Stinky skrev 2009-10-04 19:49:51 följande:
Javisst, är det så. De som är födda in i en religion och som utsatts för både kulturellt och religiöst förtryck, har säkerligen en helt annan syn än en svensk "allvetare" som gift sig med "Muhammed", blivit hjärntvättade och därför påstår sig veta allt om islam och olika kulturer.
Har "säkerligen" en annan syn säger du.
Jag lät min muslimska, somaliska väninna läsa en religionstråd som det debatterades häftigt i. Jag försökte få henne att kommentera, registrera sig på FL och lägga sig i, för jag känner till hennes ståndpunkt, åsikter och kunskaper inom ämnet.
Hon total vägrade! Hon blev sårad, ledsen och förbannad. Men tyvärr inte förvånad.
Jag blev också förbannad, för att hon inte lade sig i. Hon anser att det vore slöseri med tid att argumentera om något folk redan bestämt sig för. Hon anser inte att hon behöver ert medhåll, er förståelse.
Hon har bott i sverige sedan hon var runt 8 år och är stark, självständig, ogift, hårt arbetande och studerande och hennes hijab och tro är hennes stolthet, vad ni sedan tycker, rör henne inte i ryggen...
Jag är gift med en "Mohammed", är varken muslim, hjärntvättad eller allvetande. Känner heller ingen konvertit som blivit hjärntvättad, min erfarenhet av konvertiter är att de HAR stor kunskap, många gånger större kunskap än någon som är född muslim.
Och kommentaren om "allvetande" blir ju bara rolig i detta sammanhang, vilken läskunnig som helst kan snabbt bilda sig en uppfattning om vilka som anser sig som allvetande i denna tråden.