• Buttelina

Vi som shoppar danska barnkläder del 15

Dags för tre nya månader. shit vad tiden går fort när man har roligt

Gamla tråden:

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m45395002.html

Tråden med länkar till all shopping:

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m40093529.html

Bildis
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m46335809.html

Lagersalginfo:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b114044.html

Isabel och Alexander - mina små hjärtan
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-11 12:46
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m47934355.html - molo lagersalg tråd

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-12 22:53
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m48663873.html - ny bildis
  • Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 15
  • Zvartaliljan
    mortillsju skrev 2009-11-03 10:26:43 följande:
    Nä inte utrotas inte utan snurra runt jorden. Så är det ju med infuensor. Jag skulle egentligen vilja veta hur många som blivit svårt sjuka av influensa de senaste åren. Det känns som om man sällan pratat om det även om alla vet att det dör undan många varje vinter speciellt äldre och sjuka. Mest för att få lite perspektiv på det. I alla händelser, sonen har varit febrig i tre dagar, haft ont i nacken ockh kroppen. Det låter som influensa för mig i alla fall
    2000-3000 personer dör varje år i vanliga influensan! Men då är det ju som du skriver, flest äldre och svårt sjuka. De är tydligen "sparbara" enligt regeringen o media då...det är värre med de arbetsföra 20-30åringarna och gravida som löper större risk att dö i svinis än vanliga influensan. De är inte sparbara i samhället, utan behövs för att allt ska snurra runt.
    Hemskt men det verkar vara så de tänker...annars borde vaccinationen mot den vanliga influensan vara gratis också och alla äldre och svårt sjuka massvaccineras mot den!
  • mortillsju
    Zvartaliljan skrev 2009-11-03 10:33:43 följande:
    2000-3000 personer dör varje år i vanliga influensan! Men då är det ju som du skriver, flest äldre och svårt sjuka. De är tydligen "sparbara" enligt regeringen o media då...det är värre med de arbetsföra 20-30åringarna och gravida som löper större risk att dö i svinis än vanliga influensan. De är inte sparbara i samhället, utan behövs för att allt ska snurra runt. Hemskt men det verkar vara så de tänker...annars borde vaccinationen mot den vanliga influensan vara gratis också och alla äldre och svårt sjuka massvaccineras mot den!
    Så är det ju också. Att man rekommenderar äldre, hjärtsjuka mm att vaccinera sig mot influensa varje höst. Men visst, man får betala för det men det tror jag många tycker är OK. Jag har vaccinerat mig ett år då jag varit sjuk under en längre tid och man trodde influensan skulle kunna ta mycket hårt på mig. Vaccinationer handlar nästan uteslutande om samhällsekonomi så har det alltid varit. Likaså sticket i hälen hos bebisar t ex. Det upptäcks kanske ett fall per år i Sverige vad jag vill minnas. Men det är värt kostnaden för sticket på alla bebisar....
  • Zvartaliljan
    mortillsju skrev 2009-11-03 10:38:25 följande:
    Så är det ju också. Att man rekommenderar äldre, hjärtsjuka mm att vaccinera sig mot influensa varje höst. Men visst, man får betala för det men det tror jag många tycker är OK. Jag har vaccinerat mig ett år då jag varit sjuk under en längre tid och man trodde influensan skulle kunna ta mycket hårt på mig. Vaccinationer handlar nästan uteslutande om samhällsekonomi så har det alltid varit. Likaså sticket i hälen hos bebisar t ex. Det upptäcks kanske ett fall per år i Sverige vad jag vill minnas. Men det är värt kostnaden för sticket på alla bebisar....
    Jo det är ju inte så att Sverige köpt in alla dessa vaccin för att de är rädda för att en massa folk ska dö i svinis...de är rädda för kostnaden om alla blir sjuka o måste stanna hemma från jobbet. Den kostnaden överstiger kostnaden för vaccinationen, det är ju så det funkar. Både på gott och ont.
  • solouniko
    mortillsju skrev 2009-11-03 10:33:32 följande:
    Så här står det på krisinformation.se Vilka symtom får personer som är sjuka i den nya influensan A (H1N1)?   Den nya influensan A (H1N1) kan ge feber, snuva, hosta, ont i halsen, huvudet och kroppen. Du blir oftast trött och kan ibland kräkas och få diarré. Den nya influensan kan ibland ge lunginflammation. Om du får svårt att andas bör du därför kontakta läkare.   M har haft feber, ont i nacke och kropp, kräkts och haft diarre. Just nu hostar han men det gör han å andra sidan ofta. Har han haft flunsan tror ni??
