• Mammatill2tjejer

Barnaga

Jag satt med några vänner och vänners bekanta och fikade för några dagar sedan.
    Vi började diskutera det faktum att barnaga är tillåtet i 170 länder och att Sweichz (väldigt osäker på stavningen där) nyligen infört barnaga igen.
    En kvinna i sällskapet (hon kommer ursprungligen från USA) säger då att hon tycker att barnaga bör införas i Sverige också. Diskussionen blev minst sagt livlig och våra åsikter gick vida isär.

Nu är jag lite nyfiken på hur åsikterna kring detta egentligen ser ut, och därför startar jag den här tråden.

Personligen är jag helt emot att barnaga införs.

Men hur ser era åsikter ut? Bör barnaga införas i Sverige? Med barnaga menar jag det som den svenska lagen anser vara barnaga.

Motivera gärna era svar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-07 09:17
    Jag märker att en del förtydliganden är på sin plats.
    1. Jag skrev "Bör barnaga införas i sverige". Det är nog fel uttryck. Vad jag menar är naturligtvis "Bör barnaga tillåtas i sverige".

2. Att ta tag i sitt barn/utföra annan handling i syfte att hindra barnet från att skada sig (ex. springa ut i gatan framför en bil) är INTE att aga. Det har jag i och för sig inte sett att någon tycker heller, men vissa verkar låsa sig fast vid det ändå...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 11:37
    För att klarlägga lite mer om vad svenska lagen säger om aga så tar jag mig friheten att kopiera inlägg 233 i tråden:

"Det var 1979 som Sverige blev först i världen med att förbjuda barnaga. Då infördes den nuvarande regleringen i föräldrabalken som lyder:
    ?Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Barn skall behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling?.

Förbudet mot barnaga i föräldrabalken gör brottsbalkens regler tydligare eftersom misshandel av barn förr i tiden var tillåtet om det skedde i uppfostringssyfte. Det var därför nödvändigt att i föräldrabalken tydliggöra att det nu är förbjudet.

I förarbetena till föräldrabalken sägs det vad som ska gälla. Med kroppslig bestraffning menas främst en handling som innebär att barnet skadas fysiskt eller känner smärta. Det gäller även om det är ett lindrigt slag eller en hastigt övergående smärta. Förarbetena till lagen är tydliga och innebär att våld inte får användas i bestraffnings- eller uppfostringssyfte.

Fysisk misshandel är alltid förbjuden. En vuxen får däremot till exempel lyfta eller rycka undan barnet för att hindra det från att göra sig illa eller skada andra."

www.bo.se (min fetstilsmarkering)

Föräldrabalken 6 kap 1§:
    Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. barn ska behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling.
    Lag (1983:47) (min fetstilsmarkering)

• Svar på tråden Barnaga
  • emmerzon

vill bara förtydliga en sak..jag knäpper inte så att det gör ont på henne. Jag knäpper så hon tappar fokuset på "det dåliga" hon håller på med. Och hon har gråtit ja, men itnve av smärta utan för att man tar bort henne från det som, i hennes värld är roligt.
    Tro mig, jag känner mitt barn och VET när dom gråter av smärta!

• emmerzon

Och en sak till, sluta hoppa på höstbebis2007 för att hon skulle slå sin son! Det är inte okej! Man kan ha åsikter, diskussioner eller vad fan som helst. Men man anklagar inte någon annan utan att ha bevis!
    Så är det bara!

