• Mammatill2tjejer

Barnaga

Jag satt med några vänner och vänners bekanta och fikade för några dagar sedan.
    Vi började diskutera det faktum att barnaga är tillåtet i 170 länder och att Sweichz (väldigt osäker på stavningen där) nyligen infört barnaga igen.
    En kvinna i sällskapet (hon kommer ursprungligen från USA) säger då att hon tycker att barnaga bör införas i Sverige också. Diskussionen blev minst sagt livlig och våra åsikter gick vida isär.

Nu är jag lite nyfiken på hur åsikterna kring detta egentligen ser ut, och därför startar jag den här tråden.

Personligen är jag helt emot att barnaga införs.

Men hur ser era åsikter ut? Bör barnaga införas i Sverige? Med barnaga menar jag det som den svenska lagen anser vara barnaga.

Motivera gärna era svar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-07 09:17
    Jag märker att en del förtydliganden är på sin plats.
    1. Jag skrev "Bör barnaga införas i sverige". Det är nog fel uttryck. Vad jag menar är naturligtvis "Bör barnaga tillåtas i sverige".

2. Att ta tag i sitt barn/utföra annan handling i syfte att hindra barnet från att skada sig (ex. springa ut i gatan framför en bil) är INTE att aga. Det har jag i och för sig inte sett att någon tycker heller, men vissa verkar låsa sig fast vid det ändå...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 11:37
    För att klarlägga lite mer om vad svenska lagen säger om aga så tar jag mig friheten att kopiera inlägg 233 i tråden:

"Det var 1979 som Sverige blev först i världen med att förbjuda barnaga. Då infördes den nuvarande regleringen i föräldrabalken som lyder:
    ?Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Barn skall behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling?.

Förbudet mot barnaga i föräldrabalken gör brottsbalkens regler tydligare eftersom misshandel av barn förr i tiden var tillåtet om det skedde i uppfostringssyfte. Det var därför nödvändigt att i föräldrabalken tydliggöra att det nu är förbjudet.

I förarbetena till föräldrabalken sägs det vad som ska gälla. Med kroppslig bestraffning menas främst en handling som innebär att barnet skadas fysiskt eller känner smärta. Det gäller även om det är ett lindrigt slag eller en hastigt övergående smärta. Förarbetena till lagen är tydliga och innebär att våld inte får användas i bestraffnings- eller uppfostringssyfte.

Fysisk misshandel är alltid förbjuden. En vuxen får däremot till exempel lyfta eller rycka undan barnet för att hindra det från att göra sig illa eller skada andra."

www.bo.se (min fetstilsmarkering)

Föräldrabalken 6 kap 1§:
    Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. barn ska behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling.
    Lag (1983:47) (min fetstilsmarkering)

• Svar på tråden Barnaga
  • Mandi74
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-06 22:34:03 följande:
    hur gör du då? kan du förklara vad du gör när dom verkligen inte lyssnar... jag vill ha ärliga svar tack.. om inte annat för lite råd
    Man gör samma sak om och om igen, man hämtar barnet, säger det är faligt och så försöker man sysselsätta det med annat. Det gäller att ha tålamod, men tillsut så förstår de.. eller så sätter man upp grindar, sätter möbler för vägguttag tex.
  • emmerzon
    Liljan77 skrev 2009-10-06 22:33:06 följande:
    Skulle aldrig falla så långt att jag gav mig på ett barn.Man har väl alla fåren hemma iaf.Jag pekar inte finger åt min son eller knäpper på fingrarna.Sånt beteende e bara en feg lösning för föräldern.De krävs mycke för att man ska vara en bra förälder...framför allt ha tålamod o en god människosyn.
    Säger du att jag är en dålig förälder? Att jag är korkad? Att jag är feg? snacka om personangrepp!
    Tro mig, jag jobbar med människor varje dag och har ett oändligt långt tålamod. Vill bara inte att min lilla prinsessa ska tro att peta i eluttag ska vara en lek!
  • Höstbebis2007
    Mandi74 skrev 2009-10-06 22:38:37 följande:
    Man gör samma sak om och om igen, man hämtar barnet, säger det är faligt och så försöker man sysselsätta det med annat. Det gäller att ha tålamod, men tillsut så förstår de.. eller så sätter man upp grindar, sätter möbler för vägguttag tex.
    jag säger som emmerzons senaste inlägg. precis så har vi gjort o det har fungerat. nu räcker det med att bara säga nej
  • Höstbebis2007
    Liljan77 skrev 2009-10-06 22:35:15 följande:
    Spisar o eluttag får att barnsäkra.Testat med att ha en låda där barnet kan få plocka i?
    du tror det hjälper med ett barn som snart är 2 år, som vill vara på allt och ska plocka med allt. nej du lite mer fantasi än så får man nog ha om man ska försöka syselsätta honom med något annat..
    en låda fungerar inte det kan jag säga...
    hahahaha
  • Liljan77

