• Midka

Tråddödare igen....

Tja.. har hört att den gamla är på väg att dö, så om vi ska fortsätta får vi ordna en ny. Får se om detta blir en "äkta" tråddödare

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-20 11:34
    Här är nästa tråddödare. Välkomna!!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-172/m49482360.html

• Svar på tråden Tråddödare igen....
  • Scratchy
    Jagbyttenick skrev 2009-12-20 22:10:05 följande:
    Tja, jag kan ju inte svara för brorsan men han har bara dejtat tjejer änsålänge.
    Mmmm, riktigt säker kan man aldrig vara. Tror min mamma börjar misstänka att jag kör i fel fil, eftersom jag varit singel länge.
  • Midka
    Scratchy skrev 2009-12-20 22:21:23 följande:
    Frågan jag ställer mig då är ju om vi borde fokusera på rättvisa eller på behov. Är det rättvist för att alla gör samma sak lika mycket, eller är det viktigare att alla får sina behov tillgodosedda så mycket som möjligt?För man kan ju vid första anblicken tycka att tjejerna på denna arbetsplatsen borde ta sig i skinnet, vilket en del även gör. Men känslan de har är ju på riktigt och borde tas på allvar. Så det blir mer komplicerat än att bara mäta tycker jag.
    Och vi återkommer till det som du skrev tidigare om hur pojkar växer upp. Hur lärarer och andra vuxna får bemöta pojkar (alla barn för den delen).
    Frågan är inte enkel. Värderingar är inte enkla. Om de var det skulle vi inte ha några problem i världen.
  • Velour
    Midka skrev 2009-12-20 22:24:20 följande:
    Skönt!!Jag har växt upp med en far som på ytan är världens mest jämställda man men nu när jag är 36 har jag funnit så mycket dubbelmoral i hans resonemang att jag blir tokig emmellnanåt och jag tenderar till att reagera som en allergiker när jämställdhet kommer på tal.Nu är jag mamma till en pojke och jag känner rent fysiskt, hur gamla traditioner och synsätt, gör sig gällande. Jag vet inte _om_ eller _hur_ jag ska arbeta med/mot det så man kan lungt säga att jag befinner mig i limbo runt dessa frågor....Jag vill inte att vår son ska titta konstigt (med en frågande min) på sin flickvän när hon säger att han får dammsuga...
    Jag förstår. Håller absolut med i din sista mening. Jag tänker också så om min egen son
  • Midka
    Mmmm, riktigt säker kan man aldrig vara. Tror min mamma börjar misstänka att jag kör i fel fil, eftersom jag varit singel länge.
    Som om kärlek kunde vara fel...
    Värderingar, värderingar.......
  • Velour
    Men vet hon inte om att ni träffas fortfarande?
  • Scratchy
    Midka skrev 2009-12-20 22:24:20 följande:
    Skönt!!Jag har växt upp med en far som på ytan är världens mest jämställda man men nu när jag är 36 har jag funnit så mycket dubbelmoral i hans resonemang att jag blir tokig emmellnanåt och jag tenderar till att reagera som en allergiker när jämställdhet kommer på tal.Nu är jag mamma till en pojke och jag känner rent fysiskt, hur gamla traditioner och synsätt, gör sig gällande. Jag vet inte _om_ eller _hur_ jag ska arbeta med/mot det så man kan lungt säga att jag befinner mig i limbo runt dessa frågor....Jag vill inte att vår son ska titta konstigt (med en frågande min) på sin flickvän när hon säger att han får dammsuga...
    Jag som bott utomlands är ju också lite förvirrad på det där. Det är ju inte alla ställen som delar Sveriges ideal av jämställdhet. Många tycker ju att vår definition är jättekonstig och vill inte alls ha vår jämställdhet i sina samhällen. Det var svårt när jag koordinerade biståndsprojekt i Colombia, att försöka förklara att kvinnorna där nere inte var intresserade av jämställdheten så som svenskarna ville ha den. De ville ju vara hemmafruar och ta hand om barnen. Det är varje kvinnas rätt och totalt ovärdigt att behöva jobba efter att man skaffat barn.
  • Scratchy
    Midka skrev 2009-12-20 22:28:50 följande:
    Som om kärlek kunde vara fel... Värderingar, värderingar.......
    ANDRA filen menade jag ju...
  • Velour
    Scratchy skrev 2009-12-20 22:29:55 följande:
    Jag som bott utomlands är ju också lite förvirrad på det där. Det är ju inte alla ställen som delar Sveriges ideal av jämställdhet. Många tycker ju att vår definition är jättekonstig och vill inte alls ha vår jämställdhet i sina samhällen. Det var svårt när jag koordinerade biståndsprojekt i Colombia, att försöka förklara att kvinnorna där nere inte var intresserade av jämställdheten så som svenskarna ville ha den. De ville ju vara hemmafruar och ta hand om barnen. Det är varje kvinnas rätt och totalt ovärdigt att behöva jobba efter att man skaffat barn.
    Fast jag anser att man måste få välja vilket liv man ska leva, om man har möjlighet till det. I Sverige anses det som negativt om en kvinna väljer att leva som hemmafru, trots att hon själv har valt det.

Visst, jag skulle nog inte vilja leva så riktigt, men tycker att det är fel att ta ifrån kvinnor den rätten.
Svar på tråden Tråddödare igen....