• bakeacake

LCHF en sekt?

Jag börjar bli mörkrädd över allt jag läser om LCHF! hur man kan bli så hjärntvättad av en diet som det inte finns någon medicinsk forskning på!

Å sen att alla länkar till samma site när de gäller information om den gör mig bara ännu mer kritisk..

är det nån mer än jag som känner så?

Jag är inget fan av dieter överhuvudtaget utan tycker man ska äta mindre och röra sig mer..

www.ellybrittasofia.blogg.se
    Att förändra sitt liv!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-30 21:31
    Vad är en sekt?
    1.Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas. (Man måste följa dieten för att vara med.)
    2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna. (Äter man inte enligt "dieten" så är man inte med i sekten.)
    3.Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap. (tror ni vet allt om "dieten" och att den botar sjukdomar)
    4.Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning. ( många ifrågasätter "dieten" vilket skapar konflikter)
    5.Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.(man skulle kunna kalla doktor fett ett prästerskap)
    6.Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp. (man lägger pengar på mat, fet mat, och lever efter de regler som finns för dieten)
    7.Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv ( ett liv i dieten styrs av just vad man får å inte får äta)

jag tycker de här bevisar rätt mycke om att det är sektliknande.. :P

• Svar på tråden LCHF en sekt?
  • bakeacake
    NoMercy skrev 2009-10-01 19:33:39 följande:
    Behöver jag allt bröd? Behöver jag allt dolt socker i lightprodukterna?Svaret efter att ha testat LCHF var enkelt...NEJ!Däremot vill min kropp gärna ha backon och gräddiga såser (utan mjöl) och den mår bra av det!Så varför ska det bara finnas en norm? Varför är inte mitt sätt lika rätt som ditt?
    jag har säger att alla får äta vad man vill.. ja är bara inte intresserad av att få höra huuuuuur frisk ja skulle bli.. å att min reumatism kommer försvinna.. de är där ja menar med sekten.. jag stöter dagligen på människor å inte bara 1-2 utan flera som säger att det är de enda rätta..

du kanske inte är sån.. men ta inte åt dig då.. enkelt..
  • NoMercy
    bakeacake skrev 2009-10-01 19:33:03 följande:
    ni berättar ju huuuur bra LCHF funkar för er, då måste ju ja då berätta vad som funkar sååå bra för mig.. eller det kanske man inte får om det inte handlar om LCHF?
    Men du börjar ju klanka ner på LCHF.....för att den sk sekten tjatar...osså visar du inte ett dugg bättre beteende själv!
    Är inte det att kasta sten i glashus?
  • NoMercy
    bakeacake skrev 2009-10-01 19:37:46 följande:
    jag har säger att alla får äta vad man vill.. ja är bara inte intresserad av att få höra huuuuuur frisk ja skulle bli.. å att min reumatism kommer försvinna.. de är där ja menar med sekten.. jag stöter dagligen på människor å inte bara 1-2 utan flera som säger att det är de enda rätta.. du kanske inte är sån.. men ta inte åt dig då.. enkelt..
    se mitt inlägg precis här ovan...
  • bakeacake
    NoMercy skrev 2009-10-01 19:38:10 följande:
    Men du börjar ju klanka ner på LCHF.....för att den sk sekten tjatar...osså visar du inte ett dugg bättre beteende själv!Är inte det att kasta sten i glashus?
    verkligen inte.. det kallas att ge igen med samma mynt..
  • bakeacake

du gav mig faktiskt en bra idé.. nästa gång nån börjar prata om LCHF å om huuuur bra det är.. så ska ja avbryta å vara exakt lika extremt frälsande om min metod.. så kanske dom får känna hur jäääävla drygt det är att behöva lyssna..

• bakeacake

Lämar tråden nu.. då ja insett att det inte går att får en diskussin som leder nån vart..

i rest my case..

