• ungmamma89

Snälla föräldrar, GE ER!

Jag har alltid levt efter regeln "Ät det som serveras, när det serveras, annars får du vara hungrig". Det är INGET fel i att göra så. Det finns inga barn i sverige som svälter.
    Att se folk som daltar med sina barn när det gäller mat, det gör mig riktigt illamående faktiskt. "äh, hon/han gillar inte det och det, så jag får skylla mig själv som lagat det... Hon/han kan äta det eller det istället" Vadå istället? Vad är det för stil att lära sitt barn att det är okej att gnälla över mat så att de får något annat istället? Tror ni att skolbespisningspersonalen resonerar likadant sen? Eller planerar du kanske att skicka med barnet egenlagad mat till skolan när det så blir dags?
    Skärpning, ni lär era barn att fnysa åt mat, att det är okej att gnälla över mat som folk slitit för att laga. Och ni lär era barn att det är okej att vara överkräsna när det gäller mat!

Förlåt om ni tar illa upp, men det finns inget värre än att laga mat till barn som anser att ingenting utöver pannkakor är acceptabelt. Seriöst... någon sorts variation får det väl vara?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-09 07:39
    Måste tillägga att jag inte pratar om att någon enstaka gång ge vika och kanske ge något annat, utan att jag stör mig på när det ALLTID blir så, att man inte ens säger åt barnet att smaka om det är någon ny maträtt, utan att man hellre gör en macka än att ta en diskussion.
    Självklart gör man ju undantag om man VET att barnet absolut inte gillar maten.

• Svar på tråden Snälla föräldrar, GE ER!
  • IsaW

Det här är klurigt tycker jag, som har en son som är petig med maten och en riktig smalis! Han gillar iofs många olika maträtter, men ogillar många också. Vi gör så att han ska smaka på maten men måste inte äta upp, vi serverar däremot ingen annan mat än den vi lagar till familjen. Sonen kan dock gå från bordet utan att ha ätit nästan någonting, om det är något han inte gillar, och så är det på dagis med. Det bekymrar mig lite eftersom han är så smal. Gillar han maten så äter han mycket. Jag tycker alltid att det är okej med frukt och grönsaker, så det kan han få även om han inte gillar maten. Är det någon som har några andra tips för vad man kan göra när man har ett matkräset barn? Han är 5 år och hans pappa var för övrigt likadan när han var liten, har jag fått höra.

• marie1973

Jen nifer skrev 2009-11-11 13:19:08 följande:

jag lagar mat som jag gillar, skulle ALDRIG ställa mig i köket o laga nått som jag tycker är äckligt. För de vill ja såklart inte äta. Nu är mina barn små men kommer säkert upptäcka maträtter som mina barn anser äckligt och varför skulle jag tvinga dom äta nått dom inte tycker om? Mat är mer än något som ska mätta magen tycker jag personligen. Middag ska va en trevlig stund. Och  nej jag ställer mig inte och lagar fler maträtter, utan ja kan istället absolut tänka mig att utesluta vissa saker som barnen inte gillar när dom ska äta. Är de så att barnet inte äter när jag lagat nått, då är de så. Då brukar vi köra en flaska välling innan läggdags eller en macka.
    Fast å andra sidan kan barn tycka att det är äkligt från en dag till en annan. Jag erbjuder alltid allt på tallriken sen är det upp till dem att äta det dem vill.

Jag kan bara ta ett ex på hur min dotter har gjort. Broccoli och blomkål har inte varit någon favorit vare sig åt min man eller vår dotter men jag tycker om det, likaså vår minsting. Jag har dock alltid lagt upp på hennes tallrik och huxflux så älskar hon det men hon fick vänja sig i sin takt. Om man aldrig blir erbjuden kan man heller inte lära sig att tycka om det.
  • Jen nifer
    marie1973 skrev 2009-11-11 14:25:58 följande:
    Jen nifer skrev 2009-11-11 13:19:08 följande: Fast å andra sidan kan barn tycka att det är äkligt från en dag till en annan. Jag erbjuder alltid allt på tallriken sen är det upp till dem att äta det dem vill.Jag kan bara ta ett ex på hur min dotter har gjort. Broccoli och blomkål har inte varit någon favorit vare sig åt min man eller vår dotter men jag tycker om det, likaså vår minsting. Jag har dock alltid lagt upp på hennes tallrik och huxflux så älskar hon det men hon fick vänja sig i sin takt. Om man aldrig blir erbjuden kan man heller inte lära sig att tycka om det.
    jag tycker absolut att man kan erbjuda det vid flera tilfällen. Men jag skulle inte trilskas med att lära henne äta vissa saker som hon upplever som äckligt.

