Inlägg från: kajsamupp |Visa alla inlägg
  • kajsamupp

    Vi som plussat efter IVF i mars/april 2009

    34+2

    Vilka fina magar ni har, Turbo och Nevadita!

    Nevadita: Så bra att du blir sjukskriven, det behöver du och bebisen!

    Jippy: Roligt med profylaxkursen, vi gick också samma och var nöjda. Tyvärr har vi kommit av oss vad gäller träningen, får väl köra stenhårt sista veckorna..

    Ego: Tack alla för lyckönskningarna ang lägenheten Jo, vi är numer ägare till en 3:a! Känns bra och spännande. Och nu på kvällen kom en mäklare och ska hjälpa oss sälja vår lägenhet. Allt går mkt snabbt med fotografering redan på måndag (shit, vad vi måste röja och plocka bort en massa bråte i helgen) och visning om två veckor, samma helg som vi får börja flytta in i nya lägenheten. Var även till bm idag. Tydligen har min mage inte växt så mkt sen sist så hon funderade över om hon skulle "lägga ut lite pengar på att ge mig ett ultraljud" för att kolla om bebisen växte som den skulle eller om det bara var att den sjunkit ner så mkt redan. Jag upplyste henne om att jag ju just gjort ett tul eftersom det ingår vid ivf och att bebisen då växte på exakt mittenlinjen då. Så det slutade med att varken hon eller jag var oroliga över tillväxten. Däremot har mitt blodtryck ökat men inte över gränsen. Är förvånad att det legat lågt så här länge, så jag har väntat att ökningen skulle komma.

    Nu blir jag lite stressad när jag ser att alla handlat så mkt, och dessutom att ni skrivit upp saker som jag inte hade en tanke på att man behövde alls eller så snart..

    Inköpt/har eller ska få låna:
    Babyskydd
    Vagn
    Skötväska
    Spjälsäng m spälskydd
    Tygblöjor
    Ett första blöjpaket
    Begagnade kläder
    Overall
    Bärsele
    Byrå till bebiskläder
    Amningströjor

    Kvar:
    Babymonitor
    Skötbord
    Sängkläder
    Madrass
    Bärsjal
    Hygiengrejor
    Nappflaskor (hade inte en tanke på att det skulle behövas än, men tänk om amningen inte skulle funka då är det ju nödvändigt)
    Amningsbh
    Kläder, har inte köpt ett enda plagg än..

  • kajsamupp

    34+3

    Ammiz: Vad glad jag blir över att du fått tid hos kuratorn! Nu har du kommit förbi det svåraste steget och kan fokusera på att förbereda dig inför samtalet istället, så du får ut det mesta av det.

    Ang järn.. Varför inte käka vanligt nötkött (om man inte är vegetarian vill säga) som innehåller höga halter, även om det inte är lika högt som i blodpuddingen.. Järnet från kött tar man dessutom upp lite effektivare än det från vegetabilier. Själv käkar jag duroferon 100 mg/dag och tycker det funkar fint för magen och mitt hb ökade och ligger kring 115 nu så det får väl vara godkänt ändå.

    Nevadita: Härligt att du förbereder dig för att börja inhandla bebisgrejor! Förstår att det tagit emot och att du inte riktigt vågat, men nu är det nog så att det börjar bli hög tid att börja för rätt som det är har du en alldeles egen bebis

    Tels: Vad underbart att du fått prata av dig med någon som förstår och lyssnar, coh dessutom avsluta det hela med att höra ett livs levande första skrik. Kan förstå att gråten kom, jag blev alldeles tårögd själv bara av själva tanken när jag läste ditt inlägg Tänk, om ett tag är det vår tur att få uppleva det.

    Ego: Har idag avslutat min sista vanliga vecka på jobbet, känns så skönt och jag är helt slut. Nu har jag totalt 4,5 dagar kvar, plus en dag på kurs, utspritt över veckorna som kommer. Ska bli underbart att få mer ledig tid att ta hand om mig själv och börja ladda inför den stora dagen (och fixa inför flytten).. Ska verkligen försöka få bort den stressade känslan i kroppen som infinner sig så fort jag är på jobbet.

    Kram till er alla!

  • kajsamupp

    34+4

    Usch, tråkigt att höra att det är så många som har problem med att sova. Vissa nätter sovar jag bra och vissa riktigt dåligt. Försöker sova på sidorna, men får då ont i höften av belastningen. Så ofta vaknar jag på ryggen istället, men då kan jag knappt andas istället för magen trycker så Tyvärr tror jag inte vi får det så mkt lättare sen heller, men en bebis som vill ammas och tröstas..

