Inlägg från: Milliemolly |Visa alla inlägg
  • Milliemolly

BF Juni 2010!

mjauen skrev 2009-11-30 13:07:49 följande:
    Usch, vilket skitväder! Hinner inte ens bli ljust innan det blir mörkt igen. Dessutom har det regnat hela dagen o det gör ju inte saken bättre. Hade svärföräldrarna på besök igår. Vi var o åt stående bord så jag behövde inte fixa maten själv. Skönt! Har varit så trött nu...Ha ha, fick världens utbrott igår! Höll på o stressade o försökte städa undan lite kläder o leksaker innan svärisarna skulle komma. Pojken drog bara ut mer leksaker o gubben satt framför datorn o ugglade. Sa åt honom flera ggr att han kunde hjälpa till men inget hände. Till sist tappade jag besinningen o vi började munhuggas o jag började förstås att gråta. Fick gå ut på en promenad för att lugna ner mig o efteråt kändes det mycket bättre. Jämrans hormoner!! Köpte annars en spikmatta igår. Det är väl fritt fram att använda när man är gravid?
    Man ska INTE använda spikmatta som gravid! Likaså är viss massage inte bra..........du får ligga på spiken till sommaren istället
  • Milliemolly
    stina84 skrev 2009-11-30 16:26:01 följande:
    mejola: Låter ju som att du fått ett blodtrycksfall, är jätte vanligt när man är gravid. Ta det bara lugnt och vila.haha nej, jag har inte tagit fler bilder, får väl göra det snart dottan55: Låter hur mysigt som helst! Förstår att du blev besviken på läkaren att han var så kort emot er.. Men det viktigaste är ju som du säger att bebisen mår bra och hjärtat slår På onsdag har jag mitt kub *längtar* 13 fulla veckor idag ♥ tiden går sååå fort
    Lycka till på onsdag. Det hade varit roligt att jämföra mått.

Vår bebis var 66,5 mm från hjässa till rumpa medans svägerskans var 63 mm..........det skillde endast 2 dagar på oss???????????? Jag trodde foster växte i samma takt i början..............hade varit skoj o få dina mått? Eller andras????
  • Milliemolly
    AnAngel skrev 2009-11-30 21:10:09 följande:
    Längtar så till fredag när vi ska göra KUB, vill också veta hur "stor" den lill* är... är i v 13+0 den dagen. hur stor borde den vara då?Har sista 2 dagarna haft jätte mycket yrsel, maken har fått gått efter mig i trappan för jag har varit rädd att ramla! Någon annan som känt av detta? Inte haft de förut... Men de är säkert inget farligt (?)...va kul att alla börjar komma en bit på vägen nu...
    vad jag förstått mellan 6,0 och 7,0..............Lycka till på fredag! Det är så härligt att se den.

Jag har varit på inskrivning hos BM idag.

HB var 119 så det var godkänt.

Hjärtljuden var 163, såååååååååååå underbart att höra! Äggvita, blodtryck mm var också bra.!

Ska få komma på lillejul och höra hjärtljuden igen pga min oro!
  • Milliemolly
    MorV skrev 2009-12-01 07:52:37 följande:
    Nu börjar jag faktiskt lessna på tröttheten och måeendet, hoppas verkligen att det lättar snart! Känns skönt och hoppfullt att höra att det iaf släppt för många av er!Har ni koll på om det är ok med att bada bubbelpool? Jag frågade BM som svarade att det inte är så bra med varmen kring magen, och då arbetar den långsammare...Men det kändes samtidigt som att hon inte la så mycket vikt i det... Men får man inte bada varmt heller då? Jag badar ju varmare än det är i bubbelpoolen!!
    Jag har helt slutat bada i vår spatunna................vågar inte ta någon risk. Men vad jag läst så kan man bada i 10 minuter men inga längre dopp i sådan värme!

Jag kanske är överdrivet försiktig men vill inte riskera något - det är ju bara 40 veckor det handlar om i livet
  • Milliemolly

hoppfull trots allt skrev 2009-11-30 21:38:49 följande:

pepparkaksdeg: Så kanske det är, fast jag har fattat det som att den oftast växer med livmodern upp när den växer, därför brukar oftast moderkakor som ligger för utgången flytta sig upp.. men som sagt jag är absolut ingen expert överhuvudtaget, detta är endast vad jag tidigare trott allafall.. By the way, på infon om FVP i dag fick vi reda på att dom helt slutat med att tala om kön, vilket är lite tråkigt då det ju är 100 % säkert vid ett sådant prov. Får väl hoppas att pyret är sammarbetsvillig på rutinul ist
    Vad sa de på fvp infon?

Jag är i valet och kvalet?

Ska ni göra av spec. anledning? Vårt beror på vad blodprovet från kub säger. Vi hade ju MA pga DS i våras.

