• bocabo

Norgetråden del 3

Dax för en ny tråd.
    För alla som bor/har bott/ska flytta, eller har någon annan anknytning till Norge

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-12 16:11
    Här är vi som hänger i tråden:

Jaz1, (ska flytta till) Trondheim, 3 barn: 3 år, 7 mån, 7 mån
    Susodus, Kristiansund, Emelie 2 år och en bebbe (tjej) påväg i nov09
    MamaKlara, Stavanger, 1 dotter 17 månader
    lhanna, Trondheim, Ailinn 6 månader
    Bocabo, Beitostölen, Ida Chantelle, 8 månader
    Janiem, Stjørdal (nära Trondheim, men letar boende inne i Trondheim) 3 barn: Liam snart 6 år, Isak 4 år och Mona 5 månader.
    Fraggelgirl, Aurskog, Ida 9 månader
    Trollet05, Bergen, 2 barn: 4 år och 2 månader
    MaryLi, Bergen, jobbar på första barnet
    Daimstrut, Stavanger, en dotter 7 mån
    MrsQ , Kongsberg, Filip 4 år
    Mortil3, Bergen. 3 barn, gutt 7 år, gutt snart 6 år, jente snart 4 år

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 12:02
    Uppdaterad lista:

Jaz1, (ska flytta till) Trondheim, 3 barn: 3 år, 7 mån, 7 mån
    Susodus, Kristiansund, Emelie 2 år och en bebbe (tjej) påväg i nov09
    MamaKlara, Stavanger, 1 dotter 17 månader
    lhanna, Trondheim, Ailinn 6 månader
    Bocabo, Beitostölen, Ida Chantelle, 9 månader
    Janiem, Trondheim. 3 barn: Liam 6år, Isak 4 år och Mona 7 månader
    Fraggelgirl, Aurskog, Ida 9 månader
    Trollet05, Bergen, 2 barn: 4 år och 2 månader
    MaryLi, Bergen, jobbar på första barnet
    Daimstrut, Stavanger, en dotter 7 mån
    MrsQ , Kongsberg, Filip 4 år
    Mortil3, Bergen. 3 barn, gutt 7 år, gutt snart 6 år, jente snart 4 år

• Svar på tråden Norgetråden del 3
  • MrsQ
    bocabo skrev 2009-11-26 20:49:10 följande:
    PÅ tal om annat så verkar hela familjen ha haft svininfluensan. Har legat däckade i över 1 vecka, men inte kan man få reda på om Ida haft det när vi var hos Legen i måndags. Dom prioriterar bara riskgrupper, tillskillnad från i Sverige är barn under 2 år i riskgrupp men inte i Norge. Är inte det lite knasigt.Så vi får väl bara anta att vi haft det men jag är bergis säker.Då tänker jag inte ta spruta, eller Ida.Sen har vi funderat på hur vi ska göra med våran bil, i Februari är det 1 år sedan vi skrev över oss till Norge så fram till dess får vi ju ha den. Sen så tänker vi skriva över den på sambons pappa och fortsätta köra med den i Norge, aldrig att jag omreggar den. Det får gå tills det går. Och tack vem det nu var som tipsade om Codan försäkringen, den skaffade vi oss nu.
    Ni som norrmän får inte köra svenskreggad bil. Kolla upp det!!!

O ja jag hoppas att det inte är riktigt öl  
  • Jaz1

Man kan bara födas in i dubbelt medborgarskap. Eftersom våra barn har en svensk och en norsk förälder är de både svenska och norska medborgare. De gjorde om dessa regler sept 2006, innan var man tvungen att ansöka om dubbelt medborgarskap om man hade en svensk och en norsk förälder. Så för vår son som föddes april 2006 ansökte vi om det, och våra tvillingar som föddes jan 2009 blev automatiskt både svenska och norska fast de föddes i Sverige.

Men det är helt rätt att vi vuxna inte kan ansöka om dubbelt medborgarskap, då måste man avsäga sig det ena. Vilka problem har ni med att vara svenska medborgare i Norge?? min sambo har bott i Sverige i 10 år nu och varit norsk medborgare hela tiden, det enda "problemet" har varit att han inte fått rösta i det svenska riksdagsvalet.

bocabo: usch och fy för influensa. Hoppas att ni piggar på er snabbt!

