjort det.. kan du visa mig hur? eftersom alla är är sååå noga med källor för vad man säger.. :)
    På kostdoktorn fanns flera artiklar sist jag var där inne...
  • NoMercy
    bakeacake skrev 2009-10-01 19:29:11 följande:
    de var nån som frågade varför vi är tjockare nu än för 30 år sen?ren j*la lathet! man sitter på sin häckar å orkar inte träna, eller har inte tid, å har inte justerat sitt intag av socker eller fett.. därav mitt enkla tips som funkar galant för mig.. ät mindre, motionera mer.. :)
    Och eftersom du lyckats så är du normen för alla andra?
    Snacka om sekt tendens....
  • bakeacake

va bra för den som är intresserad av att göra så.. men för mig så funkar det inte.. enkelt va?

eftersom ni säger att andra bantningskurer inte funkar för er.. så måste väl ja få säga att ja BEHÖVER en rejäl kolhydratuppladdning inför långlopp..

• Micke54
    bakeacake skrev 2009-10-01 19:26:58 följande:
    jo självklart.. men de var så komiskt att ja fick hem runner's world å där tipsar han om pankakor på vitt mjöl och lättmjölk.. :)
    Han berättar även att kolhydratuppladdning av den gamla modellen är stenålder och utförs av amatörer som vägrar släppa den gamla skolan. Glykogendepåerna fylls mycket snabbare och en överdriven kolhydratladdning fyller ingen funktion. Ingen i eliten kör så längre det räcker med några flaskor Vitargo och normala mängder kolhydrat. 1-2 dagar innan.
  • sasssyy
    Vildhonung skrev 2009-10-01 18:39:16 följande:
    Du har verkligen en intressant debattteknik. Du spelar här på FL ständigt på att du är intellektuell och har akademisk utbildning. Men dina argument i den här diskussionen har inget med det att göra utan är bara anekdoter från ditt eget liv eller påhopp på människor eller grupper av människor som gör dig lustig över. Du har ingen kritisk hållning till något annat än människor som valt ett annat sätt att äta än majoriteten trots att ingen sida sitter inne med sanningen. Mina argument bemöter du överhuvudtaget inte. Kanske för att jag inte vare sig är med i den sk. sekten eller håller med er andra. Väldigt intressant som sagt. Om det finns någon sjukdom man bör undvika om man vill ha sina inre organ i god form så är det diabetes. En sjukdom som har ökat mycket sedan långfettkosten infördes. Frågan är ju varför. Mina släktingar hävdar också att de alltid ätit smör och grädde. Men det har de kombinerat med kex, pannkakor, pasta och kanelbullar. Inte konstigt att de är överviktiga.
    Nu gick du lite väl OT tycker jag men det är ju MIN åsikt

Jag står fast vid MIN åsikt att många LCHFare beter sig som om de vore med i en sekt.
    Jag HAR bemött dina argument men du väljer att läsa det du kan hugga på, helt uppenbarligen.
    Jag HAR gett mina teser på varför jag tror fetma är mer utbredd i dag än för 30 år sedan men det dög inte åt dig.. att ni åt skumbollar med vitt bröd må vara så hänt... men vi åt kexchoklad.. fast inte VARJE RAST eller ens VARJE lektion... du har nog inte sett det jag har sett.. sjundeklassare med 200 grams chokladkakor, chipspåsar och pepparkaksdeg!! DAGLIGEN i skolan.. det fanns inte på min skola under 80-talet, man köpte EN läsk på 33 cl och delade med brorsan på lördagen och det är alla mina jämnåriga överrens om.

NU har jag återigen bemött dig, och jag står återigen fast vid min åsikt att det är en otäck stämning bland HCLF:are, påminner om pingstkyrkans tungomålstalande, fast värre på något vis.

Jag framhåller ALDRIG att jag är intelligent eller vad du skrev... däremot VET jag att jag vet mycket om mycket och jag tycker om att debattera och ser det som skoj, så länge jag inte blir påhoppad... men det är ju vardagsmat här på FL....

Jag har min åsikt du har din och aldrig skola de tu mötas helt klart.. och det där med intressant debatteknik måste jag säga "right back at you"
  • bakeacake
    NoMercy skrev 2009-10-01 19:32:01 följande:
    Och eftersom du lyckats så är du normen för alla andra? Snacka om sekt tendens....
    ni berättar ju huuuur bra LCHF funkar för er, då måste ju ja då berätta vad som funkar sååå bra för mig.. eller det kanske man inte får om det inte handlar om LCHF?
  • NoMercy
    bakeacake skrev 2009-10-01 19:30:36 följande:
    än vad ja ätit tidigare.. man måste ju gå tillbaka till sig själv å se hur mycke har ja ätit tidigare. behöver ja verkligen all den här maten? behöver ja all sås?
    Behöver jag allt bröd? Behöver jag allt dolt socker i lightprodukterna?
    Svaret efter att ha testat LCHF var enkelt...NEJ!
    Däremot vill min kropp gärna ha backon och gräddiga såser (utan mjöl) och den mår bra av det!
    Så varför ska det bara finnas en norm? Varför är inte mitt sätt lika rätt som ditt?
  • bakeacake
    Micke54 skrev 2009-10-01 19:32:14 följande:
    Han berättar även att kolhydratuppladdning av den gamla modellen är stenålder och utförs av amatörer som vägrar släppa den gamla skolan. Glykogendepåerna fylls mycket snabbare och en överdriven kolhydratladdning fyller ingen funktion. Ingen i eliten kör så längre det räcker med några flaskor Vitargo och normala mängder kolhydrat. 1-2 dagar innan.
    jag provade faktiskt det nu till lidingö, loppet tog 1,30. å ja, det funkar helt ok..

men du menar att vitargo inte innehåller enorma mängder glykogen?
    jag ska ge det ett försök till vasloppet i vinter.. men ja kan säga att ja är orolig att ja ska stå där efter 4 mil å inte ta mig framåt..
    de var vad som hände när jag laddade upp efter ett annat program för några år sen..
  • Immer
    Vildhonung skrev 2009-10-01 19:28:53 följande:
    Säkert men det är inte hela förklaringen.Fruktosen är inte att leka med som du säkert känner till. Om du kombinerar det med alkhohol går degenereringen i raketfart.
    Det är en faktor som ofta "glöms bort" när man diskuterar kost...egendomligt nog. Strutsteknik.
Svar på tråden LCHF en sekt?