• Mammatill2tjejer

Barnaga

Jag satt med några vänner och vänners bekanta och fikade för några dagar sedan.
    Vi började diskutera det faktum att barnaga är tillåtet i 170 länder och att Sweichz (väldigt osäker på stavningen där) nyligen infört barnaga igen.
    En kvinna i sällskapet (hon kommer ursprungligen från USA) säger då att hon tycker att barnaga bör införas i Sverige också. Diskussionen blev minst sagt livlig och våra åsikter gick vida isär.

Nu är jag lite nyfiken på hur åsikterna kring detta egentligen ser ut, och därför startar jag den här tråden.

Personligen är jag helt emot att barnaga införs.

Men hur ser era åsikter ut? Bör barnaga införas i Sverige? Med barnaga menar jag det som den svenska lagen anser vara barnaga.

Motivera gärna era svar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-07 09:17
    Jag märker att en del förtydliganden är på sin plats.
    1. Jag skrev "Bör barnaga införas i sverige". Det är nog fel uttryck. Vad jag menar är naturligtvis "Bör barnaga tillåtas i sverige".

2. Att ta tag i sitt barn/utföra annan handling i syfte att hindra barnet från att skada sig (ex. springa ut i gatan framför en bil) är INTE att aga. Det har jag i och för sig inte sett att någon tycker heller, men vissa verkar låsa sig fast vid det ändå...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 11:37
    För att klarlägga lite mer om vad svenska lagen säger om aga så tar jag mig friheten att kopiera inlägg 233 i tråden:

"Det var 1979 som Sverige blev först i världen med att förbjuda barnaga. Då infördes den nuvarande regleringen i föräldrabalken som lyder:
    ?Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Barn skall behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling?.

Förbudet mot barnaga i föräldrabalken gör brottsbalkens regler tydligare eftersom misshandel av barn förr i tiden var tillåtet om det skedde i uppfostringssyfte. Det var därför nödvändigt att i föräldrabalken tydliggöra att det nu är förbjudet.

I förarbetena till föräldrabalken sägs det vad som ska gälla. Med kroppslig bestraffning menas främst en handling som innebär att barnet skadas fysiskt eller känner smärta. Det gäller även om det är ett lindrigt slag eller en hastigt övergående smärta. Förarbetena till lagen är tydliga och innebär att våld inte får användas i bestraffnings- eller uppfostringssyfte.

Fysisk misshandel är alltid förbjuden. En vuxen får däremot till exempel lyfta eller rycka undan barnet för att hindra det från att göra sig illa eller skada andra."

www.bo.se (min fetstilsmarkering)

Föräldrabalken 6 kap 1§:
    Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. barn ska behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling.
    Lag (1983:47) (min fetstilsmarkering)

• Svar på tråden Barnaga
  • Mammatill2tjejer

Ja, än så länge är det ju flest som röstat Nej. Det känns ju skönt, och glädjande.

6,17% (10 personer) har än så länge röstat Ja.
    Vad som tycks mig lite märkligt är att det verkar som om de enda som kan motivera sin röst är just "Nej-sägarna".
    Jag har inte läst ett enda inlägg här där man försöker motivera ett införande av barnaga. Därför drar jag slutsatsen att "Ja-sägarna" inte har motiverat sin röst.

Det är ju heller inget tvång, man måste naturligtvis inte göra det. Det är säkert inte alla "Nej-sägare" som gjort det heller. Men ändå slår det mig som lite märkligt att inte EN ENDA "Ja-sägare" kommit med en motivering...

• Ruggugglan

Nej till aga! Barnet får inte respekt för föräldern. Det utvecklar en rädsla.

Jag hörde om en tjej som smällde till sin dotter på fingrarna när hon var drygt 10 månader för att hon kladdade när hon åt. Det gjorde mig precis vansinnig! Jag fattar liksom inte vitsen med aga? Har folk inte lärt sig att man kan fixa problem genom att PRATA med barnet?