Det får gärna vara med på matbordet så hon vid flertalet tillfällen erbjuds. Men sen är de upp till henne vad hon vill stoppa i munnen eller inte. Och jag lagar hellre mat som jag vet både jag och familjen upplever som gott och roligt att äta.
    Mollys mamma
  • FamBroberg
    mamman2008 skrev 2009-11-10 20:13:56 följande:
    Alla borde fasen lära sig att barn ska smaka på maten upp till 10 ggr innan man kan säga att de inte gillar de.... e det nya smaker och ny mat så kan man inte begära att ungen gillar de på första försöket så då får man prova igen och igen och igen!Men vart ligger felet? E de ni föräldrar som är slapphänta och inte ORKAr ta itu med de och har gnälliga barn som får smaka mat 10 ggr eller vart e det som skon klämmer?
    Jag vet inte, men att ta råd från någon som anser att det är rätt att tvinga ett barn till något som det verkligen inte vill och inte behöver, känns rätt...hm...fel.

Sen någon som kallar barn för ungen känns väldigt liten.
    Men ditt sätt fungerar säkert för dig....
  • marie1973

Jen nifer skrev 2009-11-11 15:27:38 följande:

jag tycker absolut att man kan erbjuda det vid flera tilfällen. Men jag skulle inte trilskas med att lära henne äta vissa saker som hon upplever som äckligt. Det får gärna vara med på matbordet så hon vid flertalet tillfällen erbjuds. Men sen är de upp till henne vad hon vill stoppa i munnen eller inte. Och jag lagar hellre mat som jag vet både jag och familjen upplever som gott och roligt att äta.
    Jag håller med men när jag läser ditt inlägg så får jag en bild av att du bara lagar mat som ni alla tycker om, det kan ju bli lite enformigt om alla ska tycka om maten. Speciellt om man är många i familjen.
  • Veladis
    marie1973 skrev 2009-11-11 18:17:49 följande:
    Jen nifer skrev 2009-11-11 15:27:38 följande:
    Jag håller med men när jag läser ditt inlägg så får jag en bild av att du bara lagar mat som ni alla tycker om, det kan ju bli lite enformigt om alla ska tycka om maten. Speciellt om man är många i familjen.
    Måste det bli enformigt? Om alla någotsånär gillar det mesta så funkar det ju...
    Och ibland får man kompromissa. Min dotter gillar t ex blodpudding, men min treårige son har provat det en gång och då kräktes han efteråt. Låter vara osagt om det var pga blodpuddingen, men han förknippar blodpudding med kräk nu, så det går inte att få i honom (jag har sälv kräkts efter att ha ätit tacos en gång, så det får jag inte ätit på fem år även om jag tycker om det egentligen). När vi äter blodpudding har vi antingen bacon eller potatisbullar + lingsylt och råkost till. Då äter sonen allt utom blodpuddingen.

Sen undrar jag... Ni som kräver att små barn ska prova 10 ggr först, räknar ni verkligen gångerna? Hur håller ni reda på att lille Kalle 2½ har provat blodpudding x antal gånger? För itne kan ni väl kräva att Kalle, som inte ens kan räkna till tre, ska göra det själv? Och vad gör ni om Kalle kväljs av smaken även den 10:e gången?
  • Sussgirl

Håller med om att man inte ska laga annan mat än det man äter själv.
    Har ett bra exempel på det min mans syster (är 31 år och bor hemma ff) har fått annat jämnt och nu äter hon knappt inga grönsaker och är kinkig som en femåring med mat fast hon är 31 år!!
    mamman säger ochså det kan inte du äta för det är majonäs i osv.. sjukt eller?!!

Vi fick den mat som serverades och vi åt för vi visste inget annat.
    Så kommer jag göra med min dotter med.

• 4everwe2

Håller med dig TS fullt ut!! Vi har lärt barnen att man äter allt och prövar att äta mat man inte smakat. Visst tycker man inte om maten så har man iaf smakat. Detta har gjort så mina döttrar äter nästan allt. Dom älskar blodpudding och lever tex.. Det enda dom säger nej till är bara pulvermos och brunabönor

• carita1974
    4everwe2 skrev 2009-11-11 18:52:01 följande:
    Håller med dig TS fullt ut!! Vi har lärt barnen att man äter allt och prövar att äta mat man inte smakat. Visst tycker man inte om maten så har man iaf smakat. Detta har gjort så mina döttrar äter nästan allt. Dom älskar blodpudding och lever tex.. Det enda dom säger nej till är bara pulvermos och brunabönor
    Fler som gör som oss..smaka tycker jag dom ska göra...men lagar sällan mat dom inte gillar...lagar husmansk kost...mina barn äter också nästan allt..
    Men skulle dom nu mot förmodan inte gilla nått så är det så ...
Svar på tråden Snälla föräldrar, GE ER!