• bocabo

Norgetråden del 3

Dax för en ny tråd.
    För alla som bor/har bott/ska flytta, eller har någon annan anknytning till Norge

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-12 16:11
    Här är vi som hänger i tråden:

Jaz1, (ska flytta till) Trondheim, 3 barn: 3 år, 7 mån, 7 mån
    Susodus, Kristiansund, Emelie 2 år och en bebbe (tjej) påväg i nov09
    MamaKlara, Stavanger, 1 dotter 17 månader
    lhanna, Trondheim, Ailinn 6 månader
    Bocabo, Beitostölen, Ida Chantelle, 8 månader
    Janiem, Stjørdal (nära Trondheim, men letar boende inne i Trondheim) 3 barn: Liam snart 6 år, Isak 4 år och Mona 5 månader.
    Fraggelgirl, Aurskog, Ida 9 månader
    Trollet05, Bergen, 2 barn: 4 år och 2 månader
    MaryLi, Bergen, jobbar på första barnet
    Daimstrut, Stavanger, en dotter 7 mån
    MrsQ , Kongsberg, Filip 4 år
    Mortil3, Bergen. 3 barn, gutt 7 år, gutt snart 6 år, jente snart 4 år

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 12:02
    Uppdaterad lista:

Jaz1, (ska flytta till) Trondheim, 3 barn: 3 år, 7 mån, 7 mån
    Susodus, Kristiansund, Emelie 2 år och en bebbe (tjej) påväg i nov09
    MamaKlara, Stavanger, 1 dotter 17 månader
    lhanna, Trondheim, Ailinn 6 månader
    Bocabo, Beitostölen, Ida Chantelle, 9 månader
    Janiem, Trondheim. 3 barn: Liam 6år, Isak 4 år och Mona 7 månader
    Fraggelgirl, Aurskog, Ida 9 månader
    Trollet05, Bergen, 2 barn: 4 år och 2 månader
    MaryLi, Bergen, jobbar på första barnet
    Daimstrut, Stavanger, en dotter 7 mån
    MrsQ , Kongsberg, Filip 4 år
    Mortil3, Bergen. 3 barn, gutt 7 år, gutt snart 6 år, jente snart 4 år

• Svar på tråden Norgetråden del 3
  • Kaxmaja
    bocabo skrev 2010-01-11 16:27:55 följande:
    Låter som en bra idé! ska checka barnas hus jag med kan ju vara aktuellt inför nästa höst vinter men dom är rätt stora i storleken va? Så ska vi med göra fast just nu har vi bara 1 barn
    Nja jag tycker inte de är så superstora i stl. Samuel har 92 i kläder och 92 i reimadress oxå. 98an vi har hemma behåller vi alla lappar på tills vi ser att den passar. Om den mot förmodan inte skulle passa någon av barbnen kan man sälja den dyrare med lapparna kvar
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ www.grodfamiljen.se ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • MariaV

Hej! Jag tänkte att jag också skulle skriva lite här då jag och familjen flyttar till Norge i helgen. Vi flyttar till ett litet litet samhälle som heter Nedre Eggedal i Sigdals kommun. Jag som precis är färdigutbildad lärare/förskollärare ska jobba på en barnehage.

Jag kommer säkert komma på en massa frågor till er men just nu har jag bara en :)

För att få norskt personnummer så har jag förstått att jag måste till skatteetaten med ett pass men måste jag även ha pass till barnen? De har ju inga sådana.

• Janiem

MariaV - vi flyttade hit i Augusti och var tvungna att skaffa pass åt barnen, tom minstingen som då var 4 månader när vi flyttade :) En kopia av den går nämligen med i ansökan för personnummer för barnen. Lycka till med flytten!

• Jaz1
    MariaV skrev 2010-01-11 22:40:45 följande:
    Hej! Jag tänkte att jag också skulle skriva lite här då jag och familjen flyttar till Norge i helgen. Vi flyttar till ett litet litet samhälle som heter Nedre Eggedal i Sigdals kommun. Jag som precis är färdigutbildad lärare/förskollärare ska jobba på en barnehage. Jag kommer säkert komma på en massa frågor till er men just nu har jag bara en :) För att få norskt personnummer så har jag förstått att jag måste till skatteetaten med ett pass men måste jag även ha pass till barnen? De har ju inga sådana.
    Välkommet hit till vårt forum! Jag är också lärare, men är just nu mammaledig. Får se om det blir barnehage- eller lärarjobb för mig i höst när jag tänkt börja jobba!

