• bocabo

Norgetråden del 3

Dax för en ny tråd.
    För alla som bor/har bott/ska flytta, eller har någon annan anknytning till Norge

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-12 16:11
    Här är vi som hänger i tråden:

Jaz1, (ska flytta till) Trondheim, 3 barn: 3 år, 7 mån, 7 mån
    Susodus, Kristiansund, Emelie 2 år och en bebbe (tjej) påväg i nov09
    MamaKlara, Stavanger, 1 dotter 17 månader
    lhanna, Trondheim, Ailinn 6 månader
    Bocabo, Beitostölen, Ida Chantelle, 8 månader
    Janiem, Stjørdal (nära Trondheim, men letar boende inne i Trondheim) 3 barn: Liam snart 6 år, Isak 4 år och Mona 5 månader.
    Fraggelgirl, Aurskog, Ida 9 månader
    Trollet05, Bergen, 2 barn: 4 år och 2 månader
    MaryLi, Bergen, jobbar på första barnet
    Daimstrut, Stavanger, en dotter 7 mån
    MrsQ , Kongsberg, Filip 4 år
    Mortil3, Bergen. 3 barn, gutt 7 år, gutt snart 6 år, jente snart 4 år

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 12:02
    Uppdaterad lista:

Jaz1, (ska flytta till) Trondheim, 3 barn: 3 år, 7 mån, 7 mån
    Susodus, Kristiansund, Emelie 2 år och en bebbe (tjej) påväg i nov09
    MamaKlara, Stavanger, 1 dotter 17 månader
    lhanna, Trondheim, Ailinn 6 månader
    Bocabo, Beitostölen, Ida Chantelle, 9 månader
    Janiem, Trondheim. 3 barn: Liam 6år, Isak 4 år och Mona 7 månader
    Fraggelgirl, Aurskog, Ida 9 månader
    Trollet05, Bergen, 2 barn: 4 år och 2 månader
    MaryLi, Bergen, jobbar på första barnet
    Daimstrut, Stavanger, en dotter 7 mån
    MrsQ , Kongsberg, Filip 4 år
    Mortil3, Bergen. 3 barn, gutt 7 år, gutt snart 6 år, jente snart 4 år

• Svar på tråden Norgetråden del 3
  • MrsQ
    GakkenLive skrev 2009-11-24 21:11:45 följande:
    Men se,en tråd för mig.... Hallå folket. Annica, 35 år, Planerar o "jobbar" ;) på mitt första barn, min sambos tredje,han har två tjejer , födda 94 o 97, de bor hos sin mamma i Sverige, medan vi,sedan 2005 har bott i Norge. Ca 5 mil från Oslo. Köpt hus o jag jobbar på en barnehage, jobbat inom barnomsorgen i 10 år, varav ca 5 av dem i stockholm. Inne på BIM-6 just nu, första försöket (barn 1) Har äntligen fått mitt "ja " till att jag skulle avsluta mitt p-piller anv, så nu hoppas jag (vi) på något litet
    Välkommen
    Vart bor du mer exakt (om du vill säga alltså!)
    Jag bor i Kongsberg.

Idag så fikk vi schemat för julen i barnehagen o  där stod det att de ska brygga öl???
  • Jaz1
    MrsQ skrev 2009-11-24 22:55:36 följande:
    Idag så fikk vi schemat för julen i barnehagen o  där stod det att de ska brygga öl???
    Kanske sån't där gott ingefära-öl?! Är ju alkoholfritt o smakar som julmust!
  • Jaz1

Spelar det någon roll vilket pass barnen har? Jag menar om de har svenskt eller norskt, de är både svenska och norska medborgare. Mina småkillar som är 10 månader har inget pass ännu, och jag funderar på om det är smart att fixa svenska pass till dem nu innan vi flyttar, eller så kanske det är bättre att vänta och skaffa norska, vi ska ju ändå bo i Norge. Min sambo är ju norsk så han har norsk pass, jag och vår 3-åring har svenska pass. Det ska väl egentligen inte spela någon roll, men kanske det är smidigare att ha svenska EU-pass?? Någon som har någon tanke om detta?

