Inlägg från: Beautifully Human |Visa alla inlägg
  • Beautifully Human

Är du oroad över invandringen?

Nu har jag suttit på föreläsning hela dagen där en föreläsare från Irland har hjälp oss "fred, konflikter och utvecklings studenter" att förstå varför konflikter som denna uppstår.
    Folk är rädda för förändring helt enkelt. (För att göra en mycket lång utläggning kort)
    Det är därför Du, DU och Du där borta sitter och diskuterar.

Jag tror att det saker (världen, landet) är i förändring (vilket de ständigt är) är det bättre att omfamna det, än sätta sig emot.
    Detta är naturlig förändring, invandringen kommer inte upphöra, sverige ser ut som det gör. I stället för att tjafsa om hur hemskt det är och hur hemska alla invandrare är, kanske vi skulle försöka vara lite konstruktiva.

Föreläsningen fortsätter i morgon och jag tänker ta upp denna tråd som exempel, inga namn, inga länkar, bara berätta om mina observationer. För jag är uppriktigt intresserad.

• Beautifully Human
    Matruskan77 skrev 2009-10-02 22:32:46 följande:
    Kan du skriva lite och berätta imorgon om det?? Vore intressant att höra(eller läsa)
    Absolut.
  • Beautifully Human
    jaghopparhögt skrev 2009-10-02 22:35:10 följande:
    Det gäller väl dock åt båda hållen?
    Båda hållen? En konflikt i sig är väl neutral. Sedan vad vi gör den till är en annan sak. Jag ska ta upp konflikten som sagt.
  • Beautifully Human
    nousette skrev 2009-10-02 23:03:09 följande:
    Jag tycker att detta med invandringen är skrämmande. Jag fattar inte hur man kan komma från ett annat land och få samma rättigheter som en svensk med det samma. Jag tycker att man på något sätt ska "förtjäna" sitt medborgaskap och svenska rättigheter! Jag tycker att det är så j*vla fult att invandrare kommer hit och bara känner till sina rättigheter. Jag tycker att det ska ta 8 år för en invandrare att bli svenskmedborgare. Och för att kunna bli ska de ha klarat av vissa SKYLLDIGHETER. Jag är själv halv svensk halv utlänning. jag är född i sverige och min pappa som då är utlänning har alltid gjort rätt för sig. Det är så jävla tråkigt att de som kommer nu ska förstöra för de som sköter sig. Sverige måste bli hårdare. Sverige är ingen jävla fristad eller något jävla himmelrike utan skylldigheter för invandrare!!
    Bara känner till sina rättigheter?
    Hört talas om FN's mänskliga rättigheter. De får vi alla ta del av my friend.
    Sverige är inte universums medelpunkt.
  • Beautifully Human
    RockBella skrev 2009-10-02 22:57:41 följande:
    Jag är absolut inte rädd för förändring. En förändring hade varit om vi enbart tog in flyktingar, och den föräbdringen hade jag, som du själv uttrycker det, "omfamnat".
    Och om vi tar in invandrare OCH flyktingar, är det ingen förändring?

Allt är förändring, allt är i ständig förändring.

Alla är till viss grad rädda för förändring, helt naturligt. Men du verkar ha ett skräddarsytt svar på alla frågor.

Du säger att jobb bör gå till svenskar och du, liksom många andra är oroliga för vad som ska hända med Sverige, jobb, bostad, skola etc, om vi fortsätter ta in invandrare. DET är en förändring. Som folk oroar sig över.

Jag tror du missuppfattade konceptet "förändring".
  • Beautifully Human
    jaghopparhögt skrev 2009-10-02 23:53:24 följande:
    Nja, skulle nog inte ha qoutat hela din text.
    Antingen så förstår du vad jag menar eller så gör du det inte.
    Jag pratar om konflikten i SIG. Inte lösningar eller pro och cons.
  • Beautifully Human
    Jmia skrev 2009-10-03 14:16:58 följande:
    . Mijamia, jag ber till Gud att du blir anställd på Mig.verket!
    Hahaha, vad gullig du är!
  • Beautifully Human

Mitt huvud känns så mycket klarare efter 2 dagars workshop med en ex medlare inom FN.

Hans råd rent allmänt, när man har att göra med folk som inte tar in information, som inte lyssnar, som alltid tror de har rätt och är väldigt oflexibla, var helt enkelt att låta dem vara och gå vidare. Man kommer ingenstans genom att tjafsa och sänka nivån på diskussionen. Man kommer ingenstans genom att i varje inlägg försöka bevisa någon annan fel och prata på som om den enda sanningen är din egen.
    Han menar att om man vill påverka och skapa en öppen diskussion ska man fokusera på de som är ÖPPNA för förändring, ÖPPNA för debatt, ÖPPNA för att det finns andra människor som kanske sitter inne med svaret, det behöver inte vara DU.
    För det kommer alltid att finnas en grupp som sitter i hörnet och hävdar att de har rätt, och det är så de kommer leva sitt liv.

Han menade också att "invandrarna tar våra jobb" var ett extremt dåligt argument, eftersom det inte är så verkligheten ser ut. Invandring kan också skapa jobb, människor skapar jobb.

Invandring, utvandring, folk kommer alltid att förflytta sig. beroende på konflikt, familj, arbete, det gäller att vara med, vara egagerad och inte sätta sig på tvären och tjura. Det är en naturlig del av livet och världen.

Visst måste alla få komma till tals, alla åsikter är viktiga och allas verklighet ser olika ut. MEN, i denna tråd har jag sett skräck exempel på folk, som i varje inlägg hävdar sin ståndpunkt och är extremt ovilliga att ens ta in vad andra säger.

Det är ju extremt svårt att få någon rätsida på sådana här frågor, men det är super viktigt att aldrig sluta diskutera dem.

• Beautifully Human
    Jmia skrev 2009-10-03 19:43:39 följande:
    You and me baby, vi ska revolutionera detta land..
  • Beautifully Human

F-n, nu skickade jag för tidigt haha.

Nu blir det bara fel om jag säger det jag skulle säga...I stole my own thunder damn it!!!

Svar på tråden Är du oroad över invandringen?