    Milla har ju varit sjuk nu i snart 2 veckor, vi var in på barnakuten och där trodde de att det var svininfluensan hon hade. De tas ju dock väldigt sällan några prover så man kan ju inte veta till 100%. Hon hade hög feber i 3-4 dagar, 40 grader. Också har hon hostat tok mycket och varit jättesnorig och bajsat jätte löst. Nu har hon ingen feber men hostar fortfarande tills hon spyr på nätterna. Hoppas din kille blir frisk snart! Inge kul när barnen är sjuka.
    Milla 090316 ♥ solouniko.blogg.se
  • Buttelina
    mortillsju skrev 2009-11-03 10:33:32 följande:
    Så här står det på krisinformation.se Vilka symtom får personer som är sjuka i den nya influensan A (H1N1)?   Den nya influensan A (H1N1) kan ge feber, snuva, hosta, ont i halsen, huvudet och kroppen. Du blir oftast trött och kan ibland kräkas och få diarré. Den nya influensan kan ibland ge lunginflammation. Om du får svårt att andas bör du därför kontakta läkare.   M har haft feber, ont i nacke och kropp, kräkts och haft diarre. Just nu hostar han men det gör han å andra sidan ofta. Har han haft flunsan tror ni??
    först hade lillebror sen isabel haft feber, snuva, hosta, ont i hals o kropp... ja man undra ju
    Isabel och Alexander - mina små hjärtan
  • mortillsju
    Zvartaliljan skrev 2009-11-03 10:41:25 följande:
    Jo det är ju inte så att Sverige köpt in alla dessa vaccin för att de är rädda för att en massa folk ska dö i svinis...de är rädda för kostnaden om alla blir sjuka o måste stanna hemma från jobbet. Den kostnaden överstiger kostnaden för vaccinationen, det är ju så det funkar. Både på gott och ont.
    Ja du fattar vad alla VAB-dagar kostar staten!! bättre att vaccinera alla barn så föräldrarna kan jobba på Så resonerar man ju även när man vaccinerar mot barnsjukdomarna osv. Jag har ju barn i Waldrofskola/dagis. Där är det många barn som inte är vaccinerade över huvud taget. Så långt sträcker jag mig inte utan vi har följt det vanilga vaccinationsprogrammet och lagt till det mot pneumokocker. Det ingick inte då när mina små föddes utan det fick jag betala dyyyyrt för (600 kr per dos vill jag minnas....och tre doser per barn *huvva*)
  • mortillsju
    solouniko skrev 2009-11-03 10:42:15 följande:
    Milla har ju varit sjuk nu i snart 2 veckor, vi var in på barnakuten och där trodde de att det var svininfluensan hon hade. De tas ju dock väldigt sällan några prover så man kan ju inte veta till 100%. Hon hade hög feber i 3-4 dagar, 40 grader. Också har hon hostat tok mycket och varit jättesnorig och bajsat jätte löst. Nu har hon ingen feber men hostar fortfarande tills hon spyr på nätterna. Hoppas din kille blir frisk snart! Inge kul när barnen är sjuka.
    Stackars liten gullunge. M har kännts mycket bättre de senaste två dagarna. Men hostar rätt mycket just nu. Vi ska testa en liten tur ut sedan för att se vad han orkar med. Han är i alla fall pigg och glad och har glimten i ögat tillbaka. Sen har han ju problem med hosta, det har han alltid haft.
  • Tasha78

ser att ni pratar om influensan men om de inte tar prover hur vet man då om det är svinis eller ionte

• Damien och Adrian

Hej, lagt in lite bilder i BT, cirkusbody och Nanooubyxa på Adrian var kanonfint, helt otippat känns det som, jag var tveksam om cirkus var tillräckligt kul i stlk 56 - så fel man kan ha!

Har fortfarande huvudvärk, gränsar till migrän så jag dricker vansinniga mängder vatten och äter massor. Jag funderar på om det är sömbristen, vätskebrist pga amning el det faktum att jag gått ned snabbt efter förlossningen som är orsak - el alla 3.

stolt mamma till Damien (070913) och Adrian (091016)
  • jojoa75
    Zvartaliljan skrev 2009-11-03 10:11:41 följande:
    men kan inte Lucas vaccineras då??
    Josåklart han kan!
    Men vi tar den alla för att förhindra att den ens kommer hem hit
    Den ger inte ett 100%igt skydd, därför kände vi att då tar vi den alla så är det relativt säkert att han inte får den.
    Dessutom fick både jag o Emma ta den första veckan, medan vi fick vänta på Lucas till idag. Tobbe har inte fått möjligheten än, denna veckan är skolbarnen.
Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 15