Inlägg från: saturnina |Visa alla inlägg
  • saturnina

Vi som shoppar danska barnkläder del 15

Zvartaliljan skrev 2009-10-21 10:10:51 följande:
    Jag försökte få närmsta familjen som vi träffar ofta att vaccinera sig så jag slapp....eftersom man inte vet hur/om det påverkar fostret riktigt. Men de vägrade Så då tog jag det då...
    Jag tycker ärligt talat det verkar som om många inte ska vaccinera mig. Jag har lite svårt att förstå det.

Många människor proppar i sig både det ena och det andra. Man kan käka P-piller i 30 år utan att blinka eller tänka på konsekvenser. 

Men ett litet vaccin - för att förhindra att andra dör. Det tycker jag är en struntsak jämförelsevis.

Självklart ska vi vara solidariska mot gravida, allergiker och småbarn.
  • saturnina
    Tasha78 skrev 2009-10-21 10:15:03 följande:
    fast jag läste någonstans att fast du är vaccinerad kan du ju bära på viruset och sprida det så egentligen om det ska hjälpa till hundra borde alla vaccinera sig
    Det är möjligt. Jag tänker nog mer långsiktigt. Hellre kväsa sjukdomen nu.

Men, som sagt, jag är ingen expert.

Det är bara en känsla. Och om man jämför med annat tycker jag inte det är en big deal.
  • saturnina
    JuliaochNelly skrev 2009-10-21 10:30:14 följande:
    Jo det är sant, men sen kan man vända på det och säga varför vaccinera sig nu då man inte vaccinerar sig för influensa i vanliga fall?
    Det handlar om att riskbilden ser annorlunda ut.

Om någon i min omgivning blev sjuk och dog skulle jag aldrig förlåta mig själv om jag inte var vaccinerad. Oavsett om jag kan bära på smittan ändå. Då vet jag i alla fall att jag gjort mitt yttersta.

Det är lätt att säga, "det gäller inte mig" och strunta i det.

Det handlar om solidaritet.
  • saturnina
    jojoa75 skrev 2009-10-21 10:40:05 följande:
    Hur vi än vänder o vrider på det så är det ju upp till var o en hur de vill göra. Respekterar båda sidor om man nu ska dela upp i "sidor"
    Japp. men:

Spanska sjukan - 1918
    • Spreds snabbt över hela jorden
    • Skördade fler liv än första världskriget
    • Drabbade unga vuxna svårast

Om man kunde gå tillbaka och fråga våra mormodrars föräldrar om de skulle vaccinera sig - vad tror ni de skulle svarat?
  • saturnina
    JuliaochNelly skrev 2009-10-21 10:48:29 följande:
    Vill ju påpeka att 1918 hade dom inte som sjukhus resurser vi har idag och inte den levnadstandar eller hygien vi idag har. Idag har vi ytterst lite närkontakt med okända människor och har en helt annan insikt i hur bakterier sprids. Det går inte alls att jämnför tycker jag.
    Jag talar mer om vi har chansen att förhindra ssjukdom. Det hade inte de.
  • saturnina

När jag lyssnar på er så undrar jag varför Sverige överhuvudtaget köpt in flera miljoner doser vaccin. Vilket slöseri med pengar. Vad tänkte de?

• saturnina
    Zvartaliljan skrev 2009-10-21 11:31:13 följande:
    jag hoppas de är hållbara så de kan sparas läääänge
    Nä, det är bara att skicka till sämre lottade U-länder. Varför ge chansen till ett osolidariskt nejsägar-folk?
  • saturnina
    SmillaMilla skrev 2009-10-21 11:50:39 följande:
    Känns lite bättre. Men i dag är det knappt någon vila så jag hinner inte tänka. Kanske bara bra. Skall träffa en kompis i kväll o gråta ut. Tack för att du frågar. KRAM
    Lilla gumman. *kramar om*
  • saturnina

Godkväll!

Är det någon som vet om det finns regnbågstunikor kvar någonstans eller försvann de direkt?

Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 15