• ungmamma89

Snälla föräldrar, GE ER!

Jag har alltid levt efter regeln "Ät det som serveras, när det serveras, annars får du vara hungrig". Det är INGET fel i att göra så. Det finns inga barn i sverige som svälter.
    Att se folk som daltar med sina barn när det gäller mat, det gör mig riktigt illamående faktiskt. "äh, hon/han gillar inte det och det, så jag får skylla mig själv som lagat det... Hon/han kan äta det eller det istället" Vadå istället? Vad är det för stil att lära sitt barn att det är okej att gnälla över mat så att de får något annat istället? Tror ni att skolbespisningspersonalen resonerar likadant sen? Eller planerar du kanske att skicka med barnet egenlagad mat till skolan när det så blir dags?
    Skärpning, ni lär era barn att fnysa åt mat, att det är okej att gnälla över mat som folk slitit för att laga. Och ni lär era barn att det är okej att vara överkräsna när det gäller mat!

Förlåt om ni tar illa upp, men det finns inget värre än att laga mat till barn som anser att ingenting utöver pannkakor är acceptabelt. Seriöst... någon sorts variation får det väl vara?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-09 07:39
    Måste tillägga att jag inte pratar om att någon enstaka gång ge vika och kanske ge något annat, utan att jag stör mig på när det ALLTID blir så, att man inte ens säger åt barnet att smaka om det är någon ny maträtt, utan att man hellre gör en macka än att ta en diskussion.
    Självklart gör man ju undantag om man VET att barnet absolut inte gillar maten.

• Svar på tråden Snälla föräldrar, GE ER!
  • DestinationX
    Julmust skrev 2009-11-10 19:08:11 följande:
    Helt säker på att han inte håller på att bli sjuk? Om det bara är sedan igår alltså.
    nope han är frisk... nja, han har väl gjort så någon gång tidigare, men nu var det alltså två dagar i rad och jag fick ju anstränga mig för att inte bli allt för irriterad. Varför ber han om något som han ändå inte kommer att äta?? tröttsamt.....
  • Mariohn
    mamman2008 skrev 2009-11-10 20:13:56 följande:
    Alla borde fasen lära sig att barn ska smaka på maten upp till 10 ggr innan man kan säga att de inte gillar de.... e det nya smaker och ny mat så kan man inte begära att ungen gillar de på första försöket så då får man prova igen och igen och igen! Men vart ligger felet? E de ni föräldrar som är slapphänta och inte ORKAr ta itu med de och har gnälliga barn som får smaka mat 10 ggr eller vart e det som skon klämmer?
    www.familjeliv.se/Forum-5-98/m48607175.html
  • Mariohn
    Winnertaco skrev 2009-11-10 20:27:44 följande:
    Det skötte vi själva när vi gick i skolan... Visste jag att det var nått jag absolut inte gillade (det var inte många rätter, men jag minns tex en korvsoppa som var fruktansvärd) så tog jag helt sonika med mig ett gäng mackor
    Iof. Det gjorde vi också. Det är inte särskilt besvärligt. Tänkte mer att man låter barnen ta med sig käk om de vill. Vad annars liksom.
  • Barcelona08

Min bonusson vägrar äta det mesta. Äter bara skräpmat. I hela sitt liv har han fått annan mat (korv och makaroner el likn) alt mackor. Föräldrarna vill inte ta diskussionen och bråket det skulle bli med att "tvinga" honom att äta det vi andra äter. Ja, han är överviktig och lider av det. I rest my case...

• Mariohn
    Barcelona08 skrev 2009-11-10 20:43:52 följande:
    Min bonusson vägrar äta det mesta. Äter bara skräpmat. I hela sitt liv har han fått annan mat (korv och makaroner el likn) alt mackor. Föräldrarna vill inte ta diskussionen och bråket det skulle bli med att "tvinga" honom att äta det vi andra äter. Ja, han är överviktig och lider av det. I rest my case...
    Och? Då har han kassa föräldrar helt enkelt. menar du att problemet borde lösas genom att man tvingar honom att äta saker när problematiken ligger i att man gjort fel från början. Suck.
  • Barcelona08
    Mariohn skrev 2009-11-10 20:47:11 följande:
    Och? Då har han kassa föräldrar helt enkelt. menar du att problemet borde lösas genom att man tvingar honom att äta saker när problematiken ligger i att man gjort fel från början. Suck.
    Vaddå "och"?! Han mår ju dåligt! Klart jag ser ett problem i att ett barn är överviktigt och själv mår dåligt över det.

Jag har aldrig sagt att jag håller med föräldrarna och jag har kommit med måånga förslag och idéer på hur man kan försöka komma tillrätta med problemet. Det jag vill med inlägget är att visa på att föräldrar i sin strävan att vara "snälla" mot barnen i vissa fall gör dem en rejäl otjänst...
  • mamman2008
    Barcelona08 skrev 2009-11-10 20:43:52 följande:
    Bortskämd snorunge......dags att göra nåt åt de.. eller låt han äta knäckebröd och vatten en vecka så e han nog hungrig sen!

Där har vi ett stort problem med SLAPPA och LATA föräldrar...

Om du nu e bonusmamma varför gör du inte nåt åt saken?
  • Mariohn
    Barcelona08 skrev 2009-11-10 20:50:36 följande:
    Vaddå "och"?! Han mår ju dåligt! Klart jag ser ett problem i att ett barn är överviktigt och själv mår dåligt över det. Jag har aldrig sagt att jag håller med föräldrarna och jag har kommit med måånga förslag och idéer på hur man kan försöka komma tillrätta med problemet. Det jag vill med inlägget är att visa på att föräldrar i sin strävan att vara "snälla" mot barnen i vissa fall gör dem en rejäl otjänst...
    Ah. Trodde att du menade att problemet låg i att man inte tvingat honom från början!
  • Barcelona08
    mamman2008 skrev 2009-11-10 20:52:46 följande:
    Bortskämd snorunge......dags att göra nåt åt de.. eller låt han äta knäckebröd och vatten en vecka så e han nog hungrig sen!Där har vi ett stort problem med SLAPPA och LATA föräldrar...Om du nu e bonusmamma varför gör du inte nåt åt saken?
    Som bonus blir man nog inte speciellt populär om man "gör något åt saken" som inte ens föräldrar och dietister klarar av... Tycker att ansvaret ligger hos föräldrarna. Jag tar ansvar för mina barn och överlåter åt hans föräldrar att besluta över honom och hans välmående. Men som jag skriver ovan - jag håller INTE med dem och har kommit med en massa förslag och idéer som inte fungerar.
  • ViktorochAgnes

Som förälder vet man ju att barn har sina perioder. Ibland vägrar dem äta överhuvudtaget och ibland vill de äta allt! Det är ju kroppens egna variation.

Om jag ser någon som trugar eller lagar annan mat så går jag inte automatiskt och tror att de gör så varje gång. Är man en sån förälder så ger man goda maträtter varje gång och inte besvärar sig att laga annan mat...

Barn tar tid på sig, de behöver tid att gilla mat och smakkombinationer. Ska man iväg någonstanns så vet man att man måste få i barnet någonting för att de inte ska bli hungriga.

Jag gör som så att om min son vägrat att äta så har jag sagt att han ska äta si och så många tuggor. Det blir en kompromiss och något han kan vara delaktig i också. Dessutom så lär han sig äta vissa smaker när han ändå får i sig x antal tuggor. Sen så finns ju alltid tillägg med grönsaker som han får äta sig mätt på efter tuggorna, tills nästa mattillfälle.

Svar på tråden Snälla föräldrar, GE ER!