Nej, barnen behöver inte pass. Jag var till skatteetaten igår för att få norskt personnummer till barnen. Det jag däremot var tvungen att ha med var ett Familjebevis från svenska skattemyndigheten (får hem det på 2 dagar om man ringer dem) där det står barnens svenska personnummer och vilka som är föräldrar. Skatteetaten ville också ha födelsebevis, men några sådan har jag inte fått, tror inte man får det i Sverige, så jag tog med de papper vi fick när vi skrev på om Faderskap, det var ok. De verkade inte så kinkiga. För säkerhets skull hade jag ringt till Skatteetaten veckan innan om frågat det om barnens pass och då sa de att det inte var så noga om man kommer från ett nordiskt land... Om 1,5 v får vi barnens personnummer.
  • MariaV

Tack för välkomnandet :) Nu har jag pratat med skatteetaten och det verkar ju inte helt klockrent. Men han sa att jag kunde testa med lite papper från skatteverket först om jag ville, så det blir nog så. Beställde hem familjebevis och nått annat papper idag och de kommer redan imorgon :)

Någon som har tips på bra val för t.ex. telefoni, bredband, hemförsäkring och tv?

• Bibi84
    MariaV skrev 2010-01-12 18:21:25 följande:
    Tack för välkomnandet :) Nu har jag pratat med skatteetaten och det verkar ju inte helt klockrent. Men han sa att jag kunde testa med lite papper från skatteverket först om jag ville, så det blir nog så. Beställde hem familjebevis och nått annat papper idag och de kommer redan imorgon :)Någon som har tips på bra val för t.ex. telefoni, bredband, hemförsäkring och tv?
    Hej och välkommen! :)

vi har nu fibernett vilket vi är väldigt glada med, hemförsäkring har vi gjensidige. Men alla tycker man olika om saker och ting. men vi har haft våra försäkringar på gjensidige länge, eller så länge jag har bott i norge (3,5 år).

vilka här har tänkt dra till sverige för att föda? vi ska nämligen det, men måste man kontakta det sjukhuset man vill föda på?
  • Jaz1
    MariaV skrev 2010-01-12 18:21:25 följande:
    Någon som har tips på bra val för t.ex. telefoni, bredband, hemförsäkring och tv?
    Fast telefoni är väl väldigt dyrt i Norge? Vi har inte tänkt att ha det till en början i allafall. När det gäller mobil så verkar Tele2 Union vara det absolut billigaste om man tänker ringa båda i Norge och till Sverige. Gällande hemförsäkring så kollade vi upp en del och det som blev bäst för oss till bäst pris var Gjensidige. Tv/bredband har vi skaffat CanalDigital och det verkar bra. Inte alla företag/abonnemang som fungerar i alla hus, så det måste man kolla upp vad som passar där man bor.
  • Kaxmaja

vio hade Telio som fast telefon förut. Det är iptelefon fungerade superbra och är BILLIGT. Nu kör vi endast på skype för salla vi ringer har det

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ www.grodfamiljen.se ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • MaryLi

Jaz1

Jag tycker inte alls det är speciellt dyrt med fast telefon i Norge. Vi har fiberkabel (AltiBox) och telefonabonemang på det (IP telefoni). För telefonen har vi en fast kostnad på 140NOk i månaden och så tillkommer ringkostnader. Till fasta telefonnummer i Sverige ringer vi för 0kr/min.

Vi hade IP telefoni via Tele2 tidigare och det var inte heller speciellt dyrt. Då hade vi en trådlös router som vi fick med när vi tecknade abonemangen och så hade vi både internet och telefon via den.

• MaryLi

Ska väl tillägga att IP telefoni inte är dyrt... Fast vanlig telefon har jag aldrig testat, så det kanske är dyrare.

Svar på tråden Norgetråden del 3