BF 24 januari.
  • Anatha

Fragile Flower skrev 2009-10-06 11:14:07 följande:

Har folk inte lärt sig att man kan fixa problem genom att PRATA med barnet?
    Bara prata tror jag dock inte alltid räcker. Jag tror man måste markera rätt och fel. Det kan handla om höja rösten, ställa in roliga aktiviteter m.m.
  • Missimo84
    Maggiepuh skrev 2009-10-06 10:03:00 följande:
    Helt klart NEJ! Jag har aldrig slagit eller agat min son, fast jag en gång av misstak råkade göra fingeravtrycksblåmärken på hans arm (det som jag fick tag i just då) då han var på väg att trilla ner från en klätterställning. Jag var helt förstörd då eftersom jag då tänkte att jag har skadat honom istället för att skydda honom. Min man fick mig på rätta tänkes spåret igen när han förklarade hur mycket mer han kunde skadat sig om jag skulle låtit honom trilla ner de 2 meter i klätterställningen. Folk pratar om aga, slå på sina barn, smälla till fingrarna osv, men de gångerna man "råkar" skada sitt barn som i mitt fall, är det också aga eftersom han fick synliga skador?
    Tycker jag verkligen inte. Man gör ju vad man kan för att skydda sitt barn. Troligtvis hade han nog fått bra mer ont om du hade låtit honom falla. Sen kan man ju alltid fråga sig om det verkligen är så schysst och bara stå och titta på.
    Det är en naturlig reflex att försöka hjälpa sitt barn.
  • P ä r l a n

Fragile Flower skrev 2009-10-06 11:14:07 följande:

Nej till aga! Barnet får inte respekt för föräldern. Det utvecklar en rädsla. Jag hörde om en tjej som smällde till sin dotter på fingrarna när hon var drygt 10 månader för att hon kladdade när hon åt. Det gjorde mig precis vansinnig! Jag fattar liksom inte vitsen med aga? Har folk inte lärt sig att man kan fixa problem genom att PRATA med barnet?
    fyy va hemskt!!

min mamma berättade igår om en kvinnoa hon är bekant med som slog sin dotter på handen för att hon hade stoppat ngt i munnen Det e ju dessutom fullt naturligt att en ettåring stoppar allt de hittar i munnen liksom!
  • gryning2

Absolut inte. Hur ska man kunna lära sina barn att det inte är OK att slåss och bruka våld mot andra (speciellt mot svagare individer) om man själv utsätter barnen för våld? Det är ju helt orimligt. Det är svagt av en förälder om man inte kan komma på något bättre sätt än att slåss.

• Meli

Jag kan säga att jag tycker inte en "dask" är så farligt. Tycker det är mycket värre om man ex skriker elaka saker till barnen i stridens hetta. Det skadar mer och långsiktigt.

Däremot tror jag inte att jag tycker att det ska bli lagligt. Det är så svårt och se vad som är ok eller inte tex och kommer nog sluta med att många många barn blir misshandlade och att det kallas aga.... det är bättre om det är förbjudet.

• Anatha
    Meli skrev 2009-10-06 12:43:55 följande:
    Jag kan säga att jag tycker inte en "dask" är så farligt. Tycker det är mycket värre om man ex skriker elaka saker till barnen i stridens hetta.
    Att skrika elaka saker till barnen går också under aga och något jag inte tycker är ok. Visst kanske man höjer rösten för mycket men skika elaka saker från man som vuxen inte ens göra i stridens hetta.
  • Ruggugglan
    Anatha skrev 2009-10-06 11:22:20 följande:
    Fragile Flower skrev 2009-10-06 11:14:07 följande: Bara prata tror jag dock inte alltid räcker. Jag tror man måste markera rätt och fel. Det kan handla om höja rösten, ställa in roliga aktiviteter m.m.
    Det håller jag med om, men det handlar ändå om att man hjälp med samtal kan lösa problem. Man ska inte behöva använda våld eller aga på ngt sätt för att tillrättavisa sitt barn.
    BF 24 januari.
  • Meli
    Anatha skrev 2009-10-06 12:51:49 följande:
    Att skrika elaka saker till barnen går också under aga och något jag inte tycker är ok. Visst kanske man höjer rösten för mycket men skika elaka saker från man som vuxen inte ens göra i stridens hetta.
    Gör det verkligen det. GÅr under aga menar jag, juridiskt.
    Kan de som skriker kränkande saker bli socutredda likaväl som de som slår barnen? Jag är inte säker på det....
Svar på tråden Barnaga