• ungmamma89

Snälla föräldrar, GE ER!

Jag har alltid levt efter regeln "Ät det som serveras, när det serveras, annars får du vara hungrig". Det är INGET fel i att göra så. Det finns inga barn i sverige som svälter.
    Att se folk som daltar med sina barn när det gäller mat, det gör mig riktigt illamående faktiskt. "äh, hon/han gillar inte det och det, så jag får skylla mig själv som lagat det... Hon/han kan äta det eller det istället" Vadå istället? Vad är det för stil att lära sitt barn att det är okej att gnälla över mat så att de får något annat istället? Tror ni att skolbespisningspersonalen resonerar likadant sen? Eller planerar du kanske att skicka med barnet egenlagad mat till skolan när det så blir dags?
    Skärpning, ni lär era barn att fnysa åt mat, att det är okej att gnälla över mat som folk slitit för att laga. Och ni lär era barn att det är okej att vara överkräsna när det gäller mat!

Förlåt om ni tar illa upp, men det finns inget värre än att laga mat till barn som anser att ingenting utöver pannkakor är acceptabelt. Seriöst... någon sorts variation får det väl vara?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-09 07:39
    Måste tillägga att jag inte pratar om att någon enstaka gång ge vika och kanske ge något annat, utan att jag stör mig på när det ALLTID blir så, att man inte ens säger åt barnet att smaka om det är någon ny maträtt, utan att man hellre gör en macka än att ta en diskussion.
    Självklart gör man ju undantag om man VET att barnet absolut inte gillar maten.

• Svar på tråden Snälla föräldrar, GE ER!
  • DestinationX

OK, och hur gör ni när barnen BER om att äta något, och sedan vill de inte röra maten eller äter bara pytte lite?? Så här har min 3,5 åring hållit på i några dagar nu. Han har altid varit en dålig ätare, ska jag tillägga, och här brukar vi också köra "det som serveras är den maten som finns, ingeting annat, fast vi ser till att det alltid finns något barnvänligt att äta (typ mais, bröd, ...) om allt annat vägras.

MEN, igår kväll, innan läggdags, var han hungrig sa han, och ville ha en smörgås med leverpastej. Och det fick han. Och sen ville han inte äta den. Nästan som han håll på att jävlas med mig

Nyss ville han ha gröt, något jag vet han tycker om. Han fick en portion, han rörde lite i den, åt en liten sked av den och sedan ville han inte ha mer....

AARGH, tror jag blir galen. Man serverar de han tycker om, när han är hungrig, och han vill ändå inte ha??!!! Vem har varit med om detta? Vad göra?

• Mariohn

Varför ska man lära sina barn att säga att mat är äcklig öht? Vi fick lära oss att det är ok att inte tycka om allt men att det jag inte tycker om kanske någon annan tycker om. Det har aldrig varit ok för mig eller mina syskon att sitta på en middagsbjudning och tala om att maten ÄR äcklig. Däremot är det ok att säga att man inte tycker att något smakar gott. Det är skillnad på att ge uttryck för att smaken är som baken och att vara oförskämd

• FamBroberg
    DestinationX skrev 2009-11-10 18:29:28 följande:
    OK, och hur gör ni när barnen BER om att äta något, och sedan vill de inte röra maten eller äter bara pytte lite?? Så här har min 3,5 åring hållit på i några dagar nu. Han har altid varit en dålig ätare, ska jag tillägga, och här brukar vi också köra "det som serveras är den maten som finns, ingeting annat, fast vi ser till att det alltid finns något barnvänligt att äta (typ mais, bröd, ...) om allt annat vägras.MEN, igår kväll, innan läggdags, var han hungrig sa han, och ville ha en smörgås med leverpastej. Och det fick han. Och sen ville han inte äta den. Nästan som han håll på att jävlas med mig Nyss ville han ha gröt, något jag vet han tycker om. Han fick en portion, han rörde lite i den, åt en liten sked av den och sedan ville han inte ha mer....AARGH, tror jag blir galen. Man serverar de han tycker om, när han är hungrig, och han vill ändå inte ha??!!! Vem har varit med om detta? Vad göra?
    Så gör min son hela tiden, Han vill ha leverpastej på mackan, men så slickar han bara i sig leverpastejen. Han vill ha gröt, men äter bara översta lagret m.m. Om du känner att det är okej att han äter "mellis" när han ber om det, så fortsätt servera. Han är barn, han äter när han är hungrig.
  • BymBym

Jag fattar inte riktigt...
    Äter vi det vi inte tycker om? Inte jag i alla fall.
    Äter vi alltid upp det som vi lagt upp på tallriken? Inte det heller.
    Om vi är hungriga, tar vi inte en frukt eller macka mellan måltiderna? Det händer.

Vi är människor, barn är människor. Vad är skillnaden? Jo, att vi har makten. Och det detta handlar om är maktmissbruk!

• Mariohn

När jag var 5 år ville jag inte äta ett stort lass ärtor som min dagmamma skopat upp åt mig. Hon bar in mig i lekrummet där jag tvingades sitta själv i 3 timmar med kalla ärtor som stirrade på mig. Jag fick inte gå på toaletten förrän jag hade ätit upp. Envis som jag var kissade jag istället ner mig redan efter en timme, fick en utskällning och fick sitta kvar återstående två timmar i mitt kiss och glo på ärtorna. När mamma kom och hämtade mig kräktes jag av gråt och idag 21 år senare mår jag illa av ärtor. Det var en bra metod! Tack snälla Margareta Nilsson i lund.

• BymBym
    Mariohn skrev 2009-11-10 18:43:57 följande:
    När jag var 5 år ville jag inte äta ett stort lass ärtor som min dagmamma skopat upp åt mig. Hon bar in mig i lekrummet där jag tvingades sitta själv i 3 timmar med kalla ärtor som stirrade på mig. Jag fick inte gå på toaletten förrän jag hade ätit upp. Envis som jag var kissade jag istället ner mig redan efter en timme, fick en utskällning och fick sitta kvar återstående två timmar i mitt kiss och glo på ärtorna. När mamma kom och hämtade mig kräktes jag av gråt och idag 21 år senare mår jag illa av ärtor. Det var en bra metod! Tack snälla Margareta Nilsson i lund.
    usch vad hemskt. Tur att du som vuxen människa kan välja att inte äta det du inte tycker om! Samma sak skulle gälla för de små människorna...
  • Mariohn
    BymBym skrev 2009-11-10 18:45:56 följande:
    usch vad hemskt. Tur att du som vuxen människa kan välja att inte äta det du inte tycker om! Samma sak skulle gälla för de små människorna...
    Det kanman verkligen tycka.
  • Svanflikkan85

Jag är nog en av dom ts mår illa åt! Jag har en matvägrare till son. Han hat vaägrat mkt smak sen han var magsjuk som 1 åring! vi har testat allt för att få honom att äta allt. Men han totalt VÄGRAR. Han är snart 5 år. jsg har vart till läkare, pratat med bvc. Läkaren tycker vi ska ge de han äter, annars blir han yr, för han vägrar ju! Han smakar iaf på maten vi äter ibland!

Men vi försöker hela tiden att få honom att ta våran mat. Vi hoppas även på att allätare till lillebror ska smitta av sig på honom!

• bengke

Hej TS! Jag är en av dem du år illa åt! Jag vill ha mätta barn som orkar leka och får i sig det som de behöver. Hellre att de äter köttbullar i mängder än petar i köttgrytan och äter sig mätta på ris.

• Reglementet

Varför ska man tvingas äta saker man inte tycker om bara för man är ett barn?

Svar på tråden Snälla föräldrar, GE ER!