funfactory skrev 2009-10-07 21:03:56 följande:
Så vad händer i tråden? Har ni kommit fram till något?
Jag står fast vid det jag sa i ett låååångt inlägg tidigare.
Sverige måste bli bättre på mottagandet av flyktingar.
Migrationsverket har en hel del att jobba på, långa handledningstider är inte bra för någon och leder bara till att det blir ännu svårare att komma in i samhället.
Finns inga asylskäl, bör personen utvisas snabbt. Finns asylskäl bör det inte ta 6 år att komma fram till det. Som det ser ut idag är det många gånger "fel" personer som får stanna, många ljuger t ex och säger att de kommer från ett krigsområde, när de i själva verket bara tror att gräset är grönare i Europa, detta gör att de flyktingar som v e r k l i g e n behöver hjälp, hamnar i skym undan, vi måste bli bättre på att sålla, låter hemskt, men så är det, som det är nu leker vi med människors liv.
Det bör finnas fler advokater som är specialicerade på asylärenden, det finns många flyktingar som inte känner till sina rättigheter.
Stödet till asylsökande måste utökas, som jag sa tidigare, kuratorer osv borde alltid finnas på plats på en flykting förläggning.
Sedan måste både svenskar och invandrare öppna sina sinnen och vi MÅSTE komma över "vi och dom" tänkandet, rädslan för islam i Sverige är näst intill löjlig och leder bara till större klyftor mellan människor. Öppnare diskussioner, mindre rädsla, ökad förståelse och medmänsklighet.
Samhället förändras och du kan antingen sitta på soffan och tjura och hata, eller ta del av det och vara med och påverka och jobba för en bättre tillvaro för alla berörda.