• Mammatill2tjejer

Barnaga

Jag satt med några vänner och vänners bekanta och fikade för några dagar sedan.
    Vi började diskutera det faktum att barnaga är tillåtet i 170 länder och att Sweichz (väldigt osäker på stavningen där) nyligen infört barnaga igen.
    En kvinna i sällskapet (hon kommer ursprungligen från USA) säger då att hon tycker att barnaga bör införas i Sverige också. Diskussionen blev minst sagt livlig och våra åsikter gick vida isär.

Nu är jag lite nyfiken på hur åsikterna kring detta egentligen ser ut, och därför startar jag den här tråden.

Personligen är jag helt emot att barnaga införs.

Men hur ser era åsikter ut? Bör barnaga införas i Sverige? Med barnaga menar jag det som den svenska lagen anser vara barnaga.

Motivera gärna era svar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-07 09:17
    Jag märker att en del förtydliganden är på sin plats.
    1. Jag skrev "Bör barnaga införas i sverige". Det är nog fel uttryck. Vad jag menar är naturligtvis "Bör barnaga tillåtas i sverige".

2. Att ta tag i sitt barn/utföra annan handling i syfte att hindra barnet från att skada sig (ex. springa ut i gatan framför en bil) är INTE att aga. Det har jag i och för sig inte sett att någon tycker heller, men vissa verkar låsa sig fast vid det ändå...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 11:37
    För att klarlägga lite mer om vad svenska lagen säger om aga så tar jag mig friheten att kopiera inlägg 233 i tråden:

"Det var 1979 som Sverige blev först i världen med att förbjuda barnaga. Då infördes den nuvarande regleringen i föräldrabalken som lyder:
    ?Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Barn skall behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling?.

Förbudet mot barnaga i föräldrabalken gör brottsbalkens regler tydligare eftersom misshandel av barn förr i tiden var tillåtet om det skedde i uppfostringssyfte. Det var därför nödvändigt att i föräldrabalken tydliggöra att det nu är förbjudet.

I förarbetena till föräldrabalken sägs det vad som ska gälla. Med kroppslig bestraffning menas främst en handling som innebär att barnet skadas fysiskt eller känner smärta. Det gäller även om det är ett lindrigt slag eller en hastigt övergående smärta. Förarbetena till lagen är tydliga och innebär att våld inte får användas i bestraffnings- eller uppfostringssyfte.

Fysisk misshandel är alltid förbjuden. En vuxen får däremot till exempel lyfta eller rycka undan barnet för att hindra det från att göra sig illa eller skada andra."

www.bo.se (min fetstilsmarkering)

Föräldrabalken 6 kap 1§:
    Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. barn ska behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling.
    Lag (1983:47) (min fetstilsmarkering)

• Svar på tråden Barnaga
  • Anatha
    Danitrass skrev 2009-10-05 12:34:47 följande:
    Jag tror dom flesta är emot "barnaga". Men problemet uppstår snarare när detta ska definieras.

Är en dask på baken OK?
    En snärt på fingrarna?
    Ett fast tag i nackhåret?

Är det Ok ibland eller alltid eller inte alls?
    Ja egentligen inte alls men att ta tag i barn och visa att det inte är ok att göra si eller så eller springa ut i vägen är helt ok. Man kan aldrig svara generellt utan det är varje situation som avgör var gränsen går i alla fall för mig.

Just daski baken tycker jag känns illa för det är ett så utstuderat fysiskt straff det tycker jag inte att ta tag i barnet är på samma sätt.
  • Melly
    Danitrass skrev 2009-10-05 12:34:47 följande:
    Jag tror dom flesta är emot "barnaga". Men problemet uppstår snarare när detta ska definieras. Är en dask på baken OK? En snärt på fingrarna? Ett fast tag i nackhåret? Är det Ok ibland eller alltid eller inte alls?
    Jag tycker att allt man gör mot barnet med syfte att tillfoga det smärta eller obehagskänsla kan räknas som aga och det ska vara förbjudet.

