• Mammatill2tjejer

Barnaga

Jag satt med några vänner och vänners bekanta och fikade för några dagar sedan.
    Vi började diskutera det faktum att barnaga är tillåtet i 170 länder och att Sweichz (väldigt osäker på stavningen där) nyligen infört barnaga igen.
    En kvinna i sällskapet (hon kommer ursprungligen från USA) säger då att hon tycker att barnaga bör införas i Sverige också. Diskussionen blev minst sagt livlig och våra åsikter gick vida isär.

Nu är jag lite nyfiken på hur åsikterna kring detta egentligen ser ut, och därför startar jag den här tråden.

Personligen är jag helt emot att barnaga införs.

Men hur ser era åsikter ut? Bör barnaga införas i Sverige? Med barnaga menar jag det som den svenska lagen anser vara barnaga.

Motivera gärna era svar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-07 09:17
    Jag märker att en del förtydliganden är på sin plats.
    1. Jag skrev "Bör barnaga införas i sverige". Det är nog fel uttryck. Vad jag menar är naturligtvis "Bör barnaga tillåtas i sverige".

2. Att ta tag i sitt barn/utföra annan handling i syfte att hindra barnet från att skada sig (ex. springa ut i gatan framför en bil) är INTE att aga. Det har jag i och för sig inte sett att någon tycker heller, men vissa verkar låsa sig fast vid det ändå...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 11:37
    För att klarlägga lite mer om vad svenska lagen säger om aga så tar jag mig friheten att kopiera inlägg 233 i tråden:

"Det var 1979 som Sverige blev först i världen med att förbjuda barnaga. Då infördes den nuvarande regleringen i föräldrabalken som lyder:
    ?Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Barn skall behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling?.

Förbudet mot barnaga i föräldrabalken gör brottsbalkens regler tydligare eftersom misshandel av barn förr i tiden var tillåtet om det skedde i uppfostringssyfte. Det var därför nödvändigt att i föräldrabalken tydliggöra att det nu är förbjudet.

I förarbetena till föräldrabalken sägs det vad som ska gälla. Med kroppslig bestraffning menas främst en handling som innebär att barnet skadas fysiskt eller känner smärta. Det gäller även om det är ett lindrigt slag eller en hastigt övergående smärta. Förarbetena till lagen är tydliga och innebär att våld inte får användas i bestraffnings- eller uppfostringssyfte.

Fysisk misshandel är alltid förbjuden. En vuxen får däremot till exempel lyfta eller rycka undan barnet för att hindra det från att göra sig illa eller skada andra."

www.bo.se (min fetstilsmarkering)

Föräldrabalken 6 kap 1§:
    Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. barn ska behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling.
    Lag (1983:47) (min fetstilsmarkering)

• Svar på tråden Barnaga
  • Maggis
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-06 18:42:50 följande:
    beror på vad man anser aga är. vissa tycker att bara man tar tag i armen så är det aga, o vissa tycker att knäppa lätt på fingrarna inte är aga... alla har olika åsikter.Men alla här på FL ska ju vara så präktiga hela tiden o vara dom perfekta mammorna som ALDRIG någonsin gör fel... det kan du inte säga emot.Är ju inte så att man knäpper ens barn på fingrarna dagligen liksom... men det verkar ju folk tro
    Fast saken är ju den att aga är definierat i lagtext och har inget med personligt tyckande att göra. Således agar du om du smäller/daskar/knäpper i uppfostringssyfte. Likaså om du skriker elaka saker till ditt barn. Men inte om du tar tag i det i syfte att skydda det från skada. Det är en tydlig skillnad där och det har inget med vare sig min eller din åsikt att göra.

För övrigt avskyr jag verkligen ordet "präktig". Särskilt när det används om mammor som inte vill slå sina barn av mammor som verkar ha dåligt samvete för att de gör det. Sluta slå. Så enkelt är det. Så slipper man kalla andra präktiga i tid och otid så fort deras åsikter inte passar det egna beteendet.
    //Maggis
  • Höstbebis2007
    Maggis skrev 2009-10-06 18:52:30 följande:
    Fast saken är ju den att aga är definierat i lagtext och har inget med personligt tyckande att göra. Således agar du om du smäller/daskar/knäpper i uppfostringssyfte. Likaså om du skriker elaka saker till ditt barn. Men inte om du tar tag i det i syfte att skydda det från skada. Det är en tydlig skillnad där och det har inget med vare sig min eller din åsikt att göra.För övrigt avskyr jag verkligen ordet "präktig". Särskilt när det används om mammor som inte vill slå sina barn av mammor som verkar ha dåligt samvete för att de gör det. Sluta slå. Så enkelt är det. Så slipper man kalla andra präktiga i tid och otid så fort deras åsikter inte passar det egna beteendet.
    Tror inte du förstog vad jag menade.. men men.....
    jag har inte slagit, FATTA det någon gång... knäppa är inte att slå...
  • Höstbebis2007

ta det här med spisen igen då. Vad väljer du, att ditt barn får brännskador på handen eller en knäpp på handen??? småbarn vet inte sina gränser o gör det om och om igen. när jag knäppt lätt på handen som det här med spisen och eluttag så har han lyssnat sen, men han har inte blivit ledsen. Jag sätter mej på huk vid mitt barns nivå och talar om för honom varför han inte får göra så.

