• MoSv74

Hålla besticken "rätt" i skolan!!!

Blir så arg!
    Min son som går i fjärde klass berättade alldeles nyss att dom MÅSTE hålla besticken på ett visst sätt i skolan.
    Dom får inte hålla gaffeln i höger hand och kniven i vänster.
    Utan dom MÅSTE hålla gaffel i vänster och kniven i höger.
    Det tillhör bordskicket hade fröken sagt.
    V A D spelar det för roll???
    Om dom äter ordentligt och  äter med kniv och gaffel så borde det väl inte spela nån roll i vilken hand dom håller besticken???

Är det såhär på nån mer skola?
    Finns väl andra saker att lägga energi på än att klaga på hur barnen håller besticken.

Tycker det är riktigt barnsligt av lärarna att ens påpeka detta.....antaglien lika barnsligt av mej att bli irriterad!

Åsikter tack!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-14 20:56
    Ojojoj!!
    Trodde aldrig att det skulle komma så många svar!
    Kul men oxå skrämmande att höra vad folk tycker!
    Att man skulle vara WT bara för att man håller besticken "fel" t ex....jösses!

Att sen fröken påpekar att man kan försöka hålla på ett annat sätt om barnet har svårt att t ex skära är en helt annan sak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-15 11:09
    Måste göra ett tillägg.
    Självklart ska barnen lära sej bordsskick i skolan! MEN där tycker inte jag att det ska spela någon roll hur man håller besticken!
    Jag har aldrig skrivit att lärarna inte får säga till om barnen smaskar eller beter sej illla vid matbordet.Självklart ska domgöra det.
    Men varför lägga energi på att påpeka hr dom håller besticken(Om barnen inte tycker det är jobbigt själva!) så att barnen kanske sitter och inte äter ist? För dom tycker det blir jobbigt att äta öht.

Många åsikter finns det ju,helt klart!
    Och det ä väl bra men att vissa ska säga att man är WT pga det osv....det är riktigt lågt.

• Svar på tråden Hålla besticken "rätt" i skolan!!!
  • kattis b
    Dr Mupp skrev 2009-11-14 15:51:41 följande:
    Så varför skulle det vara konstiogt om vänsterhänta gör samma sak fast tvärtom.
    För att det är onödigt.
  • Mental

"kan inte föräldrarna lära dom bordsskick så måste ju någon annan göra det."

*asg*

åh inte visste jag att det fanns fintfolk bland oss här på FL!
    eftersom deras barn lärt sig att ha bestick på "rätt sätt" kommer de självklart vara högtuppsatta människor som känner kungafamiljen!

kattis b skrev 2009-11-14 14:55:46 följande:

Hahahaha det är ju för fan så man skäms. Vuxna människor som inte kan äta med kniv och gaffel ordentligt.Om ni inte har något emot att ni och era barn kallas för inavlade banjolirande bonnläppar så fine, fortsätt som ni gör.
    my god, vem tappa dig som barn?...
  • mammaNena
    Mental skrev 2009-11-14 15:59:56 följande:
    ha ha ha ha ha
  • Mumin75
    Mental skrev 2009-11-14 15:59:56 följande:
  • Milkina cerka

Är själv vänsterhänt o. två av tre barn här hemma är det med. Både jag och de äter med gaffeln i vänster o. kniven i höger hand, men hade någon av dem velat vända på det så hade jag inte brytt mig om det alls. Tycker fröken borde ha annat som är viktigare att bry sig om...

• lottii

Jag är glad att mina föräldrar lärde mig vett och etikett under uppväxten, dit hörde tex att man ska äta med kniv i höger hand och gaffel i vänster hand. Det ser aldrig bra ut tvärtom.

Har man funktionshinder är det självklart att man får göra på andra sätt!!

• Jag bryr mig inte vad ni tycker

Jag äter också fel, men inte har någon sagt till mig eller märkt det. Fast när jag ska duka. så dukar jag då rätt, men är snabb på att byta sida då jag hugger in på maten.

• längtar och väntar

Så då ÄR vänsterhänt ett funktionshinder?

lottii skrev 2009-11-14 16:26:30 följande:
    Jag är glad att mina föräldrar lärde mig vett och etikett under uppväxten, dit hörde tex att man ska äta med kniv i höger hand och gaffel i vänster hand. Det ser aldrig bra ut tvärtom. Har man funktionshinder är det självklart att man får göra på andra sätt!!
  • anitra2012

TS, den läraren är helt ute och reser.
    Bordskick för mig att man inte prata med mat i munnen, inte springer runt med mat i munnen som jag ser många låter sina barn göra ute på resturanger, kalas osv.

Det känns som om vi är tillbaka till min pappas tid som föddes på 50-talet.
    Han tvingades i skolan att skriva med höger och likadant äta med gaffel i vänster och kniv i höger.

Något han inte är glad över idag, hur skolan gjorde. När han skriver så skriver han som en kratta. När han äter så "skär" han med gafflen. Han har försökt ändra på det,men fungera inte, han gör det ännu värre. Det är ju något man lärs upp som barn och svårt att ändra på som vuxna.

Låt barn vara vänsterhänta! Det är ju det de är födda till att vara.. Ni föräldrar som ändrar på det , för att det är fult. Snälla sluta! Ni gör ett stort misstag, jag har sett hur det påverka en vuxen människa.

Svar på tråden Hålla besticken "rätt" i skolan!!!