Pums skrev 2009-10-31 18:01:20 följande:
Kan nog bli fint med glas! Vi har sten framför våran kakelugn men den är iofs nedsänkt i golvet så det blir ju lite mer jobb om man gör så. Är det en ny kakelugn ni köpt då? Kul med den gamla känslan ny som gammal i alla fall.
Mmm, nedsänkt sten låter ju jättesnyggt också! Har du nån bild? Jo, det är en helt ny kakelugn vi köpt. Gillar faktiskt inte riktigt de gamla runda kakelugnarna så mycket...eller jo, de passar i ett gammalt hus, men inte i vårt som är nytt tycker jag. Så den här är med rektangulär i formen

mage06 skrev 2009-10-31 18:02:24 följande:
Miss Goldie: Om silver och svart går bort så är väl glaset ett bra alternativ. Det enda jag skulle vara orolig för är att det skall kilas in "skit" under skivan så det blir irriterande att hålla rent. Annars kan det se fräscht ut!
Ja, det var en sak jag inte tänkt på...måste kolla med försäljaren och höra vad han säger om det. För äcklig smuts under glasskivan låter ju inte trevligt...
Peak skrev 2009-10-31 18:50:05 följande:
vi satte som sagt in vår kamin idag och funderar också på skydd, såg ett fint hallgolv igår i en tidning, de hade lagt skiffer som var ojämna bitar och sedan inte avslutat med en rak list utan låtit stenarna avsluta ojämnt, oj vad svårt att förklara. Får lägga in bilder i bloggen sen tror jag Eller så har vi tänkt be en plåtslagare göra en "ram" som vi fyller med sjösten, ev lägger ett rep runt kanten så man inte alls ser plåtkanten. Det är ju ett alternativ om man inte vill ha nedsänkt.
Härliga alternativ båda två! Jag hade inte alls tänkt på sten eller skiffer som ett alternativ, men det kan ju bli hur snyggt som helst. Visa gärna bild om du har!