• bocabo

Norgetråden del 3

Dax för en ny tråd.
    För alla som bor/har bott/ska flytta, eller har någon annan anknytning till Norge

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-12 16:11
    Här är vi som hänger i tråden:

Jaz1, (ska flytta till) Trondheim, 3 barn: 3 år, 7 mån, 7 mån
    Susodus, Kristiansund, Emelie 2 år och en bebbe (tjej) påväg i nov09
    MamaKlara, Stavanger, 1 dotter 17 månader
    lhanna, Trondheim, Ailinn 6 månader
    Bocabo, Beitostölen, Ida Chantelle, 8 månader
    Janiem, Stjørdal (nära Trondheim, men letar boende inne i Trondheim) 3 barn: Liam snart 6 år, Isak 4 år och Mona 5 månader.
    Fraggelgirl, Aurskog, Ida 9 månader
    Trollet05, Bergen, 2 barn: 4 år och 2 månader
    MaryLi, Bergen, jobbar på första barnet
    Daimstrut, Stavanger, en dotter 7 mån
    MrsQ , Kongsberg, Filip 4 år
    Mortil3, Bergen. 3 barn, gutt 7 år, gutt snart 6 år, jente snart 4 år

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 12:02
    Uppdaterad lista:

Jaz1, (ska flytta till) Trondheim, 3 barn: 3 år, 7 mån, 7 mån
    Susodus, Kristiansund, Emelie 2 år och en bebbe (tjej) påväg i nov09
    MamaKlara, Stavanger, 1 dotter 17 månader
    lhanna, Trondheim, Ailinn 6 månader
    Bocabo, Beitostölen, Ida Chantelle, 9 månader
    Janiem, Trondheim. 3 barn: Liam 6år, Isak 4 år och Mona 7 månader
    Fraggelgirl, Aurskog, Ida 9 månader
    Trollet05, Bergen, 2 barn: 4 år och 2 månader
    MaryLi, Bergen, jobbar på första barnet
    Daimstrut, Stavanger, en dotter 7 mån
    MrsQ , Kongsberg, Filip 4 år
    Mortil3, Bergen. 3 barn, gutt 7 år, gutt snart 6 år, jente snart 4 år

• Svar på tråden Norgetråden del 3
  • bocabo
    Bibi84 skrev 2009-11-16 17:48:18 följande:
    Hej hej!hoppar in här! bor i norge nu sen 3,5 år tillbaka. Bor i Larvik 1,5 timma söder från oslo. ser inte ut att det är så många gravida svenskar omkring här :)ang. vaccinering jeniem: Har vaccinerat mig och det har gått väldigt bra, visst fick jag lite biverkningar, men det får jag på alla vacciner jag tar. :) men jobbar på dagis och bestämde mig då för att ta den, annars hade jag inte tagit den. :) Nu har vi också barn som har svininfluensan och har haft vuxna som har haft den, så det är ju upp till en själv vad man vill göra.
    Välkommen till oss!

Har väldigt mycket att stå i nu. Uppdaterar mig senare
  • Jaz1

Ja, trevligt med fler här i tråden!

Vi har nu äntligen köpt hus i Trondheim! Blev ingen direkt budgivning, utan vi fick det för utgångspris! Flyttlasset går redan om en månad så det är mycket att fixa nu. Vet att jag frågat detta tidigare, men försöker igen: Ni som anlitade flyttfirma när ni flyttade till Norge, har ni något tips eller rekomendation på företag? Alla jag tar kontakt med verkar oseriösa och vill endast ha kontant betalning...

• Janiem

Jaz1 - Grattis till huset! Säg till om ni behöver lite flytthjälp. Jag kan skicka karln min ;) Har nu mailat FK ang min fp så ska bli intressant hur det går.

Firar man Lucia här? Vi ska till SVEA's (Svenska Föreningen i Trondheim) luciafirande den 13:e, ser fram emot det. Få se om pojkarna vill vara med i Luciatåget :)

• llhanna

Janiem- Tror man firar lucia men är inte helt säker men har sett att dem säljer lucia linnen och liknande har ju bara bott här ett år och var hemma i sverige till lucia förra året :)

• Bibi84
    Janiem skrev 2009-11-19 13:03:39 följande:
    Jaz1 - Grattis till huset! Säg till om ni behöver lite flytthjälp. Jag kan skicka karln min ;) Har nu mailat FK ang min fp så ska bli intressant hur det går. Firar man Lucia här? Vi ska till SVEA's (Svenska Föreningen i Trondheim) luciafirande den 13:e, ser fram emot det. Få se om pojkarna vill vara med i Luciatåget :)
    Här firar bara skolan och barnehagen lucia, annars så är det helt dött! och jag som älskar lucia. Men som tur är får jag hålla i luciafirandet i barnehagen i år, jag som är den stolta och enda svensken i barnehagen. :) längtar så!
  • MaryLi

Hej på er!

En liten evighet sedan jag var inne har. Vet inte riktigt vart hösten tagit vägen, tror jag jobbat... Men nu ska jag ha semester en vecka och åka hem till Sverige, ska bli skönt att komma ivägen en sväng. Sedan blir det tre veckors jobb och ytterligare 2 semesterveckor i Sverige.

