• Lislin

    Men allvarligt! -Hur rädd är ni för svinflunsan???

    Tycker att det är för mycket svammel och utrymme i media om svinflunsa vaccineringen! Jag kommer inte att vaccinera mig eller mina barn, har ni bestämt er? Vem har påverkat er mest? Jag tycker media pysslar med skrämselpropaganda!

    Okej, den är säkert inte så trevlig att ha (vilken flunsa är det?) men sååååå dödsfarlig är den inte!!! Jag tycker media försöker framställa den som rena digerdöden! Vaccineringen håller så kort stund, har du haft svinflunsan så har du fullgod immunitet resten av livet!

    Okej att personer i riskgrupper tar vaccinering, men att hela befolkningen ska vaccinera sig... -löjligt! Viruset kommer inte att dö ut, det kommer att fortsätta cirkulera många år till, så får du den inte nu så får du den när vaccinet slutat verka!
    Tycker sjukvården borde satsat de enorma kostnader, som denna vaccineringshysteri medfört, på viktigare saker!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-09 14:55
    joo, jag vet att viruset kan mutera, men det gör det vare sig man vaccinerar sig eller ej! Faktum är att alla kommer inte att vaccinera sig!

  • Svar på tråden Men allvarligt! -Hur rädd är ni för svinflunsan???
  • Liljekonvaljblomman

    Har inte tagit sprutan och nu tror jag att jag har fått det Ångrar mig lite...

  • mammapappabebis
    såffan skrev 2009-11-10 13:22:30 följande:
    Jo d tycker jag, jag tycker media har förstorat upp allt jätte mycke. Med resultatet att många är jätte rädda både för vaccinet och sjudommen. Men bara för att medida har blåst upp d betyder d ju inte att d är fel att skydda sej..
    Det är inte fel, alltså? Bara löjligt (som det står i TS)?

    Jag tycker att FL-medlemmar har blåst upp det ännu mer än media!!!

    (Har inte bestämt om vi ska vaccinera eller ej ännu)
  • isisisis
    anni31 skrev 2009-11-10 16:41:42 följande:
    Jag är jätterädd!!... Vet hur dålig min pojke varit bara av en helt vanlig förkylning och tänker inte ta några risker. Varför skulle jag det? Jag är redan vaccinerad och imorgon är det tösens tur. Kräver att alla som vill träffa barnen ska vaccinera sig och har inte stött på något motstånd.. Tvärtom tycker alla i min närhet att man inte utsätter småttingar för farliga sjukdommar om det inte är nödvändigt. Talade med sjukvårdsrådgivningen igår och dom sa att det finns risk för att de riktigt små barnen blir väldigt sjuka men att vaccinet tyvärr inte är testat tillräckligt för att man skall kunna ge det till barn under tre år ännu. Synd! Hoppas det är tillräckligt testat snart... Tror inte att media blåst upp det för mycket. Blir förvånad när jag möter människor som skrattar och tycker det är hysteri att vaccinera sig...
    Det är på gång.
    I förra veckan sa de att testerna fallit väl ut,så de skulle köra igång med nya rekommendationer för småbarn också inom kort.
  • Lingling11
    Newbride2008 skrev 2009-11-10 15:39:31 följande:
    Jag litar på experterna på området, eftersom jag själv inte är någon expert. Så gör jag inom de flesta branscher. Det är farligt att säga som du gör, för du får kanske äta upp dina ord inom ett par år. Vi kan aldrig veta vad som komma skall och det de varnar för är att viktiga samhällsfunktioner kan slås ut om inte tillräckligt många vaccinerar sig och jag är inte villig att riskera det. Man testar aldrig vaccin på gravida specifikt, men gravida har fått samma typ av vaccin förut utan att något hänt. Dessutom har man testat på gravida djur och det har inte visat något. Finns ingen forskare som kan garantera att du klarar dig bra om du får svininfluensan, ändå är du villig att utsätta dig för smittan? (om du nu inte redan haft den, vilket du ju inte vet med säkerhet). Jag undrar jag om folk dissekerat andra vaccin och läkemedel lika noga som de gjort med just svininfluensa vaccinet och varför inte i så fall? Själv stoppar jag gladeligen i mig medicin som läkare skrivit ut till mig och litar på deras ord att det ska hjälpa, varför ska jag som lekman ge mig in i ett kolla upp vad allt innehåller av rädsla för att det kan skada mig? Om jag är så suspekt så kan jag ju inte fungera i samhället tillslut.
    Likadant som jag kan komma att få äta upp mina ord om några år så kan det även drabba experterna. Som det ser ut just nu finns det inga garantier vare sig med vaccinet eller svininfluensan.
    Samma typ av vaccin har getts till gravida förut, ja det har jag också hört. Har även hört experter som säger att adjuvansen (AS03) aldrig har använts i ett godkänt vaccin tidigare, och att adjuvansen är extra starkt i just detta vaccin för snabbar och starkare reaktion av immunförsvaret. Har fortfarande aldrig fått något svar från någon expert varför de säger att det är riskfritt för gravida i alla skeden av graviditeten att ta vaccinet som sätter igång immunförsvaret på högvarv, när det är känt att immunförsvaret är nedsatt hos gravida för att inte stöta ut fostret. I min mening låter det inte logiskt att det ska va helt riskfritt. Att de har testat på gravida djur är en studie som enbart visar på de direkta effekterna. Finns inga som helst studier som visar ifall det finns några långsiktiga effekter p.g.a. vaccinet.
    Som jag ser det så i det skede vi är i just nu kan vi inte göra mycket annat än att vänta och se vad som kommer att hända. Jag tycker inte man ska pracka på människor att ta vaccinet, inte heller försöka få dem att avstå. Utan var och en får bilda sig sin egen uppfattning. Men då bör även alla vara väl insatta i det egna beslut de tar. Tänker bl.a. på tanten som "grinade" ut i tidningen av att hon trots vaccineringen fick svininfluensan, hon säger att hon inte hade någon aning om att hon kunde bli sjuk.

