• Mammatill2tjejer

Barnaga

Jag satt med några vänner och vänners bekanta och fikade för några dagar sedan.
    Vi började diskutera det faktum att barnaga är tillåtet i 170 länder och att Sweichz (väldigt osäker på stavningen där) nyligen infört barnaga igen.
    En kvinna i sällskapet (hon kommer ursprungligen från USA) säger då att hon tycker att barnaga bör införas i Sverige också. Diskussionen blev minst sagt livlig och våra åsikter gick vida isär.

Nu är jag lite nyfiken på hur åsikterna kring detta egentligen ser ut, och därför startar jag den här tråden.

Personligen är jag helt emot att barnaga införs.

Men hur ser era åsikter ut? Bör barnaga införas i Sverige? Med barnaga menar jag det som den svenska lagen anser vara barnaga.

Motivera gärna era svar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-07 09:17
    Jag märker att en del förtydliganden är på sin plats.
    1. Jag skrev "Bör barnaga införas i sverige". Det är nog fel uttryck. Vad jag menar är naturligtvis "Bör barnaga tillåtas i sverige".

2. Att ta tag i sitt barn/utföra annan handling i syfte att hindra barnet från att skada sig (ex. springa ut i gatan framför en bil) är INTE att aga. Det har jag i och för sig inte sett att någon tycker heller, men vissa verkar låsa sig fast vid det ändå...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 11:37
    För att klarlägga lite mer om vad svenska lagen säger om aga så tar jag mig friheten att kopiera inlägg 233 i tråden:

"Det var 1979 som Sverige blev först i världen med att förbjuda barnaga. Då infördes den nuvarande regleringen i föräldrabalken som lyder:
    ?Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Barn skall behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling?.

Förbudet mot barnaga i föräldrabalken gör brottsbalkens regler tydligare eftersom misshandel av barn förr i tiden var tillåtet om det skedde i uppfostringssyfte. Det var därför nödvändigt att i föräldrabalken tydliggöra att det nu är förbjudet.

I förarbetena till föräldrabalken sägs det vad som ska gälla. Med kroppslig bestraffning menas främst en handling som innebär att barnet skadas fysiskt eller känner smärta. Det gäller även om det är ett lindrigt slag eller en hastigt övergående smärta. Förarbetena till lagen är tydliga och innebär att våld inte får användas i bestraffnings- eller uppfostringssyfte.

Fysisk misshandel är alltid förbjuden. En vuxen får däremot till exempel lyfta eller rycka undan barnet för att hindra det från att göra sig illa eller skada andra."

www.bo.se (min fetstilsmarkering)

Föräldrabalken 6 kap 1§:
    Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. barn ska behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling.
    Lag (1983:47) (min fetstilsmarkering)

• Svar på tråden Barnaga
  • Mammatill2tjejer
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-06 14:48:29 följande:
    vissa saker kan man inte kontrollera om det händer i stundens hetta. tex låt säga att sonen springer iväg på 2 sekunder och man inte hinner med, nedanför kommer en bil och man rusar för fulla muggar o tar tag i armen... blir ju ganska hårt för att ungen inte ska springa vidare.så enligt dom flesta är det alltså barnaga.. då har jag agat min son många gånger i sådana fall...Det är skillnad på vissa saker, minsta lilla det råkar göra ont så är det aga. vad är ni för människor.Då kan jag säga såhär, alla dom som lämnat sina barn som skriker minsta lilla det ÄR aga, för det är psykiskt.. tex om man måste gå på muggen fort som fasen för o göra nr 2 tex. ungen skriker och skriker. förstår inte hur vissa resonerar om aga egentligen, minsta lilla så misshandlar man sitt barn tydligen.....
    Är förresten lite nyfiken på hur du röstade. Är du för att göra barnaga lagligt igen, eller emot. Har du lust att avslöja?
  • Miss Lau
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-06 14:48:29 följande:
    vissa saker kan man inte kontrollera om det händer i stundens hetta. tex låt säga att sonen springer iväg på 2 sekunder och man inte hinner med, nedanför kommer en bil och man rusar för fulla muggar o tar tag i armen... blir ju ganska hårt för att ungen inte ska springa vidare.så enligt dom flesta är det alltså barnaga..
    Vad jag läst är det ingen här som påstått att det är att aga sitt barn. Och om du läser tråden lite tydligare framkommer det att sånt inte är aga.

