• lokisse

Vad innebär Ris a la malta för Dig?

vi söker saningen vad är ris a la Malta för dig..

snorkrakornas barn heter snorungar
  • Svar på tråden Vad innebär Ris a la malta för Dig?
  • Atamon

Trollet Ludenben skrev 2009-11-04 20:04:00 följande:

www.recepten.se/recept/ris_a_la_malta.htmlwww.coop.se/includefiles/MODULER/CCMS/show_pa...här är då recept på ris a la malta med apelsin.... står inget om apelsinris. Så man kan ha apelsiner i med om man vill och det är fortfarande ris a la malta
    Ja, det heter fortfarande ris a la malta om det är apelsiner i men recept på apelsinris är likadant som ris a la malta med apelsiner i
    www.coop.se/includefiles/MODULER/CCMS/show_page.asp&sSideNavn=Recept+kort&iOpskrift=33893

På coop fanns dock ett annat Ris à la Malta recept som verkade gott
    Ris à la Malta med björnbärscoulis
    www.coop.se/includefiles/MODULER/CCMS/show_page.asp&sSideNavn=Recept+kort&iOpskrift=40926
  • LisaPI

Mmmm, gott!
    Risgrynsgröt med grädde och vaniljsocker. Här hemma äts den med apelsinklyftor eller saftsås YUM!!

• Trollet Ludenben
    Pannkaksmamman skrev 2009-11-04 21:07:57 följande:
    vi har en träff i mellandagarna juldagen eller annandagen helst. då vi träffas o riktigt svullar i ris ala malta! min morbror o jag är riktiga fantaster, resten av släkten äter lite.. medan vi kan äta en liter var minst :) men vi har clementiner/mandariner och skivad banan i. vispad grädde och vaniljsocker. serveras med jordgubbsylt!! åh vad jag längtar till jul nu!
    vi har med skivad banan och clementiner... fast det är bara sonen som har jordgubbssylt.
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Carr0n

För mig är det desserten på julafton, risgrynsgröt med grädde och apelsinklyftor, MUMS! Ser fram emot julafton pga av det

• NoMatter

Men gör ni verkligen ris á la malta på vanlig gröt. Saltad gröt? Jag har gjort det en gång och snacka om stor besvikelse när efterrätten smakade salt. BLÄÄÄH!!

• Trollet Ludenben
    NoMatter skrev 2009-11-04 22:15:27 följande:
    Men gör ni verkligen ris á la malta på vanlig gröt. Saltad gröt? Jag har gjort det en gång och snacka om stor besvikelse när efterrätten smakade salt. BLÄÄÄH!!
    hur mycket salt har du i din gröt egentligen om ris ala maltan smakar salt?? bläää

ett annat bra tips är att använda riskvick till ris a la malta. Det har vi gjort och det blir jättegott =)
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Atamon
    Så mycket salt har jag aldrig haft i gröten så det smakat salt om maltan
    det vägs ju upp av det söta (grädden, sockret och såsen)
  • NoMatter

Trollet Ludenben skrev 2009-11-04 22:18:27 följande:

hur mycket salt har du i din gröt egentligen om ris ala maltan smakar salt?? bläää ett annat bra tips är att använda riskvick till ris a la malta. Det har vi gjort och det blir jättegott =)
    Atamon skrev 2009-11-04 22:19:15 följande:
    Så mycket salt har jag aldrig haft i gröten så det smakat salt om maltan det vägs ju upp av det söta (grädden, sockret och såsen)
    Jag har nog bara haft i den rekommenderade mängden salt men jag tycker ändå att jag känner saltsmaken.

Jag kokar rundkornigt ris i bara vatten (sköljer av det med kallt vatten) och sen blandar jag i grädde och vaniljsocker och apelsiner. Då finns det inte en gnutta salt i riset.
  • Baronessan
    Undrar också hur mycket salt eller hur lite socker du har i om ris a la maltan smakar salt?

Jag gör ris a la malta på vanlig risgrynsgröt. Blandar i vispad grädde med MYCKET socker (gärna florsocker för att slippa strösocker"kraset") och lite vaniljsocker. I min ris a la malta får det INTE finnas frukt*uäck!*. Serveras med saftsoppa (ungarna föredrar dock den tillsammans med hallonkräm ).
  • NoMatter
    Baronessan skrev 2009-11-04 22:29:35 följande:
    Undrar också hur mycket salt eller hur lite socker du har i om ris a la maltan smakar salt? Jag gör ris a la malta på vanlig risgrynsgröt. Blandar i vispad grädde med MYCKET socker (gärna florsocker för att slippa strösocker"kraset") och lite vaniljsocker. I min ris a la malta får det INTE finnas frukt*uäck!*. Serveras med saftsoppa (ungarna föredrar dock den tillsammans med hallonkräm ).
    Inget socker alls i grädden eftersom det är äckligt, däremot vaniljsocker i maltan och ev. lite florsocker ovanpå när man äter. Eller maränger går också bra. Fast då har jag aperlsiner i. Äter jag utan apelsiner med saftsås så blir det ju inte något mer socker än det som är i såsen.
Svar på tråden Vad innebär Ris a la malta för Dig?