• Mammatill2tjejer

Barnaga

Jag satt med några vänner och vänners bekanta och fikade för några dagar sedan.
    Vi började diskutera det faktum att barnaga är tillåtet i 170 länder och att Sweichz (väldigt osäker på stavningen där) nyligen infört barnaga igen.
    En kvinna i sällskapet (hon kommer ursprungligen från USA) säger då att hon tycker att barnaga bör införas i Sverige också. Diskussionen blev minst sagt livlig och våra åsikter gick vida isär.

Nu är jag lite nyfiken på hur åsikterna kring detta egentligen ser ut, och därför startar jag den här tråden.

Personligen är jag helt emot att barnaga införs.

Men hur ser era åsikter ut? Bör barnaga införas i Sverige? Med barnaga menar jag det som den svenska lagen anser vara barnaga.

Motivera gärna era svar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-07 09:17
    Jag märker att en del förtydliganden är på sin plats.
    1. Jag skrev "Bör barnaga införas i sverige". Det är nog fel uttryck. Vad jag menar är naturligtvis "Bör barnaga tillåtas i sverige".

2. Att ta tag i sitt barn/utföra annan handling i syfte att hindra barnet från att skada sig (ex. springa ut i gatan framför en bil) är INTE att aga. Det har jag i och för sig inte sett att någon tycker heller, men vissa verkar låsa sig fast vid det ändå...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 11:37
    För att klarlägga lite mer om vad svenska lagen säger om aga så tar jag mig friheten att kopiera inlägg 233 i tråden:

"Det var 1979 som Sverige blev först i världen med att förbjuda barnaga. Då infördes den nuvarande regleringen i föräldrabalken som lyder:
    ?Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Barn skall behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling?.

Förbudet mot barnaga i föräldrabalken gör brottsbalkens regler tydligare eftersom misshandel av barn förr i tiden var tillåtet om det skedde i uppfostringssyfte. Det var därför nödvändigt att i föräldrabalken tydliggöra att det nu är förbjudet.

I förarbetena till föräldrabalken sägs det vad som ska gälla. Med kroppslig bestraffning menas främst en handling som innebär att barnet skadas fysiskt eller känner smärta. Det gäller även om det är ett lindrigt slag eller en hastigt övergående smärta. Förarbetena till lagen är tydliga och innebär att våld inte får användas i bestraffnings- eller uppfostringssyfte.

Fysisk misshandel är alltid förbjuden. En vuxen får däremot till exempel lyfta eller rycka undan barnet för att hindra det från att göra sig illa eller skada andra."

www.bo.se (min fetstilsmarkering)

Föräldrabalken 6 kap 1§:
    Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. barn ska behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling.
    Lag (1983:47) (min fetstilsmarkering)

• Svar på tråden Barnaga
  • Gladabarnensmamma
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-06 21:39:38 följande:
    kunde inte sagt det bättre.. tack för att du förklarade så dom här moraltanterna förstår......
    fortsätt ni & rättfärdiga erat knäppande, moraltanterna har förstått för länge sen
  • Höstbebis2007
    Gladabarnensmamma skrev 2009-10-06 21:37:48 följande:
    igen - direkt personangrepp och nedlåtande ton... Jag förstår både ironi och sarkasm, men du säger att du blivit misshandlad som barn och det tycker jag mest låter hemskt.
    visst är det hemskt men jag har lärt mej leva med det och mer än så kan man inte göra.
    Man väljer inte sina föräldrar och man behöver heller ej älska sina föräldrar...
    Jag kan bara välja att uppfostra mitt barn så som jag vill att det ska vara mot mej och mot andra....

har man blivit misshandlad så kanske du förstår att man väljer att inte slå/aga sitt barn.. läs emmerzons inlägg så kanske du förstår hur vi menar...

avledning för att kunna prata med barnet, för min son är precis likadan och bara tycker det är kul och skrattar... han blir aldrig ledsen när jag knäppt fingrarna utan när man tar bort honom från sakerna som varit farliga... svårare än så är det inte... och det är absolut inte aga... ni får säga vad ni vill...
  • emmerzon
    Gladabarnensmamma skrev 2009-10-06 21:19:59 följande:
    Jag har inte sagt någonting om vem eller vilka som fortsätter att knäppa sitt barn på handen. Det är egentligen inte relevant eftersom du och emmerzon tycker att det är helt okej (så varför skullle ni inte göra det igen?) -men det vore kul om kanske diskussionen i den här tråden har gett er en tankeställare och kanske hittar andra, bättre alternativ.
    Tro mig, vi har andra alternativ oxå.
    Tro inte att vi bara "knäpper" henne på fingrarna. vi gör allt annat som ni oxå gör, och som ni har förslagit dvs locka, pocka, nejnej, ta bort och ja..allt som finns.
    Men om jag har skrivit, det har handlat om någon gång då det har varit något livsfarligt och hon bara tycker att det är roligt när vi tar bort hennes hand eller tar bort henne helt och hon springer tillbaka UPPREPADE GÅNGER. Och vi "knäpper" inte en sisdär 10-15 gånger.
    vi "knäpper" en(1) gång, tar bort henne och sätter oss i hennes nivå och FÖRKLARAR VARFÖR.
    Visst kan det vara barnaga. Fast det är ju för att skydda hennes liv så förklara för mig vad skillnaden är mellan
    Ta tag i barnets armar hårt --
    "knäppa" VÄLDIGT löst på hennes fingrar?
  • Höstbebis2007
    Gladabarnensmamma skrev 2009-10-06 21:39:54 följande:
    Nu så... nu hittade jag den! *ignore*
    du kan göra personangrepp mot mej och emmerzon men inte en som är för aga, för du vet inte vad du ska säga. det här är ett forum och alla får ha sin åsikt.