    Det där med babysitter har jag inte heller fattat.. Jag trodde man hade såna när bebis blivit någon månad, inte som nyfödd, men jag har som sagt ingen aning. Men som ni säger, det kanske är ett enkelt sätt att veta var bebis är medan man måste göra andra saker? Jag har dessutom en tendens att gärna duscha i 20 min och då kan man väl inte garantera att bebis ligger kvar där man lämnade honom?

    Idag har jag pratat m min mor och far som lovar att komma fre 16/10 för att hjälpa oss börja flytta över småsaker och städa inför visningen på sön+må. Tack och lov att de kan komma, det skulle bli jobbigt att sköta allt sånt själv. Jag lär ju inte krypa på golvet för att rengöra badkaret direkt, men piffa gör jag gärna

    Nu ska vi äta kladdkaka m grädde innan vi fortsätter att packa ner sånt vi inte behöver. Jag känner redan hur salivutsöndringen i munnen startat

  • kajsamupp

    Jippy och turbo: Jaavisst, pannkakor slinker ner ganska ofta numer. Speciellt amerikanska som är lite söter, med bär och glass.. Annars verkar ju morötter vara bra cravings, tyvärr är det inget jag fastnat för direkt

    Måste också erkänna att det kommer några droppar ganska ofta numer. Efter att jag började med knipövningar gick det bra fram tills för ngn vecka sen, kanske för att magen blivit så stor nu. Kommer lätt när jag nyser och när jag gapskrattar Får verkligen anstränga mig för att knipa samtidigt men det är ju inte så lätt..

    Kanske bäst att inhandla en babysitter ändå, om vi hinner.

    Kom att tänka på en till sak, det här med julklappar! Känns inte heller helt enkelt att ränna omkring i trängseln under julhandeln med en liten bebis. Har ni börjat fixa även sånt nu innan det är dags? Eller räcker det med att man bidrar med en ny efterlängtad bebis till familj och vänner kanske?

  • kajsamupp

    35 dagar kvar

    Ooj, vad det har skrivits sen jag sist var inloggad (vilket i och för sig inte var så många dagar sen egentligen). Minns inte allt och hoppas ingen känner sig bortglömd om jag inte kommenterar allt

    Nevadita: Blir så glad för din skull när du berättar att du börjar känna dig bättre, nu när du är ledig! Skönt. Lycka till på tul imorgon!

    Jippy: Skönt att allt såg bra ut på tul!

    Tels: Skönt att bebis mådde bra på tul! Min bm säger att tul bara är ett mått, och att det inte alltid finns så starkt samband med hur stor bebis blir vid förlossningen, utan tillväxten kan variera mycket sista veckorna. Men 4 kg får väl vara nästan godkänt ändå? (Själv vägde jag 4060 g för snart 35 år sen och både mamma och jag verkar ju än i dag helt normala.. ) Om bebis däremot väger upp mot 4.5-5 kg är det en annan sak och kanske inte att rekommendera att föda på vanligt sätt om jag förstått rätt.

    ÖnskanS: Skönt att ditt blodsocker är bättre! Hur var föräldrautbildningen idag? Jag vill också gå den snart, men får vänta en vecka till.

    Ego: Oj vilken helg. Har plockat och packat en massa bråte och skit, inhandlat piff och så idag städat en massa, plockat undan det sista och sen haft major piff. Min sambo, som åkte till jobbet som vanligt i morse, var smått avis på att jag är hemma och är "ledig", som han inbillar sig att jag är. Men ack, idag var det kroppsarbete som gällde, och jag märker att kroppen inte tål lika mkt som förr så efter att mäklaren coh fotografen åkte blev det sängläge en stund. Det blev i alla fall fina bilder och på onsdag finns vi alltså på hemnet. Spännande

    Bra tips det där om att köpa julklappar på nätet! Och sen kanske man får fixa en sån där kalender, med bebisbilder, som alla andra redan fixat för sina barn? Själv har jag blivit måttligt glad när jag fått en sån, men far- och morföräldrarna tycker säker det är finfint, eller vad tror ni?

  • kajsamupp

    ÖnskanS och Trollat: Ja visst är det knasigt, att det är så kort tid kvar när vi väntat så länge! Vilken vecka som helst kan vi ju har varsin bebis Längtar så mycket, samtidigt som jag inte vill att den ska komma för tidigt då det skulle ställa till det... Vill hinna flytta och sen ta det lugnt någon vecka först, och bara kunna fokuser på det som kommer att hända. Känner att jag måste börja flytta fokus dit redan nu, har ju hittills bara läst coh tänkt på vecka för vecka, inte så mycket på förlossning och amning och sånt.

