• bocabo

Norgetråden del 3

Dax för en ny tråd.
    För alla som bor/har bott/ska flytta, eller har någon annan anknytning till Norge

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-12 16:11
    Här är vi som hänger i tråden:

Jaz1, (ska flytta till) Trondheim, 3 barn: 3 år, 7 mån, 7 mån
    Susodus, Kristiansund, Emelie 2 år och en bebbe (tjej) påväg i nov09
    MamaKlara, Stavanger, 1 dotter 17 månader
    lhanna, Trondheim, Ailinn 6 månader
    Bocabo, Beitostölen, Ida Chantelle, 8 månader
    Janiem, Stjørdal (nära Trondheim, men letar boende inne i Trondheim) 3 barn: Liam snart 6 år, Isak 4 år och Mona 5 månader.
    Fraggelgirl, Aurskog, Ida 9 månader
    Trollet05, Bergen, 2 barn: 4 år och 2 månader
    MaryLi, Bergen, jobbar på första barnet
    Daimstrut, Stavanger, en dotter 7 mån
    MrsQ , Kongsberg, Filip 4 år
    Mortil3, Bergen. 3 barn, gutt 7 år, gutt snart 6 år, jente snart 4 år

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 12:02
    Uppdaterad lista:

Jaz1, (ska flytta till) Trondheim, 3 barn: 3 år, 7 mån, 7 mån
    Susodus, Kristiansund, Emelie 2 år och en bebbe (tjej) påväg i nov09
    MamaKlara, Stavanger, 1 dotter 17 månader
    lhanna, Trondheim, Ailinn 6 månader
    Bocabo, Beitostölen, Ida Chantelle, 9 månader
    Janiem, Trondheim. 3 barn: Liam 6år, Isak 4 år och Mona 7 månader
    Fraggelgirl, Aurskog, Ida 9 månader
    Trollet05, Bergen, 2 barn: 4 år och 2 månader
    MaryLi, Bergen, jobbar på första barnet
    Daimstrut, Stavanger, en dotter 7 mån
    MrsQ , Kongsberg, Filip 4 år
    Mortil3, Bergen. 3 barn, gutt 7 år, gutt snart 6 år, jente snart 4 år

• Svar på tråden Norgetråden del 3
  • Jaz1

Ja, precis, man får de fyra (eller fem i Norge då) först när man blir folkbokförd i det landet eller ansöker om pass.

Skrev jag att det var klart med flyttfirma nu?! Det blev en seriös (verkar det som) firma och inklusive att de packar allt så går kalaset på 36 000 kr. Inklusive flyttstäd också. De företag jag först hade kontakt med skulle ha ca 20 000 kr i kontanter som jag antar att de stoppar rätt ned i fickan om nu ens flyttlasset då kommer fram... Hade också kontakt med ett stor internationell flyttfirma, de skulle ha 55 ooo kr + nån försäkring.

• Mor till 3
    bocabo skrev 2009-11-30 12:08:17 följande:
    Om dina barn är födda i Norge borde det vara samma som för min dotter. Jag fick själv anmäla henne till Skatteverket, men hon får inget svenskt personnr förräns vi folkbokför oss i SVerige. Så på hennes personbevis står det bara födelsedag/månad/år och 0000 som dom 4 sista, men om ni hade tänkt ansöka om svenskt pass så får man först ansöka om ett samordningsnummer som då fungerar som de 4 sista. Lät det komplicerat? haha, Jag tycker det är krångligt ibland, och det var ingen på skatteverket som kunde svara på varför hon inte fått ett personnr, förräns jag efter många samtal fick tag i en kunnig person uppe i Umeå.
    HAha, ja det lät lite invecklat där - men då förstår jag lite mer. Har alltid trott att mina barn var bara norska. Hehe, ska bli skoj att berätta för dem! :)
  • Mor till 3
    Jaz1 skrev 2009-11-30 13:03:16 följande:
    Ja, precis, man får de fyra (eller fem i Norge då) först när man blir folkbokförd i det landet eller ansöker om pass.Skrev jag att det var klart med flyttfirma nu?! Det blev en seriös (verkar det som) firma och inklusive att de packar allt så går kalaset på 36 000 kr. Inklusive flyttstäd också. De företag jag först hade kontakt med skulle ha ca 20 000 kr i kontanter som jag antar att de stoppar rätt ned i fickan om nu ens flyttlasset då kommer fram... Hade också kontakt med ett stor internationell flyttfirma, de skulle ha 55 ooo kr + nån försäkring.
    Härligt att ni har fått fixat flyttfirma + flyttstäd. Det är ju bara såå gott att få städat efter sig, man har ju liksom fullt upp med att flytta och städa i det nya hemmet.
  • GakkenLive

Hej.
    En fråga.
    Hur mycket hjälp kan man få när man skaffa barn hos fastlegen? Min , hon är helt ok, så jag tänkte fråga henne om hjälp.
    âr ju över 35, snart 36 o jag vet ju inte hur lång tid jag har på mig så att säga, vill ju gärna ha mitt första innan det är för sent....
    Kanske någon medicinsk hjälp, lite på traven....