Att knäppa sina barn på fingrarna i uppfostringssyfte är däremot aga.
  • emmerzon

en fråga bara.. Min dotter kan få en (väldigt!) lätt knäpp på fingrarna när hon inte lyssnar på oss. Låt mig ta ett exempel så blir det mer synligt...
    Hon sitter och fingrar på eluttaget och jag säger nej, hon tittar upp på mig och skrattar. Då har jag knäppt väligt löst på hennes hand för då lyssnar hon på. Sen får hon komma upp i min famn och jag förklarar.
    Med detta så vill majoriteten säga att jag slår mitt barn??
    Aga för mig är käftsmällar och utstuderat slå bara för att. Jag har knäppt (löst!) på min dotters hand för att jag inte vill att hon ska lära sig att eluttaget gör ont. För om hon lär sig tack vare att leka med det så kan det gå riktigt illa! Hon kan ju för f*n dö!!
    Och ursäkta mig, nån hade ett argument som sa att (inte ordagrant nu men..) att låt barnen bränna sig på spisen en gång, då lär dom sig. Vet ni hur mycket skada DET kan bli?
    Och nej, Jag tycker inte att barnaga är okej, lika lite som att slå en häst, sin fru eller nåt annat. Men så kan ni oxå läsa min defention om vad aga är för mig!

• Vasen
    emmerzon skrev 2009-10-06 17:43:41 följande:
    För om hon lär sig tack vare att leka med det så kan det gå riktigt illa! Hon kan ju för f*n dö!!
    Ett sätt att lösa det på är att barnsäkra uttagen, kostar ca 2-3 kr per uttag om ens så mycket och till skillnad mot om du knäpper henne på fingrarna_vet_ du att hon inte kan skada sig på uttagen oavsett om du är där eller inte. Du har inte ögon i nacken och gör ibland annat än tittar på henne utgår jag då ifrån.
  • Höstbebis2007
    Vasen skrev 2009-10-06 18:14:19 följande:
    Ett sätt att lösa det på är att barnsäkra uttagen, kostar ca 2-3 kr per uttag om ens så mycket och till skillnad mot om du knäpper henne på fingrarna_vet_ du att hon inte kan skada sig på uttagen oavsett om du är där eller inte. Du har inte ögon i nacken och gör ibland annat än tittar på henne utgår jag då ifrån.
    man ska inte behöva barnsäkra varenda pryl i hemmet. det funkar inte. vi har ingenting för våra el uttag, men han har lärt sej att inte pilla där ändå
  • Höstbebis2007
    Mammatill2tjejer skrev 2009-10-06 16:40:41 följande:
    Är förresten lite nyfiken på hur du röstade. Är du för att göra barnaga lagligt igen, eller emot. Har du lust att avslöja?
    Jag behöver inte ens säga vilket jag röstade på, det är väll ganska självklart eller hur...
    Är du helt knäpp- ursäkta men ibland har folk så förutfattade meningar. ska du inte gå på den som röstat Ja, i vissa fall behövs det nog....

ni pratade ju om att göra fysisk och psykisk skada o då tog jag som ett exempel på föräldrar som låter sina barn skrika en stund, för det mår dom ju dåligt av....
    och det här med spisen.
    Jag kan ärligt säga att jag tycker inte det är fel att knäppa på fingrarna det vet jag många som gör, men inte så att barnet får ont utav det men att det känns att man gör det så att säga.

När ingenting annat hjälper o han/hon är på en livsfarlig grej som tillexempel eluttag eller spisen med fingrarna... för att få barnet att förstå att det är livsfarligt. slå är en helt annan grej men det verkar ju vissa inte förstå...
  • Höstbebis2007
    Mammatill2tjejer skrev 2009-10-06 16:40:41 följande:
    du kan ju få komma hem till oss o se om han har några blåmärken på kroppen...
  • Maggis
    Höstbebis2007;

Vem säger att det är aga om man tar tag i sitt barn så det inte ska hamna framför en bil? Det är det väl ingen som påstår? Daskar du på handen eller knäpper på fingrar så är det däremot det. 
    //Maggis
  • Höstbebis2007
    Maggis skrev 2009-10-06 18:33:45 följande:
    Höstbebis2007;Vem säger att det är aga om man tar tag i sitt barn så det inte ska hamna framför en bil? Det är det väl ingen som påstår? Daskar du på handen eller knäpper på fingrar så är det däremot det. 
    beror på vad man anser aga är. vissa tycker att bara man tar tag i armen så är det aga, o vissa tycker att knäppa lätt på fingrarna inte är aga... alla har olika åsikter.

Men alla här på FL ska ju vara så präktiga hela tiden o vara dom perfekta mammorna som ALDRIG någonsin gör fel... det kan du inte säga emot.

Är ju inte så att man knäpper ens barn på fingrarna dagligen liksom... men det verkar ju folk tro
  • Höstbebis2007
    Meli skrev 2009-10-06 12:43:55 följande:
    Jag kan säga att jag tycker inte en "dask" är så farligt. Tycker det är mycket värre om man ex skriker elaka saker till barnen i stridens hetta. Det skadar mer och långsiktigt.Däremot tror jag inte att jag tycker att det ska bli lagligt. Det är så svårt och se vad som är ok eller inte tex och kommer nog sluta med att många många barn blir misshandlade och att det kallas aga.... det är bättre om det är förbjudet.
    som hon skrev om att dask inte är så farligt, jag tycker det är värre än o knäppa på fingrarna, som jag sa alla har olika åsikter....
Svar på tråden Barnaga