    Själv tillhör jag dem som ifrågasätter den extrema medikaliseringen som finns i samhället. Med det menar jag inte att medicinering är fel. Självklart finns det fall där det är bra och behövs. Men allt går inte att medicinera bort. Har en mamma som gladeligen stoppar i sig alla möjliga piller utan att ifrågasätta nånting, tar även receptfria läkemedel som alvedon, ipren och liknande emellanåt utan att läsa på bipacksedeln. När hon sedan åker in på sjukhuset med bröstsmärtor tror hon direkt att det är hjärtinfarkt utan att för en stund reflektera över alla tabletter hon ätit, som bl.a. har bröstsmärtor som en biverkning. Min pappa har även fått tabletter utskrivna som gjorde honom helt apatisk till allt i flera månader innan de slutligen kom fram till att det var p.g.a. medicinen. Finns även en dokumentär som svt (om jag inte minns fel) visade om en kvinna som mer eller mindre fick alzheimers p.g.a. medicineringen. Så medicinering är inte alltid den bästa lösningen.
    Sedan när det gäller vaccination så kan man ju föra en diskussion utifrån Darwinismen om "survival of the fittest". Men då kommer inlägget bli på tok för långt.
  • guild

    jag kommer inte att ta vaccinet. Det är inte tillräckligt testat för jag ska ta det. Ingen vet hur skadligt det är för kroppen i framtiden.

    Litar inte på myndigheter, de gör allt för ekonomisk vinning och för att gagna dom själva.

    Se bara hur det gick för neurosedynet, det var ofarligt det med. Tills de kom på att det inte var det..
    sv.wikipedia.org/wiki/Talidomid

    Och kikhostevaccinet med deras biverkningar;
    Vaccination mot kikhosta ingick i det svenska vaccinationsprogrammet från 1950-talet till 1979 i form av trippelvaccin (DTP), men upphörde för att det dåvarande kikhostevaccinet inte hade fullgod effekt och p.g.a. misstankar om biverkningar. Under 1980-talet och fram till 1995 fick barnen DT istället för DTP.
    www.smittskyddsinstitutet.se/vanliga-fragor/allmanna-vaccinationsprogrammet/kikhosta/

    Är inte mer rädd för influensan är att sätta mig i en bil. Bilolyckor skördar fler offer.