• Gladabarnensmamma
    emmerzon skrev 2009-10-06 19:41:02 följande:
    Och en sak till, sluta hoppa på höstbebis2007 för att hon skulle slå sin son! Det är inte okej! Man kan ha åsikter, diskussioner eller vad fan som helst. Men man anklagar inte någon annan utan att ha bevis!Så är det bara!
    Vaddå anklaga utan bevis? Hon (och du) har ju helt öppet beskrivit hur hon knäpper sitt barn på handen. Åsikterna ni fått är att man tycker det är aga.
    Hela diskussionen uppstår ju pga att vi har olika uppfattningar och definitioner om vad aga är. Du tycker man kan knäppa på barns händer, andra tycker det är jättefel.
    Personligen tycker jag att det finns bättre alternativ för att avleda / distrahera ett litet barn (ett mjukt "nejnejnej" följt av ett alternativ + applåter & hurrarop så fort barnet gör som man vill) fungerade för oss.
  • Höstbebis2007
    Anatha skrev 2009-10-06 19:22:56 följande:
    Såhär säger lagen ?Barn ska ha rätt till omvårdnad, trygghet och god fostran. Barn skallbehandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas förkroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling.?Källa rapporten: Aldrig våld ? 30 år av svensk lagstiftning mot agaLänk: plansverige.org/files/Agalagstiftning.pdf
    läst igenom hela länken och nej det står inget om att knäppa är att aga.
    vad som står i texten är att hård klapp, hård dask, att ta hårt i armen är att aga.
    samt kränkande verbalt.
    Men lagen förbjuder inte föräldrar att ingripa fysiskt för att till
    exempel förhindra barnet att göra sig själv eller andra illa

att aga är att åverka våld mot sitt barn. att åverka våld är att göra fysisk skada på barnet. vilket du ej kan göra om du inte är väldigt hårdhänt mot barnet när du (knäpper) på fingrarna,
    tror många folk här ute har en egen uppfattning vad aga är o inte vad den svenska lagen säger.

om nu 00000000 knäppte på fingrarna på sitt barn så att det började gråta kanske hon/han ska fundera på hur hårt hon/han knäppte.
    om jag knäpper min son på fingrarna tittar han på handen och funderar på vad som hände, inge mera än så. det jag gör skulle jag nog inte ens kalla att knäppa på fingrarna.
  • Höstbebis2007
    Gladabarnensmamma skrev 2009-10-06 19:49:29 följande:
    Vaddå anklaga utan bevis? Hon (och du) har ju helt öppet beskrivit hur hon knäpper sitt barn på handen. Åsikterna ni fått är att man tycker det är aga.Hela diskussionen uppstår ju pga att vi har olika uppfattningar och definitioner om vad aga är. Du tycker man kan knäppa på barns händer, andra tycker det är jättefel.Personligen tycker jag att det finns bättre alternativ för att avleda / distrahera ett litet barn (ett mjukt "nejnejnej" följt av ett alternativ + applåter & hurrarop så fort barnet gör som man vill) fungerade för oss.
    ja just det NI TYCKER det är aga. men enligt lag är det icke det.
    så enkelt var det.
    gå på vad lag säger så finns det inte mkt mer att diskutera.
  • emmerzon
    Gladabarnensmamma skrev 2009-10-06 19:49:29 följande:
    Vaddå anklaga utan bevis? Hon (och du) har ju helt öppet beskrivit hur hon knäpper sitt barn på handen. Åsikterna ni fått är att man tycker det är aga.Hela diskussionen uppstår ju pga att vi har olika uppfattningar och definitioner om vad aga är. Du tycker man kan knäppa på barns händer, andra tycker det är jättefel.Personligen tycker jag att det finns bättre alternativ för att avleda / distrahera ett litet barn (ett mjukt "nejnejnej" följt av ett alternativ + applåter & hurrarop så fort barnet gör som man vill) fungerade för oss.
    Slå= dask, hurring,
    Slag=hård träff av en hammare, knytnäve eller liknande, utförd av en människa.(sv.wikipedia.org/wiki/Slag)
    Med andra ord, har du bevis för att hon SLÅR sitt barn? Både hon och jag erkänner öppet och utan omsvep att vi har "KNÄPPT" åra barn på fingrarna.