• Höstbebis2007

Föräldrabalken: Förbud mot aga
    Agaförbudet infördes i svensk lag 1979 och finns i 6 kap. 1 §. Agaförbudet markerar att föräldrar aldrig får använda våld i barnets fostran. Däremot får föräldrar givetvis rycka undan sitt barn för att hindra det från att göra sig illa eller skada andra. Förbudet mot aga i föräldrabalken innehåller inte någon straffrättslig sanktion mot den som bryter mot bestämmelsen.

enligt lagen om våld så ska det skada någon fysiskt. att knäppa någon någonstans på kroppen lätt är alltså inte klassat som våld. därav heller inte som aga. läs lag boken så kanske ni lär er ett och annat

• Anatha
    Meli skrev 2009-10-06 13:06:13 följande:
    Gör det verkligen det. GÅr under aga menar jag, juridiskt.Kan de som skriker kränkande saker bli socutredda likaväl som de som slår barnen? Jag är inte säker på det....
    Såhär säger lagen ?Barn ska ha rätt till omvårdnad, trygghet och god fostran. Barn skall
    behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för
    kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling.?

Källa rapporten: Aldrig våld ? 30 år av svensk lagstiftning mot aga
    Länk: plansverige.org/files/Agalagstiftning.pdf
  • Maggis
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-06 18:56:07 följande:
    Tror inte du förstog vad jag menade.. men men.....jag har inte slagit, FATTA det någon gång... knäppa är inte att slå...
    Knäppa är aga. Fatta det någongång.
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-06 19:01:38 följande:
    ta det här med spisen igen då. Vad väljer du, att ditt barn får brännskador på handen eller en knäpp på handen??? småbarn vet inte sina gränser o gör det om och om igen. när jag knäppt lätt på handen som det här med spisen och eluttag så har han lyssnat sen, men han har inte blivit ledsen. Jag sätter mej på huk vid mitt barns nivå och talar om för honom varför han inte får göra så.
    Jag väljer inget av dina förslag.
    Jag tar bort handen och visar med min och tonfall att det inte är en bra idé att ta där. Och så gör jag det igen och igen och igen. Och till sist förstår de. Inga av mina barn har bränt sig och då ska du veta att de är enormt pillbenägna. Sak samma vad gäller eluttag. Och då min fråga: varför tycker du det är bättra att knäppa än att helt enkelt avlägsna hans hand? För att det gör ont? Ja just. Aga.
    //Maggis
  • Gladabarnensmamma

Jag blir lite fundersam över uttrycket att "införa" barnaga... man menar kanske "tillåta"?

Höstbebis2007: Jag tycker att du slår ditt barn, ja. Jag har själv gjort samma sak som dig (min man som har 4 barn sa att han gjort samma sak & att det fungerade) så jag dömer dig inte - MEN, jag tycker att smärta = våld = aga.
    Min son drog mig i håret, jättehårt. Gång på gång... Jag skrek, satte ner honom och tillsist provade jag att knäppa till honom på handen. Han blev såklart ledsen... det kändes fel i hela hjärtat. Det finns andra saker man kan göra (positiv uppmuntran fungerar oftast mycket bättre, speciellt på små barn).

• mirre67

Jag tycker det beror på vad egentligen anser är aga. För mig är det när man regelrätt slår sina barn, drar dom i öronen eller drar i håret. Fast om man t ex tar tag i armen tycker jag inte man kan kalla för aga. Men för att återgå till det här med att dra i håret, vad anser ni andra om det? Jag undrar bara för en granne till mig har blivit anmäld till soc för barnmisshandel anonymt. Han har dragit ett av barnen hårt i håret när han tyckte att hon inte skyndade sig som han sa.. Det tycker jag är misshandel, helt klart! Mamman i familjen berättade själv för mig om det här, och jag blev riktigt förbannad, både för det som hänt, givetvis men även för att det mamman tycktes vara mest upprörd och arg över var inte att pappan hade dragit dottern i håret utan att de blivit anmälda, "för han drog ju inte så hårt , faktiskt.." Herregud, man häpnar ju... Men vad tycker ni andra??

• Anatha
    Maggis skrev 2009-10-06 19:23:10 följande:
    För att det gör ont? Ja just. Aga.
    Fast juridiskt skulle aldrig en knäpp räknas som aga och inte skulle det rendera i ens en utredning från det sociala.

Dock håller jag med att det är helt onödig uppfostringsmetod att använda smärta för det är ju det som är syftet med att knäppa. Det räcker att fysiskt ta bort barnet och bestämt berätta vad som gäller. Min väninnas dotter är rätt busig men hon har enorm respekt för sin farfar som egentligen inte ens någon gång har höjt rösten till henne men hon älsakr honom så mycket. Numera brukar de säga att farfar inte skulle gilla detta och hon gör aldrig om det. Barn som är väldigt små förstår väldigt bra så smärta är inte nödvändigt.
  • emmerzon

Till den som sa åt mig att barnsäkra eluttagen. Tro mig, det har vi gjort! Men hon har mormor, morfar, farfar,farmor osv som inte har gjort det.
    Och jag knäpper inte för att det gör ont, jag knäpper för att hon tycker det är roligt när jag plockar bort hennes hand från objektet om, om, omom, omom, omom, omom, omom, omom, omom, omom, omom, omom, omom, omom, omom, om igen. Och tillslut sitter hon där och skrattar och har jätteroligt.
    För att få hennes uppmärksamhet och att hon ska lyssna så "knäpper" jag henne på fingrarna, sätter mig hos henne och förklarar tydligt varför jag gjorde så, vad som kan hända om hon gör det igen (alltså DÖ!)
    Tro mig, vi har tagit bort handen igen, igen, igen, igen osv men det funkar inte för oss. Och ni får väl anse att jag slår mitt barn, agar henne och är världshistoriens sämsta mamma.
    Men handen på hjärtat! Vilka har inte sagt åt sina barn på skarpen?
    Men handen på hjärtat! Vilka har inte knäppt/tagit bort hand hårt?

Svar på tråden Barnaga