• ungmamma89

Snälla föräldrar, GE ER!

Jag har alltid levt efter regeln "Ät det som serveras, när det serveras, annars får du vara hungrig". Det är INGET fel i att göra så. Det finns inga barn i sverige som svälter.
    Att se folk som daltar med sina barn när det gäller mat, det gör mig riktigt illamående faktiskt. "äh, hon/han gillar inte det och det, så jag får skylla mig själv som lagat det... Hon/han kan äta det eller det istället" Vadå istället? Vad är det för stil att lära sitt barn att det är okej att gnälla över mat så att de får något annat istället? Tror ni att skolbespisningspersonalen resonerar likadant sen? Eller planerar du kanske att skicka med barnet egenlagad mat till skolan när det så blir dags?
    Skärpning, ni lär era barn att fnysa åt mat, att det är okej att gnälla över mat som folk slitit för att laga. Och ni lär era barn att det är okej att vara överkräsna när det gäller mat!

Förlåt om ni tar illa upp, men det finns inget värre än att laga mat till barn som anser att ingenting utöver pannkakor är acceptabelt. Seriöst... någon sorts variation får det väl vara?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-09 07:39
    Måste tillägga att jag inte pratar om att någon enstaka gång ge vika och kanske ge något annat, utan att jag stör mig på när det ALLTID blir så, att man inte ens säger åt barnet att smaka om det är någon ny maträtt, utan att man hellre gör en macka än att ta en diskussion.
    Självklart gör man ju undantag om man VET att barnet absolut inte gillar maten.

• Svar på tråden Snälla föräldrar, GE ER!
  • Mariohn
    Reglementet skrev 2009-11-10 18:55:36 följande:
    Varför ska man tvingas äta saker man inte tycker om bara för man är ett barn?
    För att ens förälder är sadist.
  • Svanflikkan85
    bengke skrev 2009-11-10 18:55:34 följande:
    Hej TS! Jag är en av dem du år illa åt! Jag vill ha mätta barn som orkar leka och får i sig det som de behöver. Hellre att de äter köttbullar i mängder än petar i köttgrytan och äter sig mätta på ris.
    Då aitter vi i samma båt! Jag gör samma sak! min son vägrar dessutom smaka mat han inte känner till, eller är van vid! Lyckades få han att smaka lasange igår.. vilket intre var ngn hitt!
  • Svanflikkan85
    Reglementet skrev 2009-11-10 18:55:36 följande:
    Varför ska man tvingas äta saker man inte tycker om bara för man är ett barn?
    Det undrar jag med! Jag äter ju inte det jag inte tycker om, så vaeför ska jag tvinga mina barn att äta de dom inte tycker om? Man vet ju själv hur hemskt det är att tvinga i sig det man tycker är äckligt!!!
  • Kloker

Jag håller med ts om att man inte ska tvingas äta något man uppenbart inte tycker om, men jag blir också grymt provocerad av föräldrar som låter sina barn bestämma både vad och när de ska äta.

Självklart väljer vi vuxna vilken mat vi ska laga, men när jag äter hemma hos någon annan så äter jag vad som serveras. Jag skulle aldrig drömma om att säga att jag inte äter det eller det, för att leka en stund och sedan be om en macka. Jag tycker det är oförskämt att göra så och därför vill jag inte att mitt barn ska göra så heller.

• DestinationX

Jag tror att det är många här som missar poängen! TS menar nog inte att man ska tvinga barn i sig mat som gör att de kräks. Hon föreslår helt enkelt att inte laga speciell mat åt barnen. Och det håller jag absolut med om... Tänk att man ska hålla på laga flera maträtter varje dag... jag hinner knappt med att laga en maträtt. (Och då hellre EN färsklagat maträtt, än två halvfabrikaträtter, som pulvermos och mammascan - och jo, vi äter ibland halvfabrikat men inte i regel.) Om vi nu äter en sallad då kan man visst se till at det finns något barnvänligt också, som bröd, pålägg, etc.

Och tänk om jag bara skulle laga den maten som mina barn tycker om, då får vi förärldrar aldrig äta vår egen favorit mat!?

Nej, det ska vara balans: ibland blir det mat som barnen tycker om, och ibland mat som vi föräldrar tycker om. Och mina barn äter rätt så kryddiga indiska curry utan problem (utan att det är dåligt för matsmältningen så klart) - och känner de inte för det heller då äter de iaf ris!

• Julmust
    DestinationX skrev 2009-11-10 18:29:28 följande:
    OK, och hur gör ni när barnen BER om att äta något, och sedan vill de inte röra maten eller äter bara pytte lite?? Så här har min 3,5 åring hållit på i några dagar nu. Han har altid varit en dålig ätare, ska jag tillägga, och här brukar vi också köra "det som serveras är den maten som finns, ingeting annat, fast vi ser till att det alltid finns något barnvänligt att äta (typ mais, bröd, ...) om allt annat vägras.MEN, igår kväll, innan läggdags, var han hungrig sa han, och ville ha en smörgås med leverpastej. Och det fick han. Och sen ville han inte äta den. Nästan som han håll på att jävlas med mig Nyss ville han ha gröt, något jag vet han tycker om. Han fick en portion, han rörde lite i den, åt en liten sked av den och sedan ville han inte ha mer....AARGH, tror jag blir galen. Man serverar de han tycker om, när han är hungrig, och han vill ändå inte ha??!!! Vem har varit med om detta? Vad göra?
    Helt säker på att han inte håller på att bli sjuk? Om det bara är sedan igår alltså.
  • Reglementet

Skulle någon försöka tvinga i mig lever skulle jag fan drämma till dem.

• Mariohn

Vad är problemet? självklart är det att ta i att stå och laga 5 olika maträtter dagligen men om det är något specifikt barnen absolut ogillar kan de väl få någonting annat? När Mina föräldrar åt blomkål fick jag och brorsan sojakorv och makaroner. Någon gång kan man väl äta olika?

• Julmust

Tycker verkligen att det finns en medelväg för de flesta av oss föräldrar. Man serverar mat med jämna mellanrum och låter barnen äta av det de vill på tallriken. Det vill säga man varken tvingar i barnet något som det tycker är äckligt eller att man lagar specialkost till dem. Om barnet äter dåligt vid en måltid får de chans att ta igen det nästa gång. Skapar en trevlig situation vid maten och låter barnet få chans att prova många olika saker.

Sedan finns det förstås alltid specialfall med barn som inte hittar någon matglädje pga olika orsaker.

• Julmust
    Mariohn skrev 2009-11-10 19:13:06 följande:
    Vad är problemet? självklart är det att ta i att stå och laga 5 olika maträtter dagligen men om det är något specifikt barnen absolut ogillar kan de väl få någonting annat? När Mina föräldrar åt blomkål fick jag och brorsan sojakorv och makaroner. Någon gång kan man väl äta olika?
    Har någon sagt att det är ett problem? (ärlig och inte ironisk fråga)

Åt dina föräldrar bara blomkål? Det skulle visserligen vara gott, men inte landa speciellt bra i min mage.
Svar på tråden Snälla föräldrar, GE ER!