Det är inte aga att ta tag i armen på sitt barn för att stoppa det ifrån att springa ut framför bilarna på gatan. För att då så är ju inte syftet att tillfoga smärta eller obehag. Men att det är aga att snärta till på fingrarna som "straff" för att barnet har gjort nåt som man inte vill.
  • Anatha
    Melly skrev 2009-10-05 16:53:41 följande:
    Jag tycker att allt man gör mot barnet med syfte att tillfoga det smärta eller obehagskänsla kan räknas som aga och det ska vara förbjudet. Det är inte aga att ta tag i armen på sitt barn för att stoppa det ifrån att springa ut framför bilarna på gatan. För att då så är ju inte syftet att tillfoga smärta eller obehag. Men att det är aga att snärta till på fingrarna som "straff" för att barnet har gjort nåt som man inte vill.
    Fast att ta tag i barnet som inte är på väg att skada sig kan jag också tycka är ok. Det kan vara för att få uppmärksamheten och för att barnet ska lyssna. Men jag tycker som dig att man inte ska tillfoga smärta eller obehag. I alla fall inte mer obehag än vad det är att få skäll och veta att man gjort något dumt.
  • Missimo84

Absolut nej!
    Sverige är ett av de länder som faktiskt har t.ex. låg kriminalitet jämfört med andra, även om vi inte har barnaga, så någonstans måste vi ju gjort rätt på vägen?!

Ska vi börja tillåta hustruaga också då?
    Eller ska vi jämlikhetens tecken istället införa mansaga?

Snälla låter lika befängt som det är. Att återinföra aga tror jag inte leder till något gott.
    Varför ska det vara tillåtet att slå sina barn men inte sin partner? Partnern har ju isåfall faktiskt en ganska mycket större chans att freda sig själv än ett barn har.

• Missimo84
    Anatha skrev 2009-10-05 16:27:44 följande:
    Ja egentligen inte alls men att ta tag i barn och visa att det inte är ok att göra si eller så eller springa ut i vägen är helt ok. Man kan aldrig svara generellt utan det är varje situation som avgör var gränsen går i alla fall för mig.Just daski baken tycker jag känns illa för det är ett så utstuderat fysiskt straff det tycker jag inte att ta tag i barnet är på samma sätt.
    Ibland måste man ju hålla fast sina barn på ett ganska hårt sätt, för att hindra dem från att komma till skada. JAg vet en förälder som råkade dra barnets arm ur led för att barnet höll på att springa in i majelden. KAnske lite hårdhänt, fast mamman fick panik.
    Men håller med dig till fullo, att "daska" är en förnedrande handling, och som jag skrivit i andra trådar. Det man inte ska göra i vuxenålder, ska man väl inte heller göra mot barn? Vi vuxna går ju inte omkring och daskar varandra i baken när vi gör fel.
  • Höstbebis2007

jag har varit tvungen att nya min son i kinden en gång för att bet mej och vägrade släppa.
    Jag kan ta tag i ben eller armar om han sparkar eller slåss, för att lugna ner honom och säga att det inte är okej. Knäppa på fingrar tycker inte jag är aga... det kallar jag inte att slå.
    Ibland får man göra lite fula grejor som kanske inte alltid är okej, men när ungen biter eller nyps så är det ennan annan sak... men absolut INTE slå.. det är inte okej

• Missimo84
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-05 21:18:24 följande:
    jag har varit tvungen att nya min son i kinden en gång för att bet mej och vägrade släppa.Jag kan ta tag i ben eller armar om han sparkar eller slåss, för att lugna ner honom och säga att det inte är okej. Knäppa på fingrar tycker inte jag är aga... det kallar jag inte att slå.Ibland får man göra lite fula grejor som kanske inte alltid är okej, men när ungen biter eller nyps så är det ennan annan sak... men absolut INTE slå.. det är inte okej
    Nu ska jag inte leka moraltant, men jag tycker inte man ska knäppa barnen på fingrarna. Jag tycker det är ett förnedrande beteende, fast det är min åsikt och ingen åsikt jag ska tvinga dig att ta över.
  • Höstbebis2007
    Missimo84 skrev 2009-10-05 21:20:56 följande:
    Nu ska jag inte leka moraltant, men jag tycker inte man ska knäppa barnen på fingrarna. Jag tycker det är ett förnedrande beteende, fast det är min åsikt och ingen åsikt jag ska tvinga dig att ta över.
    då tycker jag att det är mer aga att hålla/ta tag sitt barn i armar eller ben än att knäppa på fingrarna.. men det är min åsikt..
Svar på tråden Barnaga