• Daggdroppen

Vita hem

Välkommen till Vita Hem tråden!

Vi fortsätter att inspirera varandra och diskutera vårt gemensamma intresse, d.v.s. inredning med vitt som bas.

Vi har en härlig tid framför oss. Senhöst, vinter, advent, jul, nyår... Är säker på att det kommer att bli många godbitar. Jag längtar! Längtar ni?

Även fast vi är många gamlingar här så är alla nya också varmt välkomna!
  • Svar på tråden Vita hem
  • Peak
    Amelié77 skrev 2009-10-31 17:55:35 följande:
    Jag har bloggsurfat en del idag, men ingen blogg har krånglat för mig! För några dagar sen köpte vi en kakelugn! Vi modifierade en modell som de hade i affären, förlängde den bl.a. så den blir 2,37 m hög och lade till en extra hylla ovanför luckorna. Luckorna blir i svart gjutjärn. Tror den blir sååå snygg! Men nu undrar jag vad som är snyggast att ha på golvet som "gnistskydd" eller vad det kan tänkas heta? De hade plåtar i guld, silver och svart där. Men vi valde en glasskiva i härdat glas...men jag är inte alls säker på att det är det snyggaste och bästa valet. Tänkte bara att det är det som syns minst av alla alternativ... Och jag är inte så pigg på att lägga en svart skiva på golvet, den börjar ju synas jättebra mot det vita golvet. Guld och silver går helt bort, passar inte alls in. Så vad tror ni om glasskivan - snyggt eller fult?
    vi satte som sagt in vår kamin idag och funderar också på skydd, såg ett fint hallgolv igår i en tidning, de hade lagt skiffer som var ojämna bitar och sedan inte avslutat med en rak list utan låtit stenarna avsluta ojämnt, oj vad svårt att förklara. Får lägga in bilder i bloggen sen tror jag Eller så har vi tänkt be en plåtslagare göra en "ram" som vi fyller med sjösten, ev lägger ett rep runt kanten så man inte alls ser plåtkanten. Det är ju ett alternativ om man inte vill ha nedsänkt.
  • mage06

Johanna: Kolla på det här köket lite längre ner på sidan (om det nu går att komma inte eftersom blogger strular så in i h-e!)

vittochbrett.blogspot.com/

Hyllor och de där fina glasbehållarna...det ÄR ju fint alltså

Peak: Ja sten låter faktiskt snyggast och mest praktiskt? Vi hade ljus marmor runt vår kakelugn när jag var liten kom jag på...

• FluffyTina
    mage06 skrev 2009-10-31 19:12:14 följande:
    Johanna: Kolla på det här köket lite längre ner på sidan (om det nu går att komma inte eftersom blogger strular så in i h-e!)vittochbrett.blogspot.com/Hyllor och de där fina glasbehållarna...det ÄR ju fint alltså Peak: Ja sten låter faktiskt snyggast och mest praktiskt? Vi hade ljus marmor runt vår kakelugn när jag var liten kom jag på...
    är det din blogg? i så fall vaaaar hittar man de fina hyllorna med glasburkar?
  • mage06
    FluffyTina skrev 2009-10-31 19:19:14 följande:
    är det din blogg? i så fall vaaaar hittar man de fina hyllorna med glasburkar?
    Neee, det är inte min blogg, lite längre ner på sidan bara...
  • JohannaJ

Jag gjorde det. TYvärr blev det som jag anat. Ljuset på bänken blev skitdåligt. Som tur är hittade jag en alternativ vägg. Vid vedspisen. Ska visa snart.

• mage06
    JohannaJ skrev 2009-10-31 19:25:51 följande:
    Jag gjorde det. TYvärr blev det som jag anat. Ljuset på bänken blev skitdåligt. Som tur är hittade jag en alternativ vägg. Vid vedspisen. Ska visa snart.
    Go girl!
  • Gummsan82

God kväll!

Vad händer hos er ikväll då?

Klunkar kaffe och mumsar lite mörk choklad, ögonen pendlar mellan FL och "Bilar"...

När kidsen slocknat blir det "Änglar och demoner" och lite äppelglögg till mig!

Vart köper man takrosetter nånstans? Hittade en sida på nätet men frakten verkar springa iväg så... Tips mottages tacksamt!

• Amelié77
    Pums skrev 2009-10-31 18:01:20 följande:
    Kan nog bli fint med glas! Vi har sten framför våran kakelugn men den är iofs nedsänkt i golvet så det blir ju lite mer jobb om man gör så. Är det en ny kakelugn ni köpt då? Kul med den gamla känslan ny som gammal i alla fall.
    Mmm, nedsänkt sten låter ju jättesnyggt också! Har du nån bild? Jo, det är en helt ny kakelugn vi köpt. Gillar faktiskt inte riktigt de gamla runda kakelugnarna så mycket...eller jo, de passar i ett gammalt hus, men inte i vårt som är nytt tycker jag. Så den här är med rektangulär i formen
    mage06 skrev 2009-10-31 18:02:24 följande:
    Miss Goldie: Om silver och svart går bort så är väl glaset ett bra alternativ. Det enda jag skulle vara orolig för är att det skall kilas in "skit" under skivan så det blir irriterande att hålla rent. Annars kan det se fräscht ut!
    Ja, det var en sak jag inte tänkt på...måste kolla med försäljaren och höra vad han säger om det. För äcklig smuts under glasskivan låter ju inte trevligt...
    Peak skrev 2009-10-31 18:50:05 följande:
    vi satte som sagt in vår kamin idag och funderar också på skydd, såg ett fint hallgolv igår i en tidning, de hade lagt skiffer som var ojämna bitar och sedan inte avslutat med en rak list utan låtit stenarna avsluta ojämnt, oj vad svårt att förklara. Får lägga in bilder i bloggen sen tror jag Eller så har vi tänkt be en plåtslagare göra en "ram" som vi fyller med sjösten, ev lägger ett rep runt kanten så man inte alls ser plåtkanten. Det är ju ett alternativ om man inte vill ha nedsänkt.
    Härliga alternativ båda två! Jag hade inte alls tänkt på sten eller skiffer som ett alternativ, men det kan ju bli hur snyggt som helst. Visa gärna bild om du har!
  • Peak
    Amelié77 skrev 2009-10-31 19:55:56 följande:
    Härliga alternativ båda två! Jag hade inte alls tänkt på sten eller skiffer som ett alternativ, men det kan ju bli hur snyggt som helst. Visa gärna bild om du har!
    ska se om jag kan fota tidningen jag hittade det i imorgon då det är lite bättre ljus!
Svar på tråden Vita hem