    Bläddrade förbi detta på nätet;

    Om vaccinet - Så funkar det
    Innehåll svininfluensa-vaccin:

    Skvalen (10,6 mg)
    DL alfa tokoferol (11,86 mg)
    Polysorbat80 (4,85 mg)
    Stammar odlade i ägg

    Hjälpämnen:
    Polysorbat 80
    Octoxynol-10
    Tiomersal
    Natriumklorid
    Dinatriumvätefosfat
    Kaliumvätefosfat
    Kaliumklorid

    Emulsion:
    Natriumklorid
    Dinatriumvätefosfat
    Kaliumdivätefosfat
    Kaliumklorid

    Skvalen (eng. squalene): I dag tar man skvalen ur levern på hajar, men det går även att extrahera ur avfall från olivoljetillverkning. Skvalen är inte i sig en adjuvans men om det används samverkar det med andra adjuvanser och ökar dess effekt och ger effekter man inte kan vara säker på. skvalen gör att immunförsvaret förlorar funktionen att känna igen egna celler och egen vävnad. Skvalen ihop med pertussistoxin användes på soldater i Irakkriget och tros ligga bakom gulf-war syndrome. Den autoimmuna reaktionen är extremt farlig och kan leda till nervskador och död. I fallet gulf-war syndrome gav det en typ av autoimmun sjukdom innebar allt från förlorad muskelkontroll, hjärncancer och att kroppen stöter bort sina egna organ.

    DL alfa tokoferol: Syntetiskt framställd E-vitamin. E-vitamin anses praktiskt taget ofarligt utom vid blödarsjuka, reumatisk hjärtsjukdom och högt blodtryck.

    Polysorbat80(E433): Framställs av oleinsyra, sorbitol och etylenoxid (ett lösningsmedel från petroleumindustrin) får reagera med varandra ("etoxyleras") så att blandningen för-estras. Kan innehålla rester av Etylenoxid från tillverkningen som är ett mycket cancerframkallande ämne. Fettsyrorna kan vara från djur, t.ex. gris.

    Virus-stammar odlade i ägg: Är själva det avdödade viruset och är det som egentligen kroppen skall svara på. Tyvärr ger avdödade virus inte den immunförsvars reaktion som ger immunitet. Där för tillför man adjuvans. Adjuvans är ämnen som ska trigga immunförsvart (läs stressa) till fullt immunförsvars svar. Och hur gör man då det? Man använder ämnen som kroppen inte tål och som immunförsvaret reagerar på. Virus odlade i ägg gör även att äggallergiker inte bör ta vaccinet.

    Octoxynol-10: Octxynol 9 som har en ?kedja? mindre används som tillsats i kosmetika, som spermadödande ämne och i rengöringsmedel. Octoxynol används i olja/vatten blandningar för sin förmåga att bilda vätebindningar med andra ämnen. Har visat sig hud-irriterande. Har inte hittar någon bra information om detta ämne. Kommentera om du vet mer om ämnet eller dess risker.

    Tiomersal: Kemikalierna som bildar tiomersal är dödliga och orsakar cancer, hjärn- och le­verskador. Tiomersal innehåller 50% kvicksilver. Förutom sin giftighet tar sig organiskt kvicksilver igenom såväl moderkakan som blod-hjärnbarriären. Resultatet kan bli neurologiska skador vilket i vissa fall kan leda till döden. Det kan också orsaka intellektuell nedsättning och inlärningssvårigheter. Så att vaccinera gravida är inte säkert.

    Natriumklorid: Vanligt koksalt, ingen risk med det, om det inte reagerar med de andra ämnena i vaccinet. Antagligen ofarligt.

    Dinatriumvätefosfat: En fosfat, Uppgifter om eventuell giftighet saknas än så länge. Kommentera om du vet mer.

    Kaliumvätefosfat: En fosfat, Uppgifter om eventuell giftighet saknas än så länge. Kommentera om du vet mer.

    Kaliumklorid (E 508): Används som konserveringsmedel. Kaliumklorid används även som tredje substans vid giftinjektion, en metod för avrättning. Det gör att hjärtat stannar när det går direkt in i blodet.

