• Midka

Tråddödare igen....

Tja.. har hört att den gamla är på väg att dö, så om vi ska fortsätta får vi ordna en ny. Får se om detta blir en "äkta" tråddödare

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-20 11:34
    Här är nästa tråddödare. Välkomna!!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-172/m49482360.html

• Svar på tråden Tråddödare igen....
  • confligere
    Midka skrev 2009-12-20 16:03:44 följande:
    Det skulle till och med jag göra fast jag "bara" har gymnasie engelska att lita till... Retar mig vansinnigt på när stilnivåerna skiljer för mycket som tex, när Harry Potter skriker "håll käften". Jag är "bara" auktoriserad på sv teckenspråk men har funderat på engelskan. Tror tyvärr att jag inte ligger i nivå för att klara det så jag har inte gjort några större efterforskningar på hur det skulle gå till och vad som krävs. Jag tror att även grekiskan använder de latinska orden men i övrigt skilljer det sig givetvis!Eftersom teckenspråket är ett tyst språk ligger vi nästan alltid med bara någon sekunds eftersläp oas vilken situation vi är i. Värre är det från tecken till sv eftersom teckenspråket är 3 dimentionellt och talat språk är 1 dim så är det svårt att göra teckenspråket rättvisa på talat språk och kan upplevas som fattigt fast det ofta är tvärtom.
    Menar du engelskt teckenspråk eller engelskt talat? Problemet med att auktorisera sig på talad engelska är ju att det är stenhård konkurrens om utbildningsplatser och väldigt lite behov eftersom så många myndigheter och sjukhus klarar sig helt utan engelska tolkar.
  • Midka
    confligere skrev 2009-12-20 16:35:04 följande:
    Menar du engelskt teckenspråk eller engelskt talat? Problemet med att auktorisera sig på talad engelska är ju att det är stenhård konkurrens om utbildningsplatser och väldigt lite behov eftersom så många myndigheter och sjukhus klarar sig helt utan engelska tolkar.
    Sorry!
    Jag menade eng talat. Jag förstår konkurrensen och vill inte ge mig in där. Visste inte att det fanns specifiserad utbildning på det! Det måste jag kolla upp. Tackar. Vi är så inskränkta hos oss att vi inte har en aning om hur det fungerar med utblidning mm hos tolkar som tolkar talade språk.
    För mig handlar det mer om att vi tolkar mer och mer från talad engelska till sv teckenspråk och då skulle det var kul att ha eng auktorisationen i ryggen som ett komplement till vår interna konkurrens inom tecken.
  • Velour

Nu kära tråddödare, ska jag äta god mat och titta på "En kvinnas doft" (för miljonte gången )

Ciao! Eller som J hjärtar A säger: Trådkramar!

• Jagbyttenick
    Velour skrev 2009-12-20 01:59:59 följande:
    Jag trodde att du var sarkastisk. Men nä, jag gillar inte feminister!
    Nu blev jag ju lite ledsen. Så du tycker inte det är rätt att människor har samma rättigheter och skyldigheter oavsett kön?
  • Jagbyttenick
    Velour skrev 2009-12-20 16:44:10 följande:
    Nu kära tråddödare, ska jag äta god mat och titta på "En kvinnas doft" (för miljonte gången ) Ciao! Eller som J hjärtar A säger: Trådkramar!
    Trådkram tillbaks
  • Grizelda
    Jagbyttenick skrev 2009-12-20 16:47:14 följande:
    Nu blev jag ju lite ledsen. Så du tycker inte det är rätt att människor har samma rättigheter och skyldigheter oavsett kön?
    Just det, jag skulle ju få vara fördömande! Härmed fördömer jag icke-feministiska åsikter!
  • confligere
    Midka skrev 2009-12-20 16:41:19 följande:
    Sorry!Jag menade eng talat. Jag förstår konkurrensen och vill inte ge mig in där. Visste inte att det fanns specifiserad utbildning på det! Det måste jag kolla upp. Tackar. Vi är så inskränkta hos oss att vi inte har en aning om hur det fungerar med utblidning mm hos tolkar som tolkar talade språk. För mig handlar det mer om att vi tolkar mer och mer från talad engelska till sv teckenspråk och då skulle det var kul att ha eng auktorisationen i ryggen som ett komplement till vår interna konkurrens inom tecken.
    Det finns utbildningar på studieförbund, folkhögskolor och sånt, men man behöver inte utbildning för att auktoriseras (och man är inte garanterad auktorisering för att man är utbildad). Jag till exempel är inte utbildad på engelsk tolkning men auktoriserad (lånade böckerna av kurskompisar och pluggade in orden och realian).

De går inte bara på språkprov när de antar till utbildningar, så jag tror att din motivering kan komma långt. Men nu gissar jag lite.
  • confligere

Det blev lite konstigt i natt. Jag försökte ju hålla mig vaken eftersom jag hade jour. Så blev jag inringd till ett av sjukhusen. Och där sov jag i fyra timmar. Den jag skulle tolka åt var medvetslös, men de hade sett på hans papper att han var från ett spansktalande land och han hade mumlat något som de inte förstod innan han hade deckat. Så jag satt i en soffa och sov och väntade på att han skulle vakna. När han väl vaknade visade det sig att han kunde flytande svenska.

Så, jag var vaken när jag var ledig och sov när jag jobbade.

• Isnogood

10 timmar på jobbet avklarat....så nu är det bara jobbet här hemma kvar...
    Sjukt trött o frusen...o kom hem till ett hus där innetemperaturen låg på 12 grader...inte kul...
    -Sonen har kommit nu , sitter i fotöljen invirad i en tjock filt o tittar på tv o äter saffransbullar medans vi väntar på att det ska bli lite varmare inne...

• Isnogood
    confligere skrev 2009-12-20 17:17:20 följande:
    Det blev lite konstigt i natt. Jag försökte ju hålla mig vaken eftersom jag hade jour. Så blev jag inringd till ett av sjukhusen. Och där sov jag i fyra timmar. Den jag skulle tolka åt var medvetslös, men de hade sett på hans papper att han var från ett spansktalande land och han hade mumlat något som de inte förstod innan han hade deckat. Så jag satt i en soffa och sov och väntade på att han skulle vakna. När han väl vaknade visade det sig att han kunde flytande svenska.Så, jag var vaken när jag var ledig och sov när jag jobbade.
    Sånt jobb skulle jag gärna ha...... "snark"
Svar på tråden Tråddödare igen....