Varför är det risk för missfall?
  • Milliemolly
    Pepparkaksdeg skrev 2009-12-01 13:22:56 följande:
    Alltså jag fattar inte varför dom gör kub så "sent" som v 13 på många!Det hinner ju hända så mycket på utvecklingen av fostret mellan v11 och 13.Vid vecka 12 så har man ju satt den senaste gränsen för frivillig abort tex. Efter det så ska man ha väldigt starka skäl till abort efter som man är så långt gången. Tror tillockmed man måste överklaga till socialstyrelsen! Eller är jag helt ute och cyklar nu?Känns ju jätteviktigt att få KUB resultat så tidigt det bara går,alltså i början på v 11!
    Enligt min barnmorska finnse det ingen gräns för abort om det är "fel" på barnet..........jag fick RUL i vecka 19+2.......................shit och få reda på något så sent, HUGA!
  • Milliemolly

hoppfull trots allt skrev 2009-12-01 15:05:35 följande:

För våran del har vi valt att göra FVP först och främst pga min ålder, kommer att ha fyllt 41 innan bebisen föds.. I min åldersgrupp är det ca 1 barn som föds med DS på ca 90 fullgångna graviditeter. Sen har jag 4 barn sen tidigare och det känns inte rättvist gentemot dom om vi skulle få ett skadat/sjukt barn som kräver väldigt mycket mer och vi bor så till att sjukvården hos oss är bara en vårdcentral öppet på dagtid, skulle barnet ofta behöva sjukvård har vi minst 10 mil enkel väg till närmsta större sjukhus, behövs ännu mer resurser är det minst 23 mil enkel väg.Vi har haft en enormt jobbig perid på 3 år med mina 2 äldsta töser så jag känner att jag inte räcker till heller som mamma i den sitsen jag varit i, men tack och lov har det börjat vända för dom.Så vi har bestämt innan att är det något fel så avbryter vi graviditeten, annars skulle jag inte riskera att göra provet heller. Missfallsrisken är ca 1 på 100 prov, på senare tid har dom börjat säga 0.5 på 100 men läkaren i går sa 1 på 100 till oss..I vårat landsting gör dom numera endast snabbanalysen, dvs koll på trisomi 13, 18 och 21 för det har visat sig att övriga fel är så jätteovanliga och oftast ärftliga, har man något ärftligt så gör dom dock fullständig kromosomodling vilket tar 3 veckor. Vid snabbanalysen har labbet svaret på 2 dygn, själv får du svaret inom en vecka.Du kan börja läcka fostervatten efter provet, lite är ingen fara. Sen ska du inte göra några fysiska ansträngningar på ett par dagar och inte lyfta.Jag hade också ett MA för 2 år sen men fick inte reda på någon anledning till varför. Detta var i v 14, graviditeten hade avstannat i v 10, fick reda på det på ul inför FVP. I vilken v fick du MA och hur fick du reda på att det berodde på DS? (om du vill svara på det)Detta var lite av infon vi fick igår.. hoppas du får några bra svar. Man kan ju bara ta ställning själv, jag respekterar andras val och hur dom ställer sig till det hela, detta är enbart utifrån mig och min situation. Vet att vad som helst kan hända under förlossningen och senare i livet och att det inte finns några garantier tyvärrKram!
    Det upptäcktes på KUb att fostret var sjukt. När jag skulle på "second opinion" 4 dagar senare på mitt hemsjukhus visade xcet sig att fostret hade avlidit av sig själv under de 4 dagarna. Eftersom fostret redan var dörr kunde fvp tas så tidigt (var i vecka 14). Jag fick 1:4 på NUPP och 1:2 på KUB vilket visade sig stämma med fvp som sa Downs syndrom.

Det var skönt att naturen själv tog han dom det så vi slapp ta ställning, men vi inne på abort. Vi har en 2-åring här hemma som också behöver oss. Jag respekterar andra människors val fullt ut och jag vet att de som har DS-barn hemma älskar dem och inte ångrar eller väljer bort alls..............

NU går jag här och väntar på blodprovsanalysen efter KUB................på KUB-UL såg det bra ut. hade bakgrundsrisk 1:111 och fick risken 1:549 efteråt. Naclspalten var 1,2mm. Förra gången var den 6,2. De såg också ett näsben nu, det gjorde de inte förra gången. SÅ jag sitter här och ber till högre makter att mitt blodprov var bra så att jag kan slappna av och glädjas av min graviditet!
  • Milliemolly
    mejola skrev 2009-12-01 16:58:17 följande:
    här verkar dom väldigt ovilligt vilja gära abort efter v.12, visseligen är de rätt bra, vid v.12 är de ju en fullt fungerande bebis som bara ska växa på sig. Men v.18 är ju den lagliga gränsen. ja skulle nog aldrig klara av att göra nått sånt efter v.12
    Det skulle du nog om t ex bebisen visade sig sakna hjärna. Våra bekantas foster saknade hela lillhjärnan. Då är beslutet inte så mycket att välja mellan.
  • Milliemolly
    Bustrollen skrev 2009-12-01 18:05:18 följande:
    Jag bakar faktiskt hellre bröd och så numera...har så dåligt tålamod Dock så tycker jag det är roligt att garnera tårtor för egen del, till mig själv utan prestationskravet. Om det är till andra så jämför de jämt med superkonditorer och marsipanskulturerare och det är inte jag...inte ens nära Knäck låter gott!
    Jag gjorde en sats på 75 st knäck i lördagskväll - de är slut och det är bara jag som ätit.................
  • Milliemolly
    JuliaIsabella skrev 2009-12-01 19:29:15 följande:
    Kul håller tummarna för att allt är som det skahar en liten prins som fyller 1 år på fredag som har det lilla extra DS =) helt underbarmen ska nu göra ett fvp den 28 dec har 3 barn och skulle inte gå med ett barn med ett svårt handikapp så vi håller tummarna
    ¨

Har du hört något om att det är större risk när man redan fått Ds-barn?

Blev du rek. fvp av en läkare?

Hur sannolikt är det att man får fel på celldelningen 2 ggr i rad? Vet att det finns en minimal ärflig risk men annanrs är det väl slumpen?

Min bakgrundsrisk skulle vara 1:353 enligt ålder, nu blev den 1:111 för jag hade tidigare DS. Så den borde öka............

Vad har din BM/läkare sagt dig?

Hade ni någon som helst aning förra gången?
Svar på tråden BF Juni 2010!