• bocabo

Norgetråden del 3

Dax för en ny tråd.
    För alla som bor/har bott/ska flytta, eller har någon annan anknytning till Norge

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-12 16:11
    Här är vi som hänger i tråden:

Jaz1, (ska flytta till) Trondheim, 3 barn: 3 år, 7 mån, 7 mån
    Susodus, Kristiansund, Emelie 2 år och en bebbe (tjej) påväg i nov09
    MamaKlara, Stavanger, 1 dotter 17 månader
    lhanna, Trondheim, Ailinn 6 månader
    Bocabo, Beitostölen, Ida Chantelle, 8 månader
    Janiem, Stjørdal (nära Trondheim, men letar boende inne i Trondheim) 3 barn: Liam snart 6 år, Isak 4 år och Mona 5 månader.
    Fraggelgirl, Aurskog, Ida 9 månader
    Trollet05, Bergen, 2 barn: 4 år och 2 månader
    MaryLi, Bergen, jobbar på första barnet
    Daimstrut, Stavanger, en dotter 7 mån
    MrsQ , Kongsberg, Filip 4 år
    Mortil3, Bergen. 3 barn, gutt 7 år, gutt snart 6 år, jente snart 4 år

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 12:02
    Uppdaterad lista:

Jaz1, (ska flytta till) Trondheim, 3 barn: 3 år, 7 mån, 7 mån
    Bocabo, Beitostölen, Ida Chantelle, 9 månader
    Janiem, Trondheim. 3 barn: Liam 6år, Isak 4 år och Mona 7 månader

• Svar på tråden Norgetråden del 3
  • missmoneypenny

Nä, det tog inte två timmar i alla fall, fast de sa att det skulle det. Tog bara 45 minuter, så det var inte så farligt. Nu är nästa besök hos jordmor om en måndag, hoppas man får se nått då!

• Kaxmaja
    missmoneypenny skrev 2010-01-06 16:56:45 följande:
    Nä, det tog inte två timmar i alla fall, fast de sa att det skulle det. Tog bara 45 minuter, så det var inte så farligt. Nu är nästa besök hos jordmor om en måndag, hoppas man får se nått då!
    Hon jordmor brukar man inte göra UL. Jag har iallafall aldrig hört att man gör de
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ www.grodfamiljen.se ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Kaxmaja
    missmoneypenny skrev 2010-01-06 18:49:16 följande:
    Hos privat jordmor i Stavanger kan man tydligen göra det tror jag.
    Ahhh coolt
  • bocabo
    missmoneypenny skrev 2010-01-06 12:44:03 följande:
    Hej HejTänkte hoppa in här! Är gravid, precis inlett 5e veckan, och bor i Stavanger sen 3 år. Ska på första besöket hos fastlegen idag och det ska tydligen ta två timmar! Kan inte förstå att det ska ta så lång tid men men, det blir intressant!Ha det!
    Välkommen! Åh vad spännande att vara gravid, är inte alls avis! {#lang_emotions_laughing}

Nu har vi varit och innhandlat mer interiör grejer till vårt hem så plånboken ekar numera. Min permisjon är numera slut oxå. Känns lite tufft, men vi ska klara det på en lön.
    När Ida blir 1 ska vi ansöka om kontantstötte, någon annan som har erfarenhet om detta?
  • Jaz1

Nu har vi flyttat in i nya huset i Trondheim! Känns jättebra, men det tar mycket tid att fixa iordning allt... Fick barnehageplass till stora killen på 3.5 år på en gång också, så det var toppen. Han började i måndags och det verkar gå bra, men jag är lite skeptiskt till barnehagen, den verkar inte alls organiserad och nästan bara fria aktiviteter hela dagarna, inte ens en samling. Ska söka till ny barnehage nu på en gång, till den som ligger närmast. Det är nämligen dessutom väldigt bökigt att få in alla tre barnen i bilen på morgonen och stora tvillingvagen och så ut med allt och alla vid barnehagen och så tillbka in i bilen med tvillingarna och vagnen. Är redan trött på det efter två dagar... Att det är så nedrans kallt och alla behöver ha så mycket kläder på sig underlättar inte direkt. Vore skönt att kunna promenera istället.

Jag tänkte också försöka få kontantstötte. Tvillingarna fyller ett om några veckor och vore fint om jag kunde få kontatstötte då. Har inte satt mig in i det än men vet att det är 3303kr /barn. Min svenska föräldrapenning minskas då med samma belopp tror jag, men tjänar på det ändå pga valutakursen antar jag.

Snart dags att uppdatera vår lista ser jag, eftersom det kommit så många nya! Ändra eller lägg till och kopiera vidare:

Jaz1, Trondheim, 3 pojkar: 3,5 år, 1 år, 1 år

• Svea10

Hej!
    Hoppar in här oxå!
    Jag har en fråga till er som redan fött barn i Norge. Jag ska själv ha barn ca. den 22 januari. Jag och min sambo har veckopendlat till Norge nu i 2 år. Så antagligen kommer jag att föda här i Oslo.

Hur gör man med medborgarskapet? Är man tvungen att ansöka om det svenska medborgarskapet själv?

Någon som har erfarenhet?

• Kaxmaja

Jaz1, Trondheim, 3 pojkar: 3,5 år, 1 år, 1 år
    Angelzezzab, Oslo, Samuel mars -08, Jonatan maj -09

• Kaxmaja
    bocabo skrev 2010-01-07 10:10:30 följande:
    Välkommen! Åh vad spännande att vara gravid, är inte alls avis! Nu har vi varit och innhandlat mer interiör grejer till vårt hem så plånboken ekar numera. Min permisjon är numera slut oxå. Känns lite tufft, men vi ska klara det på en lön. När Ida blir 1 ska vi ansöka om kontantstötte, någon annan som har erfarenhet om detta?
    Vi fick kontantstötte för Samuel i somras. Det är bara att fylla i en massa papper och skicka in. Lättast är att åka till NAV och be om alla papper då vet man att man fyller i rätt.
    Svea10 skrev 2010-01-07 12:02:13 följande:
    Hej! Hoppar in här oxå! Jag har en fråga till er som redan fött barn i Norge. Jag ska själv ha barn ca. den 22 januari. Jag och min sambo har veckopendlat till Norge nu i 2 år. Så antagligen kommer jag att föda här i Oslo. Hur gör man med medborgarskapet? Är man tvungen att ansöka om det svenska medborgarskapet själv? Någon som har erfarenhet?
    Med Samuel född mars -08 var det så att vi åkte till Svenska ambassaden och skrev under och anslkte om samordningsnummer för att få pass ocxh då ordnades allt sånt. Jonatan har vi inte gjort något sånt med ännu.
  • Kaxmaja

Någon som vet någon internetbutik som har bitbarnstolar till bra pris nu?

Svar på tråden Norgetråden del 3