  • kajsamupp

    35+1

    Grattis till tjejen Nevadita! Vad härligt att ni fick se henne och att hon verkade välmående Jag har också gått runt och sagt "han" hela tiden för att det känns enklast, så jag får väl ställa om i rapidfart om det skulle komma ut en tjej istället..

    Ang jacka så går jag också med öppna jackor, det går liksom bara att knäppa översta knappen och är det dragkedja går det ju inte alls att dra upp.. Idag såg det ut att vara så jävligt väder så jag lånade sambons gamla regn coh vindtäta haglöfsajacka. Inte smickrande, kände mig som ett tält hela dagen och smög längs husväggarna för att inte bli uttittad. Längtar över lag efter att kunna använda mina gamla vanliga kläder snart, orkar inte köpa några nya gravidkläder nu när det är så kort tid kvar och jag har växt ur många av de jag har redan

    Turbo: Håller tummarna för att allt ser bra ut imorgon, även om den ena är lite mindre. Hur stor skillnad brukar det vara mellan twins? Fina namn förresten, Simon och Saga har vi också uppskrivet på listan. Precis när du började skriva om namn, kom jag ihåg det där med kuvertet som vi alla väntade på att ni skulle öppna i somras. Sen tappades det bort bland allt annat. Men ni öppnade det till slut i alla fall.

    Monamona: Alva är också jättefint tycker jag, men sambon tycker det är lite för hippt så jag får nog inte igenom det förslaget. Tycker gott och väl vi kan omyndigförklara din mamma

    Nu har jag bara imorgon kvar på jobbet denna vecka, sen 1,5 dagar nästa vecka, sen 1 dag och en kursdag sista veckan. Och idag fick jag undan så mkt att jag nu är helt lugn och känner att jag kommer utan problem att kunna avsluta allt jag behöver, känns sååååååååååååååå skönt, som flera stenar hoppat av axeln

    Kram till alla

  • kajsamupp

    35+2

    Lena66: Skönt att höra att Alma växt till sig och att ni vågar blicka framåt! Jag fortsätter att hålla tummarna för er. Du tittar väl in igen om ett tag och meddelar hur det går för er?

    Turbo: Bra att du känner dig lite lugnare efter dagens läkarbesök. Och bra att du kommer att bli kollad så ofta. Vi får väl hålla tummarna för att de trivs i magen någon vecka till, så kanske vi blir tre som blir mammor där i början av november.

    ÖnskanS: Oj, förstår att du har blandade känslor och att du inte riktigt vet än vad du egentligen känner.. Men kanske blir du den första av oss att bli mamma, om inte turbo eller jag hinner före? Hoppas du landar i tankar och känslor snart och att du kan känna att det är ok med snitt. Det roliga är ju att väntan blir något kortare i alla fall

    Tels: Kära du, visst får man gråta för minsta lilla (som ju för stunden inte är så litet) och klaga för oss här. Jag tycker du ska fundera över att bli mer sjukskriven ändå, kanske 50% istället för 25% som du väl har nu om jag minns rätt. Att jobba halvdag eller varannan dag kan säkert göra mycket för humöret det med.

    Ammiz: Skönt att S verkar må bra och att ni får göra TUL också. Hur går det för dig då med allt ditt jobbiga, börjar det närma sig för tiden till kuratorn?

  • kajsamupp

    35+2

    Ego: Har idag haft min första lediga dag. Passade på att storhandla. Kom just hem med amningsbh (billig från hm för jag tänkte att jag väl får lov att handla fler sen när jag vet hur mkt jag växer), amningströja, amningskupor, tvättlappar, våtservetetter, megabindor x 2, rumpkräm och bröstvårtsskydd! Jisses, det var bra att expediten på apoteket var flerbarnsmamma för hon hade full koll på vad jag behövde. Får fundera vidare på amningspump, kommer ni köpa det redan innan eller först efter om det behövs?

    Håller med tels, skööönt med helg

  • kajsamupp

    Turbo: Hi hi, ja man vet aldrig hur mkt sambosarna egentligen tänkt ang det här med bebisar. Min verkar inte riktigt fatta att det kommer att bli ändring på livet.. som att sena kvällar på jobbet kanske inte alltid passar längre eller att behöva stiga upp på morgonen eller natten för den delen.. På tisdag och onsdag ska vi på förläldrautbildning, och i bästa fall tar de upp lite om hur livet förändras också. Tack för tipset ang att hyra bröstpump förresten, det visste jag inte.

    Ego: Idag har vi inhandlat lister (förstår inte varför listerna alltid kommer upp först när man ska flytta, fast det var tre år sen vi lade det nya golvet..) och fönsterisolering så imorgon blir det till att fixa lite. Eller, hmm, sambon får nog göra det mesta tror jag bestämt.

Svar på tråden Vi som plussat efter IVF i mars/april 2009