• Mammatill2tjejer

Barnaga

Jag satt med några vänner och vänners bekanta och fikade för några dagar sedan.
    Vi började diskutera det faktum att barnaga är tillåtet i 170 länder och att Sweichz (väldigt osäker på stavningen där) nyligen infört barnaga igen.
    En kvinna i sällskapet (hon kommer ursprungligen från USA) säger då att hon tycker att barnaga bör införas i Sverige också. Diskussionen blev minst sagt livlig och våra åsikter gick vida isär.

Nu är jag lite nyfiken på hur åsikterna kring detta egentligen ser ut, och därför startar jag den här tråden.

Personligen är jag helt emot att barnaga införs.

Men hur ser era åsikter ut? Bör barnaga införas i Sverige? Med barnaga menar jag det som den svenska lagen anser vara barnaga.

Motivera gärna era svar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-07 09:17
    Jag märker att en del förtydliganden är på sin plats.
    1. Jag skrev "Bör barnaga införas i sverige". Det är nog fel uttryck. Vad jag menar är naturligtvis "Bör barnaga tillåtas i sverige".

2. Att ta tag i sitt barn/utföra annan handling i syfte att hindra barnet från att skada sig (ex. springa ut i gatan framför en bil) är INTE att aga. Det har jag i och för sig inte sett att någon tycker heller, men vissa verkar låsa sig fast vid det ändå...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 11:37
    För att klarlägga lite mer om vad svenska lagen säger om aga så tar jag mig friheten att kopiera inlägg 233 i tråden:

"Det var 1979 som Sverige blev först i världen med att förbjuda barnaga. Då infördes den nuvarande regleringen i föräldrabalken som lyder:
    ?Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Barn skall behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling?.

Förbudet mot barnaga i föräldrabalken gör brottsbalkens regler tydligare eftersom misshandel av barn förr i tiden var tillåtet om det skedde i uppfostringssyfte. Det var därför nödvändigt att i föräldrabalken tydliggöra att det nu är förbjudet.

I förarbetena till föräldrabalken sägs det vad som ska gälla. Med kroppslig bestraffning menas främst en handling som innebär att barnet skadas fysiskt eller känner smärta. Det gäller även om det är ett lindrigt slag eller en hastigt övergående smärta. Förarbetena till lagen är tydliga och innebär att våld inte får användas i bestraffnings- eller uppfostringssyfte.

Fysisk misshandel är alltid förbjuden. En vuxen får däremot till exempel lyfta eller rycka undan barnet för att hindra det från att göra sig illa eller skada andra."

www.bo.se (min fetstilsmarkering)

Föräldrabalken 6 kap 1§:
    Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. barn ska behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling.
    Lag (1983:47) (min fetstilsmarkering)

• Svar på tråden Barnaga
  • Missimo84
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-05 21:22:15 följande:
    då tycker jag att det är mer aga att hålla/ta tag sitt barn i armar eller ben än att knäppa på fingrarna.. men det är min åsikt..
    Man håller kanske inte i armar och ben för att tillfoga barnet obehag. Detta kanske man gör för att skydda barnet från att göra sig illa.
    Men att knäppa på fingrarna gör man för att ge barnet obehag, enlig mig då
  • Höstbebis2007
    Missimo84 skrev 2009-10-05 21:29:01 följande:
    Man håller kanske inte i armar och ben för att tillfoga barnet obehag. Detta kanske man gör för att skydda barnet från att göra sig illa.Men att knäppa på fingrarna gör man för att ge barnet obehag, enlig mig då
    det beror på hur man ser det. är ju inte så att man knäpper hårt så att det verkligen gör ont. jag tycker det beror ehlt på i vilket sammanhang det gäller. låt säga spisen.... man säger att den är varm o farlig men ändå lyssnar inte barnet. nu säger jag inte att det skulle ske ofta....
    jag orkar inte ens disskutera det här.... alla har olika syn o låt det vara så...
  • Cuthalion
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-05 21:34:33 följande:
    det beror på hur man ser det. är ju inte så att man knäpper hårt så att det verkligen gör ont. jag tycker det beror ehlt på i vilket sammanhang det gäller. låt säga spisen.... man säger att den är varm o farlig men ändå lyssnar inte barnet. nu säger jag inte att det skulle ske ofta.... jag orkar inte ens disskutera det här.... alla har olika syn o låt det vara så...
    Fast just spisen har ju en rätt avskräckande effekt i sig själv när man väl rört den där varma plattan som mamma/pappa sade att man skulle hålla sig ifrån . . .
  • Höstbebis2007
    Cuthalion skrev 2009-10-05 23:43:19 följande:
    Fast just spisen har ju en rätt avskräckande effekt i sig själv när man väl rört den där varma plattan som mamma/pappa sade att man skulle hålla sig ifrån . . .
    sonen har bränt sej en gång, dock va den inte supervarm, men ändå så lärde han sej inte och ska vara på spisen. det är ju inte för elakhet man knäppt på fingrarna utan snarare för att man blir rädd.. om du förstår vad jag menar..
  • Miss Lau

Jag blir alltid så beklämd över att det faktiskt finns vuxna som knäpper sina barn på fingrarna! Och oavsett vad man kallar det är det aga (även om det är "mindre" än en regelrätt käftsmäll).

• Maggiepuh

Helt klart NEJ! Jag har aldrig slagit eller agat min son, fast jag en gång av misstak råkade göra fingeravtrycksblåmärken på hans arm (det som jag fick tag i just då) då han var på väg att trilla ner från en klätterställning. Jag var helt förstörd då eftersom jag då tänkte att jag har skadat honom istället för att skydda honom. Min man fick mig på rätta tänkes spåret igen när han förklarade hur mycket mer han kunde skadat sig om jag skulle låtit honom trilla ner de 2 meter i klätterställningen.

Folk pratar om aga, slå på sina barn, smälla till fingrarna osv, men de gångerna man "råkar" skada sitt barn som i mitt fall, är det också aga eftersom han fick synliga skador?

• Anatha
    Miss Lau skrev 2009-10-06 09:49:21 följande:
    Jag blir alltid så beklämd över att det faktiskt finns vuxna som knäpper sina barn på fingrarna! Och oavsett vad man kallar det är det aga (även om det är "mindre" än en regelrätt käftsmäll).
    Jag har ju inte barn ännu så det är egentligen svårt att sitta och säga ditt eller datt när man inte vet. Men jag har svårt att förstå nödvändigheten. Jag menar man har ju redan fullkomlig makt över barnet och kan både sätta skräck i eller staffa utan fysiska metoder.
  • Miss Lau
    Maggiepuh skrev 2009-10-06 10:03:00 följande:
    Folk pratar om aga, slå på sina barn, smälla till fingrarna osv, men de gångerna man "råkar" skada sitt barn som i mitt fall, är det också aga eftersom han fick synliga skador?
    Det är inte att aga sina barn när man förhindrar olyckor. Att aga är när man utför kroppslig eller kränkande behandling.

Aga behöver alltså i inte ge några synliga skador samtidigt som ett "räddande" som ger synliga skador inte behöver vara aga.
Svar på tråden Barnaga