• llhanna

Jaz1 - vi har valt Norsk pass åt Ailinn eftersom det var enklare att förnya det här nu när vi bor här men jag tycker inte det spelar någon roll egentligen. Sen är jag lite dålig på att komma ihåg Ailinns sista 5 siffror och då hjälper passet ganska bra med.

• Mor till 3
    Jaz1 skrev 2009-11-26 10:04:22 följande:
    Spelar det någon roll vilket pass barnen har? Jag menar om de har svenskt eller norskt, de är både svenska och norska medborgare. Mina småkillar som är 10 månader har inget pass ännu, och jag funderar på om det är smart att fixa svenska pass till dem nu innan vi flyttar, eller så kanske det är bättre att vänta och skaffa norska, vi ska ju ändå bo i Norge. Min sambo är ju norsk så han har norsk pass, jag och vår 3-åring har svenska pass. Det ska väl egentligen inte spela någon roll, men kanske det är smidigare att ha svenska EU-pass?? Någon som har någon tanke om detta?
    Vad konstigt att era barn har dubbla pass? Får de ha dubbla medborgarskap?

Jag är ju svensk, men så funderar jag på att bli norsk medborgare eftersom det är en massa saker som är svåra att göra när man inte har nära till den svenska ambassaden i oslo.

Men, det stod att jag måste lösa mitt svenska medborgarskap och sedan få mig norsk. MAn fick inte ha dubbla i norge. Kanske det inte gäller barn?
  • Mor till 3

Mina barn fick automatiskt norsk medborgarskap, kanske det beror på att jag är gift med en norrmann och vi bor i norge?

Har aldrig varit någon fråga om att de skulle bli svenska?

Hmm....

• GakkenLive

Haha, jo jag kan säga var jag bor.
    Som sagt var ,5 mil från Oslo, Fet kommune. Enebakkneset  heter det. ;)
    Visst blev ni klokare nu....

Blir ett barn automatisk norsk medborgare om han/hon öds i norge?Har gabske nära till Sv ambassad, min tandläkre har huset, nästan bredvid. så inte problem att ta mig dit.
    Fast jag måste medge att jag vill nog att hon/han ska ha sv medborgarskap....

• Janiem

Vi var tvunga att skaffa svenska pass åt våra barn (då 3 mån, 4 och 5 år) när vi flyttade till Norge. Men då är vi båda svenska, om det gör nån skillnad mot att ena föräldern är norsk?

• bocabo

Jag har oxå läst att man inte kan vara dubbel medborgare utan antingen svensk eller norsk. Men man kan få tillbaka sitt svenska medborgarskap om man vill ifall man flyttar tillbaka till Sverige.

Vårt barn föddes i Norge men är svensk medborgare då vi båda är svenska.
    Men hade någon av oss varit norska medborgare så hade hon blivit norsk.

Så har jag förstått det hela iaf

• bocabo

PÅ tal om annat så verkar hela familjen ha haft svininfluensan. Har legat däckade i över 1 vecka, men inte kan man få reda på om Ida haft det när vi var hos Legen i måndags. Dom prioriterar bara riskgrupper, tillskillnad från i Sverige är barn under 2 år i riskgrupp men inte i Norge. Är inte det lite knasigt.
    Så vi får väl bara anta att vi haft det men jag är bergis säker.

Då tänker jag inte ta spruta, eller Ida.

Sen har vi funderat på hur vi ska göra med våran bil, i Februari är det 1 år sedan vi skrev över oss till Norge så fram till dess får vi ju ha den. Sen så tänker vi skriva över den på sambons pappa och fortsätta köra med den i Norge, aldrig att jag omreggar den. Det får gå tills det går.

Och tack vem det nu var som tipsade om Codan försäkringen, den skaffade vi oss nu.

Svar på tråden Norgetråden del 3