Velour skrev 2009-12-20 20:06:30 följande:
Intressant! Varifrån har du fått dessa siffror? Och hur har man kommit fram till att män tjänar mest på ett jämställt samhälle? På vilket/vilka sätt?
Siffrorna kommer från SCB. De har också gjort undersökningar på vad män och kvinnor gör med sin tid. Det pratas ju om hur kvinnor dubbelarbetar. Men medan en kvinna lägger lite mer tid på hemarbete än mannen så lägger mannen ganska mycket mer tid på förvärvsarbete, så sammanlagt gör faktiskt den genomsnittlige mannen mer för familijen än den genomsnittliga kvinnan. Naturligtvis finns det undantag, men generellt är det så. Dessutom visar det sig att singelkillar lägger mindre tid på hushållsarbete än sammanboende män, medan singelkvinnor lägger mer tid på hushållsarbete än sammanboende kvinnor. Alltså gör killar mer hemma när de hittar en partner, medan kvinnan blir mindre aktiv när hon skaffar en man.
Att mannen tjänar mer på ett jämställt samhälle är min åsikt. Det är många värderingar som ligger emot oss. Exempel:
Samtidigt som självmordsstatistiken är fyra gånger högre för unga killar än för unga tjejer och dessutom ökar stadigt så ökar regeringen anslag för att hjälpa tjejers psykiska ohälsa.
Prostatacancer är både vanligare och dödligare än bröstcancer, men det finns fortfarande inte ett system för att upptäcka prostatacancer på ett tidigt stadium, och myndigheterna verkar inte så intresserade av det heller.
Det började diskuteras att tvinga män att vara pappalediga innan det ens fanns en lag som tillät pappor att vara pappalediga utan risk att de skulle bli avskedade.
Dessutom vet jag personligen fem fall av våldtäckt som gått till domstol där tjejen bara ville hämnas på något helt annat och därför anmälde. En av dem var en av mina närmsta kompisar. Han förlorade sitt jobb och de flesta av sina kompisar och blev uthängd med bild på förstasidan i lokaltidningen (vilket ledde till att folk spottade på honom på stan och han hade svårt att få ett nytt jobb). En annan var en tjejkompis som gick ut öppet bland oss att hon ville sätta dit en kille och lyckades dessutom få med sig några som vittnen. Det sprack på att ett av vittnena blev rädd för att fällas för mened.
Det finns en annan intressant undersökning som har gjorts som jag gärna berättar om senare. Men nu är det fika med familjen på gång.