• lokisse

Vad innebär Ris a la malta för Dig?

vi söker saningen vad är ris a la Malta för dig..

snorkrakornas barn heter snorungar
  • Svar på tråden Vad innebär Ris a la malta för Dig?
  • Tecken

Annat: Kan vara alla ovanstående, men jag har faktiskt aldrig ätit ris á la malta. Ser inte gott ut.

• Sencha

Risgrynsgröt blandad med vispad grädde och apelsin- eller mandarinklyftor. Solklar dessert.

Risgrynsgröt (utan vispad grädde) med saftsås är skollunch. Sista dagen innan jullovet.

0401 & 0807
  • Pannkaksmamman

vi har en träff i mellandagarna juldagen eller annandagen helst. då vi träffas o riktigt svullar i ris ala malta!
    min morbror o jag är riktiga fantaster, resten av släkten äter lite.. medan vi kan äta en liter var minst :)
    men vi har clementiner/mandariner och skivad banan i. vispad grädde och vaniljsocker.
    serveras med jordgubbsylt!!
    åh vad jag längtar till jul nu!

• Stårschan

Alternativ 2, med brasklappen att man bara får äta det till jul. Har även fått det med mandarinklyftor, men då blev jag besviken.

Vet gör blott den som vida far och färdas bland mycket folk
  • lokisse
    Pannkaksmamman skrev 2009-11-04 21:07:57 följande:
    vi har en träff i mellandagarna juldagen eller annandagen helst. då vi träffas o riktigt svullar i ris ala malta! min morbror o jag är riktiga fantaster, resten av släkten äter lite.. medan vi kan äta en liter var minst :)men vi har clementiner/mandariner och skivad banan i. vispad grädde och vaniljsocker.serveras med jordgubbsylt!!åh vad jag längtar till jul nu!
    euy urk det later inge vidare med jordgubbssylt
    snorkrakornas barn heter snorungar
  • juicey

ris a la malta är risgrynsgröt blandad med vispad grädde och söta med lite vaniljsocker. Ätes med jordgubbs eller hallonsylt definitivt dessert.

Gör ett tillägg om att risgrynsgröt kan ätas kall eller varm med saftsås eller kanel o socker. Eller kall med hjortronsylt, mmm...

• vadskajaghetadå

risgrynsgröt är det verkligen det? sån som man gör själv i så fall.

desert.

• Fawlty Towers

Annat:
    Jag har inte så stor koll för jag är inte speciellt förtjust i det och det är det ingen annan i familjen som är heller så vi brukar inte ha det. Men de gånger jag har blivit serverad så har det varit både med mandarin och saftsås, men inte nödvändigtvis samtidigt då.

Och det är en efterrätt.

• Omorfia

Har bara smakat ris a la malta en gång och då serverades det sylt till. Helt plötsligt förstod jag vad risifrutti kommer ifrån..

Annars betyder inte ris a la malta något för mig. Jag vet inte vad som är i eller vad som ska serveras till. Känns lite kul att ha kunnat "missa" det i 30 år.

Svar på tråden Vad innebär Ris a la malta för Dig?