Janiem:
    Verkar helknepigt att ni inte kan få annat internetabbonemang än Canal digital. Vi skaffade Tele2 abbonemang typ det första vi gjorde när vi flyttade hit. Har faktiskt aldrig stött på något jag inte kunnat skaffa för att jag inte bott här tillräckligt länge. Vi har också billån och boliglån i Norge. Billånet tog vi efter att ha bott här i ca. 6 månader, 100% utan egen insats. Och boliglånet efter ca. 1.5 år. Eftersom vi båda är under 35 år och inte hade huslån sedan tidigare kunde vi få ett förstahjemslån, vilket gav oss möjlighet att låna typ 100%. Det är inte den allra billigaste lösningen, då månadskostnaden är ganska hög, men det överlever man.

MrsQ:
    Grattis!!

Jaz1:
    Grattis! Härligt att veta att ni har någonstans att bo.

• MrsQ
    MaryLi skrev 2009-11-22 23:32:46 följande:
    Hej på er!En liten evighet sedan jag var inne har. Vet inte riktigt vart hösten tagit vägen, tror jag jobbat... Men nu ska jag ha semester en vecka och åka hem till Sverige, ska bli skönt att komma ivägen en sväng. Sedan blir det tre veckors jobb och ytterligare 2 semesterveckor i Sverige. Janiem:Verkar helknepigt att ni inte kan få annat internetabbonemang än Canal digital. Vi skaffade Tele2 abbonemang typ det första vi gjorde när vi flyttade hit. Har faktiskt aldrig stött på något jag inte kunnat skaffa för att jag inte bott här tillräckligt länge. Vi har också billån och boliglån i Norge. Billånet tog vi efter att ha bott här i ca. 6 månader, 100% utan egen insats. Och boliglånet efter ca. 1.5 år. Eftersom vi båda är under 35 år och inte hade huslån sedan tidigare kunde vi få ett förstahjemslån, vilket gav oss möjlighet att låna typ 100%. Det är inte den allra billigaste lösningen, då månadskostnaden är ganska hög, men det överlever man. MrsQ:Grattis!!Jaz1:Grattis! Härligt att veta att ni har någonstans att bo.
    Takk !!!

Är ju helt hopplöst att ta sig fram här utan att åka bil.
    Jag som kommer från Sthlm o alltid åkt kommunalt överallt!

Kom på en sak som jag saknar när jag är i Sverige o det är att man kan äta på macken här. Ostkorv med bacon mums! o på macken i Sverige går det inte att äta nåt...
  • Jaz1

Tack, tack, ja det känns jättebra att vi nu äntligen köpt hus! Det blev ett radhus på Strindheim i Trondheim. Flyttlasset går 17 dec, men vi flyttar upp först efter juldagarna. Har inte riktigt fattat att vi verkligen ska flytta till Norge nu, fast vi egentligen har pratat om det i flera år.

Vi har velat hit och dit hur vi ska göra med bilen eftersom det är så dyrt att ta in den i Norge. Men nu läste jag att man som svensk kan få "dispens" i upp till ett år med att omregistrera den. Någon här som gjort så?

Har nu vaccinerat alla tre barnen mot svininfluensan. Dos nummer två ska de få i januari om vi skulle bott kvar här. Är det helsestasjonerna som vaccinerar mot svininfluensan i Norge?

• GakkenLive

Men se,en tråd för mig.... Hallå folket. Annica, 35 år, Planerar o "jobbar" ;) på mitt första barn, min sambos tredje,han har två tjejer , födda 94 o 97, de bor hos sin mamma i Sverige, medan vi,sedan 2005 har bott i Norge. Ca 5 mil från Oslo. Köpt hus o jag jobbar på en barnehage, jobbat inom barnomsorgen i 10 år, varav ca 5 av dem i stockholm. Inne på BIM-6 just nu, första försöket (barn 1) Har äntligen fått mitt "ja " till att jag skulle avsluta mitt p-piller anv, så nu hoppas jag (vi) på något litet

• MrsQ
    Jaz1 skrev 2009-11-24 21:03:37 följande:
    Tack, tack, ja det känns jättebra att vi nu äntligen köpt hus! Det blev ett radhus på Strindheim i Trondheim. Flyttlasset går 17 dec, men vi flyttar upp först efter juldagarna. Har inte riktigt fattat att vi verkligen ska flytta till Norge nu, fast vi egentligen har pratat om det i flera år.Vi har velat hit och dit hur vi ska göra med bilen eftersom det är så dyrt att ta in den i Norge. Men nu läste jag att man som svensk kan få "dispens" i upp till ett år med att omregistrera den. Någon här som gjort så?Har nu vaccinerat alla tre barnen mot svininfluensan. Dos nummer två ska de få i januari om vi skulle bott kvar här. Är det helsestasjonerna som vaccinerar mot svininfluensan i Norge?
    Grattis!!!   Vi kunde ikke ta in bilen. Mannen säger att man kan begära tillstånd på att få ha den i 2 veckor sen är det att slänga upp massa pengar
Svar på tråden Norgetråden del 3