• Midka

Tråddödare igen....

Tja.. har hört att den gamla är på väg att dö, så om vi ska fortsätta får vi ordna en ny. Får se om detta blir en "äkta" tråddödare

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-20 11:34
    Här är nästa tråddödare. Välkomna!!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-172/m49482360.html

• Svar på tråden Tråddödare igen....
  • Velour

J hjärtar A,

nu gjorde du min dator så besviken att jag inte kan använda citatfunktionen.

Men ha det så kul nu när du ska göra dig tjejig

Trådkram på dig med.

Förresten gick Isnogood med på att flytta trådträffen till februari

• Midka
    Velour skrev 2009-12-20 22:03:06 följande:
    Eller hur!Fast mina föräldrar kände inte så. De köpte väl de saker jag som barn fann intressant bara.
    Kanske har du helt rätt i det. Frågan är om du varit kille och ville ha smink och högklackat om det varit lika ok....

Värderingarna, värderingarna!

När det gäller rättvisa för alla är det absolut inte bara killar som är "boven" vi kvinnor är ibland inte särskilt vänliga mot varandra heller.
  • Velour

Midka,

jag tror nog inte det, alltså att jag skulle ha fått tjejleksaker om jag varit kille. Men jag vet inte...Min mamma håller inte så jättehårt på "reglerna" egentligen.

• Midka
    Scratchy skrev 2009-12-20 22:08:27 följande:
    Jag håller med om det också. Därför är jag för jämställdheten och mot feminismen, för de jobbar inte alls åt samma håll.Feminismen i Sverige har drabbats hårt av oligarkins järnlag och verkar inte bry sig om jämställdhet längre.Alla borde behandlas med respekt på sin arbetsplats. Jag tror också att det kan förvärras just av hämdbegär. Till exempel så är det väldigt vanligt på kvinnliga arbetsplatser att man sätter upp lappar i stil med "En kvinna behöver en man lika mycket som en guldfisk behöver en cykel". Sånna grejer är vanligare på kvinnliga arbetsplatser, men det kanske beror på att just att kvinnorna upplever sig undantryckta i samhället. Samtidigt kan det leda till att männen blir arga och går till samma nivå på sina arbetsplatser. Och eftersom media hela tiden försöker trycka på att alla blir så illa behandlade så kommer folk tro att de måste hävda sig mer än de egentligen behöver.
    Och de lapparna är pk men en kalender på nakna flickor är tabu.... Jag håller med dig. Oas om man är man eller kvinna är det inte ok att se ner på varandra!
  • Sedek
    Velour skrev 2009-12-20 22:03:40 följande:
    Det gör jag redan Du anar inte...
    Hoppsan, vilken tur, tror jag...!?
  • Scratchy
    Midka skrev 2009-12-20 22:05:44 följande:
    Hur intressant som helst!!! Jag tror detligger en hel del i det.
    Frågan jag ställer mig då är ju om vi borde fokusera på rättvisa eller på behov. Är det rättvist för att alla gör samma sak lika mycket, eller är det viktigare att alla får sina behov tillgodosedda så mycket som möjligt?

För man kan ju vid första anblicken tycka att tjejerna på denna arbetsplatsen borde ta sig i skinnet, vilket en del även gör. Men känslan de har är ju på riktigt och borde tas på allvar. Så det blir mer komplicerat än att bara mäta tycker jag.
  • Velour

Sedek (ja, jag kan inte citera igen)

risken är att jag till slut inte kommer att tro på ett ord du säger

• Velour

Scratchy,

bra frågeställning. Jag har faktiskt inte tänkt så mycket på detta, men för att det ska bli rättvist måste man väl offra lite av sina behov?

• Midka
    Velour skrev 2009-12-20 22:16:36 följande:
    Midka,jag tror nog inte det, alltså att jag skulle ha fått tjejleksaker om jag varit kille. Men jag vet inte...Min mamma håller inte så jättehårt på "reglerna" egentligen.
    Skönt!!
    Jag har växt upp med en far som på ytan är världens mest jämställda man men nu när jag är 36 har jag funnit så mycket dubbelmoral i hans resonemang att jag blir tokig emmellnanåt och jag tenderar till att reagera som en allergiker när jämställdhet kommer på tal.

Nu är jag mamma till en pojke och jag känner rent fysiskt, hur gamla traditioner och synsätt, gör sig gällande. Jag vet inte _om_ eller _hur_ jag ska arbeta med/mot det så man kan lungt säga att jag befinner mig i limbo runt dessa frågor....
    Jag vill inte att vår son ska titta konstigt (med en frågande min) på sin flickvän när hon säger att han får dammsuga...
Svar på tråden Tråddödare igen....