• Vildhonung
    sasssyy skrev 2009-10-01 19:32:27 följande:
    Nu gick du lite väl OT tycker jag men det är ju MIN åsikt Jag står fast vid MIN åsikt att många LCHFare beter sig som om de vore med i en sekt. Jag HAR bemött dina argument men du väljer att läsa det du kan hugga på, helt uppenbarligen. Jag HAR gett mina teser på varför jag tror fetma är mer utbredd i dag än för 30 år sedan men det dög inte åt dig.. att ni åt skumbollar med vitt bröd må vara så hänt... men vi åt kexchoklad.. fast inte VARJE RAST eller ens VARJE lektion... du har nog inte sett det jag har sett.. sjundeklassare med 200 grams chokladkakor, chipspåsar och pepparkaksdeg!! DAGLIGEN i skolan.. det fanns inte på min skola under 80-talet, man köpte EN läsk på 33 cl och delade med brorsan på lördagen och det är alla mina jämnåriga överrens om. NU har jag återigen bemött dig, och jag står återigen fast vid min åsikt att det är en otäck stämning bland HCLF:are, påminner om pingstkyrkans tungomålstalande, fast värre på något vis. Jag framhåller ALDRIG att jag är intelligent eller vad du skrev... däremot VET jag att jag vet mycket om mycket och jag tycker om att debattera och ser det som skoj, så länge jag inte blir påhoppad... men det är ju vardagsmat här på FL.... Jag har min åsikt du har din och aldrig skola de tu mötas helt klart.. och det där med intressant debatteknik måste jag säga "right back at you"
    Det du har bemött är endast de personliga anekdoterna, inte mitt resonemang om problemet på en samhällelig nivå (att vikten gått upp i befolkningen, diabetes, fettlever etc), den forskning jag tar upp, vad statistik kan säga etc så som man gör om man vill hålla resonemanget på en intellektuell nivå. Du vill hålla till på den personliga nivån vilket är lite förvånande när du hävdar dina akademiska meriter ganska ofta i olika trådar, även här.

Härskarteknik ägnar du dig åt igen när du hävdar att jag inte ser vad du ser i skolan. Hur vet du det? Du har ingen aning om detta. Bemöt den kritiken som handlar om hur samhället ger råd till oss som inte är korrekta istället. Det är ett mycket större problem än några jobbiga LCHF-are som du kan skämta bort.

Eftersom du vill hålla dig till den personliga nivån: Vad säger du om risken för diabetes och de inre organen tex. Har du kolla på ditt blodsocker?

För mig stiger det om jag äter frukt och dricker juice. (Godis etc och kakor har jag aldrig ätit). Om jag hade fortsatt följa råden så hade jag haft diabetes nu. Däremot har jag inte börjat äta bacon och grädde till frukost.

Åt ni verkligen LCHF eller var det som mina släktingar, mycket fett + kolhydrater i form av stärkelserika produkter?
  • Vildhonung
    bakeacake skrev 2009-10-01 19:45:13 följande:
    Lämar tråden nu.. då ja insett att det inte går att får en diskussin som leder nån vart.. i rest my case..
    Det intressanta i din blogg är ju att du gått upp i vikt just pga snabba kolhydrater + onyttigt fett och alkohol gissar jag (krogen 4 dagar i veckan). Har man gjort det är det ganska lätt att gå ned i vikt om man helt enkelt slutar med det onyttiga och är så ung som du. Om man däremot inte äter onyttigheter utan enligt de officiella råden och ändå går upp i vikt fast mer långsamt, typ 1-2 kilo per år efter 30, hur ska man då tänka menar du?

Det är då man behöver göra något radikalt eftersom mer frukt uppenbarligen inte funkar...
  • bakeacake
    Vildhonung skrev 2009-10-01 19:49:33 följande:
    Det intressanta i din blogg är ju att du gått upp i vikt just pga snabba kolhydrater + onyttigt fett och alkohol gissar jag (krogen 4 dagar i veckan). Har man gjort det är det ganska lätt att gå ned i vikt om man helt enkelt slutar med det onyttiga och är så ung som du. Om man däremot inte äter onyttigheter utan enligt de officiella råden och ändå går upp i vikt fast mer långsamt, typ 1-2 kilo per år efter 30, hur ska man då tänka menar du? Det är då man behöver göra något radikalt eftersom mer frukt uppenbarligen inte funkar...
    krogen 4 dagar i veckan? står de i min blogg? senaste året har ja väl varit på krogen 4 gånger totalt.. å förra året kanske 10 gånger.. så nej de beror inte på alkohol.. men felaktig snabbmat, antidepresiva piller å alderless för lite motion..
  • Vildhonung

Tjs onsdag till lördag på krogen stod det väl...

bakeacake skrev 2009-10-01 19:51:56 följande:
    krogen 4 dagar i veckan? står de i min blogg? senaste året har ja väl varit på krogen 4 gånger totalt.. å förra året kanske 10 gånger.. så nej de beror inte på alkohol.. men felaktig snabbmat, antidepresiva piller å alderless för lite motion..
Svar på tråden LCHF en sekt?