Några tanker, tips å åsikter?

• MrsQ
    GakkenLive skrev 2009-11-30 20:58:07 följande:
    Hej. En fråga.Hur mycket hjälp kan man få när man skaffa barn hos fastlegen? Min , hon är helt ok, så jag tänkte fråga henne om hjälp.âr ju över 35, snart 36 o jag vet ju inte hur lång tid jag har på mig så att säga, vill ju gärna ha mitt första innan det är för sent....Kanske någon medicinsk hjälp, lite på traven....Några tanker, tips å åsikter?
    >Undrar du om t.ex provrör eller insemination?
  • GakkenLive

Kanske inte så mycket, än i alla fall. Se till att äl fungerar som det ska, kan man kolla det?Trodde att det redan hade startat, men jag är lite i tvivel nu. Eller några hormoner, eller vad det nu kan tänkas hjälpa...

• MrsQ
    GakkenLive skrev 2009-11-30 21:34:10 följande:
    Kanske inte så mycket, än i alla fall. Se till att äl fungerar som det ska, kan man kolla det?Trodde att det redan hade startat, men jag är lite i tvivel nu. Eller några hormoner, eller vad det nu kan tänkas hjälpa...
    Köp äl-stickor. Finns på apoteket.
    Håller själv på med att få komma till med en insemination. Tror att sista hjälpen man får är vid 38 år. O det är jag nästa år.

Men snakka med legen din så du kommer in på utredning så fort som möjligt för det kan ta tid.
  • MaryLi

Hej på er!

Nu är jag tillbaka i Norge, med halsont i bagaget. Får se om jag måste vara hemma från jobbet imorgon. Det låter väl bra? Vara hemma sjuk efter en veckas semester!?!

Angående detta med medborgarskap. Tror att det kan vara så att de barn som har dubbla meddborgarskap måste välja ett när de fyller 18. Jag har en kollega, han norsk frun schweiziska, och deras barn var tvungna att välja norskt eller schweziskt medborgarskap när de fyllde 18. Sen tror jag att det är de norska reglerna som är sådana, har för mig att de inte tillåter att man som vuxen har dubbelt medborgarskap. Tror t.ex. att man kan ha dubbelt som vuxen enl. svenska regler.

Och rörande pass. Detta fungerar iaf för er som bor nära konsulat, som vi gör i Bergen. Bor man inte nära ambassaden så kan man faktiskt fixa passet hemma i Sverige om man är där på typ semester. Det är bara att gå till polisen och ta foton och så, och så säger man till speciellt att man bor i Norge och att passet ska skickas till ambassaden i Oslo. De kan sedan skicka passet vidare till konsulatet så får man hämta ut det där. Jag gjorde så när jag hade gift mig och behövde nytt pass. Man får dock betala lite mer för passet, en extra portokonstnad.

• Mor till 3
    MaryLi skrev 2009-12-01 00:22:20 följande:
    Hej på er!Nu är jag tillbaka i Norge, med halsont i bagaget. Får se om jag måste vara hemma från jobbet imorgon. Det låter väl bra? Vara hemma sjuk efter en veckas semester!?! Angående detta med medborgarskap. Tror att det kan vara så att de barn som har dubbla meddborgarskap måste välja ett när de fyller 18. Jag har en kollega, han norsk frun schweiziska, och deras barn var tvungna att välja norskt eller schweziskt medborgarskap när de fyllde 18. Sen tror jag att det är de norska reglerna som är sådana, har för mig att de inte tillåter att man som vuxen har dubbelt medborgarskap. Tror t.ex. att man kan ha dubbelt som vuxen enl. svenska regler.Och rörande pass. Detta fungerar iaf för er som bor nära konsulat, som vi gör i Bergen. Bor man inte nära ambassaden så kan man faktiskt fixa passet hemma i Sverige om man är där på typ semester. Det är bara att gå till polisen och ta foton och så, och så säger man till speciellt att man bor i Norge och att passet ska skickas till ambassaden i Oslo. De kan sedan skicka passet vidare till konsulatet så får man hämta ut det där. Jag gjorde så när jag hade gift mig och behövde nytt pass. Man får dock betala lite mer för passet, en extra portokonstnad.
    Aha... det måste jag göra nästa gång jag är hemma!!! :)
  • MaryLi

Mor till 3

Ja, det är betydligt smidigare än att åka till Oslo enbart för att skaffa pass. Det enda är att man måste ha mackulerat sitt gamla pass för att ambassaden ska kunna skicka ut det nya. Polisen i Sverige kan mackulera det när man fixar det nya, men jag tänkte att jag kanske behövde det (reser utomlands ibland i jobbet), så när mitt nya pass hade kommit till ambassaden i Oslo var jag tvungen att åka till konsulatet med mitt gamla och få det mackulerat. Sen fick jag åka och hämta mitt nya ett par dagar senare. Blev lite extra krångel, så mitt tips att att låta polisen i Sverige mackulera det, om man vet att man inte behöver ha passet på typ en månad.

Svar på tråden Norgetråden del 3