det fanns olika alternativ o rösta på och den som svarat ja och står för det måste oxå få ha sin åsikt... men när det väl kommer till krita vågar ni inte kritiera bara för att hon svarat ja.

men andra som inte är för det och knäpper på fingrarna, vadå för att ni ska få en att tro att man är för aga för det...

absurt...
  • Höstbebis2007
    emmerzon skrev 2009-10-06 21:45:37 följande:
    Tro mig, vi har andra alternativ oxå. Tro inte att vi bara "knäpper" henne på fingrarna. vi gör allt annat som ni oxå gör, och som ni har förslagit dvs locka, pocka, nejnej, ta bort och ja..allt som finns. Men om jag har skrivit, det har handlat om någon gång då det har varit något livsfarligt och hon bara tycker att det är roligt när vi tar bort hennes hand eller tar bort henne helt och hon springer tillbaka UPPREPADE GÅNGER. Och vi "knäpper" inte en sisdär 10-15 gånger.vi "knäpper" en(1) gång, tar bort henne och sätter oss i hennes nivå och FÖRKLARAR VARFÖR.Visst kan det vara barnaga. Fast det är ju för att skydda hennes liv så förklara för mig vad skillnaden är mellanTa tag i barnets armar hårt --"knäppa" VÄLDIGT löst på hennes fingrar?
    skulle jag oxå vilja veta. vad är skillnaden......
  • emmerzon
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-06 21:48:05 följande:
    skulle jag oxå vilja veta. vad är skillnaden......
    Kan nog svaret på min egen fråga :)
    Ta tag i barnet hårt - står inte med i lagen!
    Knäppa läst på fingrar - Står tydligen i lagen...
  • Gladabarnensmamma
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-06 21:46:29 följande:
    du kan göra personangrepp mot mej och emmerzon men inte en som är för aga, för du vet inte vad du ska säga. det här är ett forum och alla får ha sin åsikt.det fanns olika alternativ o rösta på och den som svarat ja och står för det måste oxå få ha sin åsikt... men när det väl kommer till krita vågar ni inte kritiera bara för att hon svarat ja.men andra som inte är för det och knäpper på fingrarna, vadå för att ni ska få en att tro att man är för aga för det...absurt...
    Nej, nu har jag inte varit tydlig nog. För det första så hoppas jag att jag inte gått till personangrepp (kallat ngn. för ngt .eller antytt att ngn. är t.ex. korkad) eftersom det är emot FLs regler. Min åsikt har jag yttrat (att knäppa på fingrarna är aga) och jag har inte yttrat mig huruvida du är för eller mot aga.
    Jag väljer att totalt ignorera ett inlägg som enligt mig är enbart gjort för att provocera - ser inget absurt i det.

Jag ser ingen skillnad (i definitionen om aga eller onödiga metoder) mellan att ta hårt i barnet eller knäppa på handen. Däremot tolkar jag lagen att det inte är aga om man t.ex. kastar sig över sitt barn & puttar det i diket så att barnet kanske bryter armen för att man räddar barnet från fara. Det är alltså smärta/skada pga en olyckshändelse eller icke-avsedd smärta. Aga är för mig när man medvetet utför bla. kroppslig bestraffning.
  • Höstbebis2007
    emmerzon skrev 2009-10-06 21:52:33 följande:
    Kan nog svaret på min egen fråga :)Ta tag i barnet hårt - står inte med i lagen!Knäppa läst på fingrar - Står tydligen i lagen...
    precis.... jag tror vi hittat några perfekta hemmafruar fniss...
  • Höstbebis2007
    Gladabarnensmamma skrev 2009-10-06 21:56:54 följande:
    Nej, nu har jag inte varit tydlig nog. För det första så hoppas jag att jag inte gått till personangrepp (kallat ngn. för ngt .eller antytt att ngn. är t.ex. korkad) eftersom det är emot FLs regler. Min åsikt har jag yttrat (att knäppa på fingrarna är aga) och jag har inte yttrat mig huruvida du är för eller mot aga. Jag väljer att totalt ignorera ett inlägg som enligt mig är enbart gjort för att provocera - ser inget absurt i det. Jag ser ingen skillnad (i definitionen om aga eller onödiga metoder) mellan att ta hårt i barnet eller knäppa på handen. Däremot tolkar jag lagen att det inte är aga om man t.ex. kastar sig över sitt barn & puttar det i diket så att barnet kanske bryter armen för att man räddar barnet från fara. Det är alltså smärta/skada pga en olyckshändelse eller icke-avsedd smärta. Aga är för mig när man medvetet utför bla. kroppslig bestraffning.
    kroppslig bestraffning skrev du. knäppa på handen är ingen bestraffning, avledning skrev vi ju.... är en helt annan grej. att ta ungen därifrån gång på gång på gång hjälper inte.. tro mej vi har provat allt möjligt....
  • Anatha
    Gladabarnensmamma skrev 2009-10-06 21:56:54 följande:
    (att knäppa på fingrarna är aga)
    Fast om det är gjort på det sättet som vissa beskriver i den här tråden så är det ju inte aga. De påstår sig ju knäppa på handen så löst så att det inte gör ont på barnet och att det bara är för uppmärksamhet.

Vilket jag iof ser som märkligt då en knäpp som är så lös knappt borde ge mer uppmärksahet än att föra bort barnets hand från det som det inte ska göra. Oavsett en knäpp som är så lös är inte ens relevant att egenlgien ta upp då det i så fall är att likna med att föra bort barnet eller liknade åtgärd som inte orsakar smärta eller obehag.
Svar på tråden Barnaga