• bocabo
    MrsQ skrev 2009-11-27 00:26:38 följande:
    Ni som norrmän får inte köra svenskreggad bil. Kolla upp det!!!O ja jag hoppas att det inte är riktigt öl  
    Jo jag vet, men det känns på nåt sätt som man lättare skulle komma undan med det, än att vi inte gör någonting alls åt saken om man nu blir stoppad.

Det är dom alternativen vi har att välja på känns det som
  • Mor till 3

bocabo: usch, lät jobbigt att vara sjuk så länge. Jag tror vi haft svineinfluensan här (det har gått i bhg, men man kan ju aldrig vara säker) denna veckan. Jag och minstejenta har varit dåliga. Hon fick hög feber, ont i kroppen osv. Jag fick det 2 dygn efter henne men har varit väldigt lindrigt drabbad; inte så hög feber men väldigt ont i kroppen och huvudet. Har börjat piggna till idag.

Nu är mannen min på väg ned till helsestasjon med eldstemann och minstejenta (hon som vi tror har haft SI) för att ta vaccinen. ;) Jag ska ta om några veckor.

Jaz1: aha, så mina barn är alltså både svenska och norska? :D Det jag tycker är svårt, är tex det att få pass. Det finns (om det nu finns mer?) ett svenskt konsulat i Bergen men det ordnade inte med pass mer sa de. Jag var tvungen att åka till Oslo, och då ska man ju först dit och lämna in ansökan för att sedan åka dit och hämta det. Antar jag? Det har ialla fall inte jag pengar eller tid till...

Sen är det ju lite tråkigt att inte få rösta i det landet man bor i.

Måste bara få tummen ur och lösa mig från mitt svenska, det känns lite svårt faktiskt.... :(

• llhanna

min dotter blex automatisk norsk och svensk meborgare eftersom jag e svensk och sambon norsk vet inte hur det fungerar annars.

• Mor till 3
    llhanna skrev 2009-11-27 20:35:29 följande:
    min dotter blex automatisk norsk och svensk meborgare eftersom jag e svensk och sambon norsk vet inte hur det fungerar annars.
    Jag är gift, kanske det är annorlunda då?

Fick ni brev från Sverige ang barnen, att de fått svenskt personnr?
    Jag har inte hört något som helst...
  • Jaz1

Mor till 3 skrev 2009-11-28 07:39:51 följande:

Jag är gift, kanske det är annorlunda då?Fick ni brev från Sverige ang barnen, att de fått svenskt personnr?Jag har inte hört något som helst...
    Man hör inget ifrån dem, barnen bara står som medborgare i registret. Mina barn är norksa medborgare men har inga norska personnummer. Det får de först då de blir folkbokförda i Norge eller om man ansöker om pass. Och ja, om barnen är födda av svensk mor är de svenska medborgare också.
  • Mor till 3
    Jaz1 skrev 2009-11-28 10:43:02 följande:
    Mor till 3 skrev 2009-11-28 07:39:51 följande:
    Man hör inget ifrån dem, barnen bara står som medborgare i registret. Mina barn är norksa medborgare men har inga norska personnummer. Det får de först då de blir folkbokförda i Norge eller om man ansöker om pass. Och ja, om barnen är födda av svensk mor är de svenska medborgare också.
    Jaha... undra vart man kan ringa och höra om detta någonstanns? Hade ju kanske varit bra att veta deras svenska personnr också liksom. :P
  • bocabo
    Mor till 3 skrev 2009-11-28 15:02:39 följande:
    Jaha... undra vart man kan ringa och höra om detta någonstanns? Hade ju kanske varit bra att veta deras svenska personnr också liksom. :P
    Om dina barn är födda i Norge borde det vara samma som för min dotter. Jag fick själv anmäla henne till Skatteverket, men hon får inget svenskt personnr förräns vi folkbokför oss i SVerige. Så på hennes personbevis står det bara födelsedag/månad/år och 0000 som dom 4 sista, men om ni hade tänkt ansöka om svenskt pass så får man först ansöka om ett samordningsnummer som då fungerar som de 4 sista.

Lät det komplicerat? haha, Jag tycker det är krångligt ibland, och det var ingen på skatteverket som kunde svara på varför hon inte fått ett personnr, förräns jag efter många samtal fick tag i en kunnig person uppe i Umeå.
  • bocabo

Och tack förresten nu är vi friska igen. Ida har fortfarande lite hosta, men inte så märkbart. JUst nu är vi på ett hotell i Geilo, sambon är på kurs så vi fick följa med gratis och bo här vi med. Inte helt fel

Svar på tråden Norgetråden del 3