  • Mollan
    Lingling11 skrev 2009-11-10 18:18:48 följande:
    Sedan när det gäller vaccination så kan man ju föra en diskussion utifrån Darwinismen om "survival of the fittest". Men då kommer inlägget bli på tok för långt.
    Du menar alltså att de som inte överlever svininfluensan inte har rätt att leva, enligt det naturliga urvalet? Tycker du att det gäller andra sjukdomar och tillstånd också? Vi kanske ska sluta göra kejsarsnitt på de kvinnor som inte kan föda på naturlig väg t ex, eftersom det naturliga urvalet sållar bort dessa människoliv? Eller hur tänker du egentligen??
  • mammapappabebis

    Lingling11: Om ditt barn/man/syster/bror/mamma/pappa hade astma, och därför dog i influensan då han ej blivit vaccinerad. Skulle du vara okej med det, eftersom det i så fall skulle gå enligt din övertygelse om survival of the fittest?


  • Hejpådig
    guild skrev 2009-11-10 18:30:55 följande:
    jag kommer inte att ta vaccinet. Det är inte tillräckligt testat för jag ska ta det. Ingen vet hur skadligt det är för kroppen i framtiden.Litar inte på myndigheter, de gör allt för ekonomisk vinning och för att gagna dom själva.Se bara hur det gick för neurosedynet, det var ofarligt det med. Tills de kom på att det inte var det..sv.wikipedia.org/wiki/TalidomidOch kikhostevaccinet med deras biverkningar;Vaccination mot kikhosta ingick i det svenska vaccinationsprogrammet från 1950-talet till 1979 i form av trippelvaccin (DTP), men upphörde för att det dåvarande kikhostevaccinet inte hade fullgod effekt och p.g.a. misstankar om biverkningar. Under 1980-talet och fram till 1995 fick barnen DT istället för DTP.www.smittskyddsinstitutet.se/vanliga-fragor/a.../Är inte mer rädd för influensan är att sätta mig i en bil. Bilolyckor skördar fler offer.Bläddrade förbi detta på nätet;Om vaccinet - Så funkar detInnehåll svininfluensa-vaccin:Skvalen (10,6 mg)DL alfa tokoferol (11,86 mg)Polysorbat80 (4,85 mg)Stammar odlade i äggHjälpämnen:Polysorbat 80Octoxynol-10TiomersalNatriumkloridDinatriumvätefosfatKaliumvätefosfatKaliumkloridEmulsion:NatriumkloridDinatriumvätefosfatKaliumdivätefosfatKaliumkloridSkvalen (eng. squalene): I dag tar man skvalen ur levern på hajar, men det går även att extrahera ur avfall från olivoljetillverkning. Skvalen är inte i sig en adjuvans men om det används samverkar det med andra adjuvanser och ökar dess effekt och ger effekter man inte kan vara säker på. skvalen gör att immunförsvaret förlorar funktionen att känna igen egna celler och egen vävnad. Skvalen ihop med pertussistoxin användes på soldater i Irakkriget och tros ligga bakom gulf-war syndrome. Den autoimmuna reaktionen är extremt farlig och kan leda till nervskador och död. I fallet gulf-war syndrome gav det en typ av autoimmun sjukdom innebar allt från förlorad muskelkontroll, hjärncancer och att kroppen stöter bort sina egna organ.DL alfa tokoferol: Syntetiskt framställd E-vitamin. E-vitamin anses praktiskt taget ofarligt utom vid blödarsjuka, reumatisk hjärtsjukdom och högt blodtryck.Polysorbat80(E433): Framställs av oleinsyra, sorbitol och etylenoxid (ett lösningsmedel från petroleumindustrin) får reagera med varandra ("etoxyleras") så att blandningen för-estras. Kan innehålla rester av Etylenoxid från tillverkningen som är ett mycket cancerframkallande ämne. Fettsyrorna kan vara från djur, t.ex. gris.Virus-stammar odlade i ägg: Är själva det avdödade viruset och är det som egentligen kroppen skall svara på. Tyvärr ger avdödade virus inte den immunförsvars reaktion som ger immunitet. Där för tillför man adjuvans. Adjuvans är ämnen som ska trigga immunförsvart (läs stressa) till fullt immunförsvars svar. Och hur gör man då det? Man