Va?!Har jag skrivit till dig?
    Vad de gäller eluttagen,så finns de petskydd.

emmerzon skrev 2009-10-06 22:41:03 följande:
    Säger du att jag är en dålig förälder? Att jag är korkad? Att jag är feg? snacka om personangrepp! Tro mig, jag jobbar med människor varje dag och har ett oändligt långt tålamod. Vill bara inte att min lilla prinsessa ska tro att peta i eluttag ska vara en lek!
  • Liljan77

De var bara förslag.
    Varför skulle de inte funka på ett barn på snart 2år?
    De funkade på min son då han var i den åldern.

Höstbebis2007 skrev 2009-10-06 22:45:43 följande:
    du tror det hjälper med ett barn som snart är 2 år, som vill vara på allt och ska plocka med allt. nej du lite mer fantasi än så får man nog ha om man ska försöka syselsätta honom med något annat..en låda fungerar inte det kan jag säga...hahahaha
  • Gladabarnensmamma
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-06 22:34:03 följande:
    hur gör du då? kan du förklara vad du gör när dom verkligen inte lyssnar... jag vill ha ärliga svar tack.. om inte annat för lite råd
    I nästan nio fall av tio när mina barn inte vill lyssna så är det för att dom vill ha uppmärksamhet. Dom busar, jag säger nej, och dom får därmed uppmärksamhet. Därför är själva buset inte så intressant (om det inte är livsfarligt såklart). Visst måste man dra gränser och säga ifrån, men som sagt, nio gånger av tio är det jag själv som måste tänka till (står jag & lagar mat? lyssnar jag? är jag tillsammans med mitt barn?) - och lika ofta blir det jag som hajjar till och bryter mönstret helt med att t.ex. läsa en saga, låta barnet vara med och "laga mat" m.m. Ju färre gånger jag verkligen måste säga ifrån, desto mer effekt får det.

Ibland gör dom farliga saker och då måste man ju stoppa. Då ligger mycket i tonen när jag pratar med dom. Om minstingen t.ex. får fatt på ngt han stoppar i en kontakt (drar ut en sladd & försöker pilla tillbaka den) så andas jag in med högt ljud & låter uppskrämd när jag säger "nej!!" och tar tag i honom. Jag tar ett mjukt tag och tittar honom (med skräck) i ögonen och säger att det är farligt (ord & dialog beror såklart på barnets ålder). Sen sätter jag ner honom och säger att kontakten är "ajabaja" (och vid det här laget börjar han oftast gråta lite av chocken). Då tar jag fram en annan leksak / går till en annan plats och gör ngt annat med honom.

Är det så att jag själv blir irriterad och barnet tycker det är mest skoj, en lek, att jag säger ifrån så har hela situationen spårat ur - vi lyssnar inte på varandra. Han vill leka, jag lyssnar inte, jag säger nej, han lyssnar inte. Dom gångerna har det fungerat bättre att leka tillsammans en stund, kanske en kvart.
  • Höstbebis2007

så du har aldrig tagit ditt barn i armen, blivit arg och ledsen, rent ut sagt förbannad.
    du har aldrig gjort någonting fel. så du är en perfekt förälder som aldrig blir arg.. du är alltid glad o på gott humör, det skulle jag vilja se..

Liljan77 skrev 2009-10-06 22:33:06 följande:
    Skulle aldrig falla så långt att jag gav mig på ett barn.Man har väl alla fåren hemma iaf.Jag pekar inte finger åt min son eller knäpper på fingrarna.Sånt beteende e bara en feg lösning för föräldern.De krävs mycke för att man ska vara en bra förälder...framför allt ha tålamod o en god människosyn.
  • emmerzon
    Liljan77 skrev 2009-10-06 22:45:59 följande:
    Va?!Har jag skrivit till dig?Vad de gäller eluttagen,så finns de petskydd.
    Nej, det kanske du inte gjorde. Men efter dessa rader - .Jag pekar inte finger åt min son eller knäpper på fingrarna.Sånt beteende e bara en feg lösning för föräldern.De krävs mycke för att man ska vara en bra förälder...framför allt ha tålamod o en god människosyn. - Kan man då tro nåt annat? Och jo, vi har petskydd! Men fån början ansåg hon att de var hennes leksaker! Och om hon skulle få hålla på skulle hon ju stoppa in fingrarna i eluttaget hos farfar!
  • Jag bryr mig inte vad ni tycker
    Liljan77 skrev 2009-10-06 22:45:59 följande:
    Va?!Har jag skrivit till dig? Vad de gäller eluttagen,så finns de petskydd.
    Min son han pillade bort petskydden, så bra var de.
Svar på tråden Barnaga