Quintus Zebra skrev 2009-10-01 16:46:17 följande:
Nej, jag är inte oroad av invandringen i sig.Däremot är jag oroad över att det ensidiga debattklimatet som råder i stora delar av Europa i detta ämne, nu håller på att sprida sig hit.Det blir allt svårare att diskutera detta ämne sansat. I så gott som varje debatt fokuseras det enbart på "invandringens" negativa aspekter. Allt färre lyssnar när man kommer med fakta som visar på invandringens positiva aspekter (t.ex. ekonomiska och kulturella)All fokus ligger på invandringspolitikens "problem". Att Sveriges politik på många punkter ärväldigt lyckad kommer nästan aldrig fram. Att de allra flesta invandrare är laglydiga arbetare, att "de" startar företag i högre utsträckning än andra, att "de" är mindre benägna att begå skattebrott, viftas ofta bort. Dom flesta känner inte ens till att Sverige är så gott som världsledande när det gäller integrationen av "andra generationens invandrare". Sverige är mer eller mindre unikt eftersom "andra generationen" är MINDRE benägna att bli kriminella än sina föräldrar, och alltså lyckas integreras i samhället. Men istället ligger all fokus på det lilla fåtal som bränner bilar...Det blir alltmer accepterat att komma med förenklande förklaringar, mytbilder och skräckpropaganda som mer eller mindre skyller samhällets största problem på invandringen (trots att vetenskapliga underlägg oftast saknas helt eller används felaktigt)Som historieintresserad kan jag tycka att vi borde ha lärt oss vid det här laget, men viljan att hitta syndabockar bland redan utsatta grupper verkar inte ha någon gräns...
EXAKT, jag vet inte hur många gånger jag påpekat dessa usla exempel som folk hänger upp sig på. Jag har säkert sagt 7 gånger i tråden "Det ni diskuterar tar fokus från den centrala problematiken".
Men tyvärr ignorerar folk inlägg när de saknar svar