Scratchy skrev 2009-12-20 22:29:55 följande:
Jag som bott utomlands är ju också lite förvirrad på det där. Det är ju inte alla ställen som delar Sveriges ideal av jämställdhet. Många tycker ju att vår definition är jättekonstig och vill inte alls ha vår jämställdhet i sina samhällen. Det var svårt när jag koordinerade biståndsprojekt i Colombia, att försöka förklara att kvinnorna där nere inte var intresserade av jämställdheten så som svenskarna ville ha den. De ville ju vara hemmafruar och ta hand om barnen. Det är varje kvinnas rätt och totalt ovärdigt att behöva jobba efter att man skaffat barn.
Eller hur! Och här på FL diskuteras det om att sv kvinnor fördärvar sina barn för att man lämnar dem på dagis.... Män anses nog inte som fullvärdiga som inte kan försörja sin kvinna och sina barn.... (Jag vet inte men jag gissar..)
Själv har jag varit med om att lämna barn på dagis där de inte tagit sitt jobb på allvar och det har fått vidriga konsekvenser för vårt barn. Lev med det och försvara vår kultur.... Ändå är det skönt för mig att kunna sälja bilen, köpa dator mm utan att behöva fråga någon om lov. Värderingarna krockar.