använder ämnen som kroppen inte tål och som immunförsvaret reagerar på. Virus odlade i ägg gör även att äggallergiker inte bör ta vaccinet.Octoxynol-10: Octxynol 9 som har en ?kedja? mindre används som tillsats i kosmetika, som spermadödande ämne och i rengöringsmedel. Octoxynol används i olja/vatten blandningar för sin förmåga att bilda vätebindningar med andra ämnen. Har visat sig hud-irriterande. Har inte hittar någon bra information om detta ämne. Kommentera om du vet mer om ämnet eller dess risker.Tiomersal: Kemikalierna som bildar tiomersal är dödliga och orsakar cancer, hjärn- och le­verskador. Tiomersal innehåller 50% kvicksilver. Förutom sin giftighet tar sig organiskt kvicksilver igenom såväl moderkakan som blod-hjärnbarriären. Resultatet kan bli neurologiska skador vilket i vissa fall kan leda till döden. Det kan också orsaka intellektuell nedsättning och inlärningssvårigheter. Så att vaccinera gravida är inte säkert.Natriumklorid: Vanligt koksalt, ingen risk med det, om det inte reagerar med de andra ämnena i vaccinet. Antagligen ofarligt.Dinatriumvätefosfat: En fosfat, Uppgifter om eventuell giftighet saknas än så länge. Kommentera om du vet mer.Kaliumvätefosfat: En fosfat, Uppgifter om eventuell giftighet saknas än så länge. Kommentera om du vet mer.Kaliumklorid (E 508): Används som konserveringsmedel. Kaliumklorid används även som tredje substans vid giftinjektion, en metod för avrättning. Det gör att hjärtat stannar när det går direkt in i blodet.
    denna skrivelse ser hemsk ut, men om man läser noga så står det att det KAN vara farligt, OM man BLANDAR...osv osv.....inget skrämmande med andra ord.
  • Lingling11
    Mollan skrev 2009-11-10 19:12:03 följande:
    Du menar alltså att de som inte överlever svininfluensan inte har rätt att leva, enligt det naturliga urvalet? Tycker du att det gäller andra sjukdomar och tillstånd också? Vi kanske ska sluta göra kejsarsnitt på de kvinnor som inte kan föda på naturlig väg t ex, eftersom det naturliga urvalet sållar bort dessa människoliv? Eller hur tänker du egentligen??
    Darwinismen handlar inte om rätten till att leva, utan vem som är bäst lämpad att föra "arten" vidare. För människan är immunförsvarets uppbyggnad ett sätt att anpassa sig till omvärlden och de sjukdomsrisker finns. Att det kommer dödliga sjukdomar kan ses som naturens sätt att sålla bland den mänskliga arten så att de som är starkast överlever. (Går jämföra med missfall där "livsodugliga" foster stöts ut). Människor som överlever sjukdomarna bildar ett starkare immunförsvar för att anpassa sig.
    Om man däremot tar vaccin blir det ett sätt att kringgå evolutionsteorin. Genom vaccin kan även de "svaga" inom arten överleva, men de får inte ett försvar på längre sikt. Tar vi svininfluensa vaccinet som de tror har effekt i upp till ett år, så är alla som tagit vaccinet tillbaka på ruta ett när effekten tagit slut. Dessa människor har inte genomgått evolution genom att bygga upp ett starkare immunförsvar, de har bara lurat evolutionen i drygt ett år.

    Sedan är det en annan sak om man tror på det eller inte. Men det är en intressant aspekt och diskussion att föra då det gäller vaccinering. För man kan aldrig komma ifrån frågan om all vaccinering är bra, eller om vaccinering av precis alla är bra.
  • Lovis09

    Shit, skiträdd! Mest för att min astmatiska, äggallergiska son eller min lilla 4-månaders ska få skiten och inte klara sig! Så rädd faktiskt att vi ställer in en utlandsresa i januari. Vill inte riskera att dom blir sjuka utomlands med sjukvård jag inte litar på och där jag inte gör mig förstådd..

Svar på tråden Men allvarligt! -Hur rädd är ni för svinflunsan???