• ungmamma89

Snälla föräldrar, GE ER!

Jag har alltid levt efter regeln "Ät det som serveras, när det serveras, annars får du vara hungrig". Det är INGET fel i att göra så. Det finns inga barn i sverige som svälter.
    Att se folk som daltar med sina barn när det gäller mat, det gör mig riktigt illamående faktiskt. "äh, hon/han gillar inte det och det, så jag får skylla mig själv som lagat det... Hon/han kan äta det eller det istället" Vadå istället? Vad är det för stil att lära sitt barn att det är okej att gnälla över mat så att de får något annat istället? Tror ni att skolbespisningspersonalen resonerar likadant sen? Eller planerar du kanske att skicka med barnet egenlagad mat till skolan när det så blir dags?
    Skärpning, ni lär era barn att fnysa åt mat, att det är okej att gnälla över mat som folk slitit för att laga. Och ni lär era barn att det är okej att vara överkräsna när det gäller mat!

Förlåt om ni tar illa upp, men det finns inget värre än att laga mat till barn som anser att ingenting utöver pannkakor är acceptabelt. Seriöst... någon sorts variation får det väl vara?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-09 07:39
    Måste tillägga att jag inte pratar om att någon enstaka gång ge vika och kanske ge något annat, utan att jag stör mig på när det ALLTID blir så, att man inte ens säger åt barnet att smaka om det är någon ny maträtt, utan att man hellre gör en macka än att ta en diskussion.
    Självklart gör man ju undantag om man VET att barnet absolut inte gillar maten.

• Svar på tråden Snälla föräldrar, GE ER!
  • Sofialo

Jag har flera kompisar som är ledsna över att deras föräldrar bara gav dem samma mat hela tiden som de tyckte om. Idag tycker de nästan inte om någonting.

Alla gör som de själva vill, såklart. Personligen håller jag ändå med TS. Det handlar som sagt inte om vissa gånger eller vissa barn som inte går upp i vikt eller får i sig annat. Det handlar om föräldrar som gör barnen en otjänst genom att ständigt göra samma mat och inte variera mycket eller göra flera rätter för att barnen ska tycka om det. Man behöver ju inte göra ärtsoppa, palt och annat som man vet att inte barnen tycker om varje dag, men varierad kost är bra och viktig, och ibland tycker man inte om det som är på tallriken. Det är väl inte konstigt?

• inyourface

Kommer ihåg när jag själv var liten, min mamma tvingade oss alltid att äta vad som serverades, och allt skulle ätas upp fast hon själv tagit upp det. Halva min barndom spenderades med skrik och tårar runt matbordet... :P Kunde tex verkligen inte äta potatisbullar utan att må riktigt illa och klökas. kan jag fortfarande inte.
    Men mamma gav sig inte. så man fick hålla för näsan, kväva sina spykänslor och svälja. efter det gick man ifrn bordet, sprang in på toa och kräkte.

Så nej. jag kommer aldrig aldrig någonsin tvinga mina barn att äta något de inte vill. Och resonemanget "du vet inte om det är gott förrän du smakat" förstår jag mig inte alls på.
    Så säger alltid min svärmor när hon serverar konstiga hemmagjorda recept. och då säger jag "nej det vet jag inte. men jag har aldrig smakat hundbajs i heller, men jag vet redan nu att jag inte kommer tycka om det". och då brukar hon sluta tjata...

• ignatius

Mhm, barnen lär sig säkert älska all mat de är tvugna att äta upp

En sak att erbjuda nya smaker och ha en varierad kost, en helt annan sak att servera mat som man vet att barnen inte tycker om och inte erbjuda något alternativ! Hur skulle ni känna om de bara serverade någon maträtt ni verkligen ogillade i personalmatsalen och ni var förbjudna att ta med matlåda eller smörgås? 

• Sofialo
    inyourface skrev 2009-11-10 17:19:53 följande:
    Kommer ihåg när jag själv var liten, min mamma tvingade oss alltid att äta vad som serverades, och allt skulle ätas upp fast hon själv tagit upp det.
    Hm, jag tror inte att det är detta det handlar om. Vem har sagt att man ska tvinga sina barn att äta all mat? Verkligen synd att det blev så för dig, och jag håller heller inte med om att det skulle vara rätt metod för att få i sina barn mat. Återigen. Det är väl jätte viktigt och bra att barn får mångsidig mat, och inte bara äter korv och makaroner, köpta köttbullar och makaroner bara för att det är det de tycker om? Dels för att de ska få i sig Bra mat, men kanske främst för att de ska lära sig att tycka om mat.

Ett tips på hur man kan göra för att få barn att äta är att laga maten tillsammans med barnen. Det är ofta väldigt populärt och då vet barnen vad som är i och kan smaka under tiden man lagar.
  • mamma2kids

jag lagar det barnen tycker om.onödigt att laga pyttipanna tex vilket jag vet det hatar bara för att JAG vill ha det..enkelt.

• Sofialo

Men om man alltid har två olika maträtter är det väl klart att barnen i de allra flesta fall inte väljer att bara äta det de vet att de tycker om... Är det verkligen en bra lösning?

• Sofialo
    inyourface skrev 2009-11-10 17:19:53 följande:
    Så nej. jag kommer aldrig aldrig någonsin tvinga mina barn att äta något de inte vill. Och resonemanget "du vet inte om det är gott förrän du smakat" förstår jag mig inte alls på. Så säger alltid min svärmor när hon serverar konstiga hemmagjorda recept. och då säger jag "nej det vet jag inte. men jag har aldrig smakat hundbajs i heller, men jag vet redan nu att jag inte kommer tycka om det". och då brukar hon sluta tjata...
    Oj! Jag hade verkligen tagit illa vid mig om jag lagat mat till dig och jag fick det till svar om jag säger att man inte vet om det är gott eller inte så länge man inte har smakat. Hur kan du jämföra hemmagjord mat med hundbajs?
  • BymBym

Jag har aldrig tvingat mina barn att äta. Den äldsta äter det mesta medan den yngsta är väldigt kräsen.

Ofta har barn en period när de är petiga med maten och jag tror att man gör otjänsten om man tvingar dem....

• Sofialo

Håller med. Man ska aldrig tvinga.

• Mariohn

Att tvinga i ett barn t ex ärtor är att göra sig skyldig till barnmisshandel. Misshandlar man ett barn är man en idiot som förtjänar att jagas rakt in i en kula.

Svar på tråden Snälla föräldrar, GE ER!