• Mammatill2tjejer

Barnaga

Jag satt med några vänner och vänners bekanta och fikade för några dagar sedan.
    Vi började diskutera det faktum att barnaga är tillåtet i 170 länder och att Sweichz (väldigt osäker på stavningen där) nyligen infört barnaga igen.
    En kvinna i sällskapet (hon kommer ursprungligen från USA) säger då att hon tycker att barnaga bör införas i Sverige också. Diskussionen blev minst sagt livlig och våra åsikter gick vida isär.

Nu är jag lite nyfiken på hur åsikterna kring detta egentligen ser ut, och därför startar jag den här tråden.

Personligen är jag helt emot att barnaga införs.

Men hur ser era åsikter ut? Bör barnaga införas i Sverige? Med barnaga menar jag det som den svenska lagen anser vara barnaga.

Motivera gärna era svar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-07 09:17
    Jag märker att en del förtydliganden är på sin plats.
    1. Jag skrev "Bör barnaga införas i sverige". Det är nog fel uttryck. Vad jag menar är naturligtvis "Bör barnaga tillåtas i sverige".

2. Att ta tag i sitt barn/utföra annan handling i syfte att hindra barnet från att skada sig (ex. springa ut i gatan framför en bil) är INTE att aga. Det har jag i och för sig inte sett att någon tycker heller, men vissa verkar låsa sig fast vid det ändå...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 11:37
    För att klarlägga lite mer om vad svenska lagen säger om aga så tar jag mig friheten att kopiera inlägg 233 i tråden:

"Det var 1979 som Sverige blev först i världen med att förbjuda barnaga. Då infördes den nuvarande regleringen i föräldrabalken som lyder:
    ?Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Barn skall behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling?.

Förbudet mot barnaga i föräldrabalken gör brottsbalkens regler tydligare eftersom misshandel av barn förr i tiden var tillåtet om det skedde i uppfostringssyfte. Det var därför nödvändigt att i föräldrabalken tydliggöra att det nu är förbjudet.

I förarbetena till föräldrabalken sägs det vad som ska gälla. Med kroppslig bestraffning menas främst en handling som innebär att barnet skadas fysiskt eller känner smärta. Det gäller även om det är ett lindrigt slag eller en hastigt övergående smärta. Förarbetena till lagen är tydliga och innebär att våld inte får användas i bestraffnings- eller uppfostringssyfte.

Fysisk misshandel är alltid förbjuden. En vuxen får däremot till exempel lyfta eller rycka undan barnet för att hindra det från att göra sig illa eller skada andra."

www.bo.se (min fetstilsmarkering)

Föräldrabalken 6 kap 1§:
    Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. barn ska behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling.
    Lag (1983:47) (min fetstilsmarkering)

• Svar på tråden Barnaga
  • Gladabarnensmamma
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-06 20:39:35 följande:
    Jag tycker inte om att du anklagar både mej och Emmerzon när du gjort precis likanant själv.
    Det var två år sen jag knäppte min son på handen. Ett (av många) fel jag gjort som mamma. Jag ångrade mig direkt och anser att det var aga. Jag tycker än idag att knäpp på handen är en onödig metod i barnuppfostran och tycker mig ha rätten att dela med mig av både min erfarenhet och synpunkt.

Skrik, nedlåtande yttranden, otrevlig ton och svordomar är också helt onödiga metoder och hör inte hemma på varken FL eller hemma hos oss.
  • P ä r l a n

att knäppa på fingrarna ÄR att slå och ÄR AGA det är FAKTA! man behöver inte knäppa på handen man kan ta tag i handen om den e påväg att ta på en spisplatta.

• FruNaftra

Någon som har svar på min fråga?

FruNaftra skrev 2009-10-06 20:30:44 följande:
    Ursäkta min dumma fråga men att ta tag i armen, är det barnaga? Jag tycker inte man ska slå men att ta tag i barnet måste man få göra tycker jag. Då menar jag att ta tag i överarmen så man kan titta barnet i ögonen och tala allvar.
  • Höstbebis2007
    Gladabarnensmamma skrev 2009-10-06 20:52:02 följande:
    Det var två år sen jag knäppte min son på handen. Ett (av många) fel jag gjort som mamma. Jag ångrade mig direkt och anser att det var aga. Jag tycker än idag att knäpp på handen är en onödig metod i barnuppfostran och tycker mig ha rätten att dela med mig av både min erfarenhet och synpunkt. Skrik, nedlåtande yttranden, otrevlig ton och svordomar är också helt onödiga metoder och hör inte hemma på varken FL eller hemma hos oss.
    Bara för att man har knäppt någon på handen någon gång så betyder det ju inte att man ska fortsätta med det. varken jag eller emmerzon har sagt att det kommer hända flera gånger. jag kan inte ens komma ihåg när det var jag gjorde det..
  • Höstbebis2007

P ä r l a n skrev 2009-10-06 20:52:19 följande:

att knäppa på fingrarna ÄR att slå och ÄR AGA det är FAKTA! man behöver inte knäppa på handen man kan ta tag i handen om den e påväg att ta på en spisplatta.
    JA men TA TAG I HANDEN är ju oxå aga... hur fasen ska man göra då??????
  • Maggis
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-06 20:51:00 följande:
    men så sätt så behöver man ju inte ryta åt sina barn heller för det förstör ju deras självkänsla och det är ju aga...
    Vem är det som säger att man måste ryta för att säga till på skarpen? Jag går snarare ner i tonläge och skärper uttalet. Det funkar för det allra mesta alldeles utmärkt.
    //Maggis
  • Anatha
    FruNaftra skrev 2009-10-06 20:52:19 följande:
    Juridiskt är det inte aga. Det verkar heller inte var det enligt de flesta i den här tråden. Finns säkert de som tycker det men jag tycker det inte. Jag ser iof inte riktigt att knäppa på handen som aga men däremot så ser jag det som en både onödig och dum uppfostringsmetod.
  • Miss Lau
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-06 20:54:56 följande:
    P ä r l a n skrev 2009-10-06 20:52:19 följande:
    JA men TA TAG I HANDEN är ju oxå aga... hur fasen ska man göra då??????
    Läs vad vi skriver. Att ta bort en hand som är på väg mot en varm platta är inte aga.

Och egentligen är det inte speciellt svårt att förstå. Tar man bort ett barn från en fara är det inte aga oavsett om det råkar göra lite ont (ex att man rycker bort barnet från att bli påkörd av en bil). Gör man däremot illa barnet, fysiskt eller psykiskt, i uppfostringssyfte är det aga.
  • Miss Lau
    FruNaftra skrev 2009-10-06 20:52:19 följande:
    Det beror ju på hur du tar tag. Ett hårt ordenligt tag med tanke att det ska göra ont för barnet är aga. Tar du däremot ett tag för att lugna barnet, kunna prata med barnet etc är det inte aga.
  • Brunhilde

Jag blev agad som barn och jag lever än. Ser inget fel med det - tvärtom! Agan gav mig en bra uppfostran. Om jag fick skulle jag aga mina barn.

Svar på tråden Barnaga