Jag vet att alla har åsikter och dom går isär. Jag kan ärligt och öppet säga att jag har knäppt mitt barn på fingrarna. Men som höstbebis2007 säger, hon kollar bara blir inte arg, lessen eller nåt sånt. Inte förrän jag tar bort henne därifrån. Och vi har prövat med en mjukt nejnej, ett starkare nejnej, ett argare nejnej. Hurrarop, avledande manövrar m.m. men tyvärr har dte inte alltid funkat för oss.
    Jag "knäpper" henne inte varje dag, varje vecka eller ens varje månad på fingrarna. Bara när hon gör sånt som är farligt för henne och hon tycker att det är roligt att jag säger nej.
  • Höstbebis2007

sv.wikipedia.org/wiki/Aga

Aga är kroppsstraff i uppfostrande syfte. Några exempel på former av aga som är eller har varit tillåtna och allmänt accepterade är barnaga, skolaga, husaga och hustruaga. Kroppsstraff som påföljd för brott utdömt av domstol benämns inte aga.

En vanlig form av barnaga är smisk, det vill säga smällar på stjärten med handen eller ett tillhygge som en mattpiska, ett bälte eller liknande. Smisk kan också förekomma i sexuella relationer,

• Gladabarnensmamma

Jag förstår inte riktigt varför du hänvisar till "slag". Jag skiljer mellan misshandel och aga i mitt språk. Misshandel är grovt och olagligt överallt, aga är när man använder "fel" och "onödiga" metoder i sin uppfostran.

Jag tycker det är lite oklart om vad lagen egentligen säger. Någon citerade

Barn ska ha rätt till omvårdnad, trygghet och god fostran. Barn skall
    behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för
    kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling

Jag tycker det är kroppslig bestraffning att knäppa på handen, en onödig metod.
    Den gången jag knäppte till min son blev han ledsen. Jag kan inte säga att jag vet exakt om/hur ont det gjorde på honom, men han blev överraskad och kanske lite rädd.

Och vad gäller uppfostringsmetoder (envisas med att säga nej vs. andra alternativ) så får jag nog ta den diskussionen i en annan tråd. Efter att ha läst en helt fantastiskt bra bok har jag efter flera barn & år av "nej"-ande konverterat till helt andra metoder som fungerar bättre. Jag uppfattas nog som väldigt sträng av andra, sätter (och håller med en dåres envishet) gränser -och tack vare andra metoder så följer barnen de "regler" vi har utan att egentligen tänka på det (och utan att det blir bråk eller någon blir arg). Ett val, en befrielse.

• Höstbebis2007
    Gladabarnensmamma skrev 2009-10-06 20:22:57 följande:
    Jag förstår inte riktigt varför du hänvisar till "slag". Jag skiljer mellan misshandel och aga i mitt språk. Misshandel är grovt och olagligt överallt, aga är när man använder "fel" och "onödiga" metoder i sin uppfostran. Jag tycker det är lite oklart om vad lagen egentligen säger. Någon citeradeBarn ska ha rätt till omvårdnad, trygghet och god fostran. Barn skallbehandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas förkroppslig bestraffning eller annan kränkande behandlingJag tycker det är kroppslig bestraffning att knäppa på handen, en onödig metod.Den gången jag knäppte till min son blev han ledsen. Jag kan inte säga att jag vet exakt om/hur ont det gjorde på honom, men han blev överraskad och kanske lite rädd. Och vad gäller uppfostringsmetoder (envisas med att säga nej vs. andra alternativ) så får jag nog ta den diskussionen i en annan tråd. Efter att ha läst en helt fantastiskt bra bok har jag efter flera barn & år av "nej"-ande konverterat till helt andra metoder som fungerar bättre. Jag uppfattas nog som väldigt sträng av andra, sätter (och håller med en dåres envishet) gränser -och tack vare andra metoder så följer barnen de "regler" vi har utan att egentligen tänka på det (och utan att det blir bråk eller någon blir arg). Ett val, en befrielse.
    men då är ju inte du ett jäkla dugg bättre då som käppt ditt barn på fingrarna så att han/hon blev ledsen. men det är fortfarande inte aga.. svårt o förstå??? det är inte vad lagen säger...
  • Höstbebis2007

aga ÄR misshandel. kan du inte svenska?

Svar på tråden Barnaga