• MoSv74

Hålla besticken "rätt" i skolan!!!

Blir så arg!
    Min son som går i fjärde klass berättade alldeles nyss att dom MÅSTE hålla besticken på ett visst sätt i skolan.
    Dom får inte hålla gaffeln i höger hand och kniven i vänster.
    Utan dom MÅSTE hålla gaffel i vänster och kniven i höger.
    Det tillhör bordskicket hade fröken sagt.
    V A D spelar det för roll???
    Om dom äter ordentligt och  äter med kniv och gaffel så borde det väl inte spela nån roll i vilken hand dom håller besticken???

Är det såhär på nån mer skola?
    Finns väl andra saker att lägga energi på än att klaga på hur barnen håller besticken.

Tycker det är riktigt barnsligt av lärarna att ens påpeka detta.....antaglien lika barnsligt av mej att bli irriterad!

Åsikter tack!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-14 20:56
    Ojojoj!!
    Trodde aldrig att det skulle komma så många svar!
    Kul men oxå skrämmande att höra vad folk tycker!
    Att man skulle vara WT bara för att man håller besticken "fel" t ex....jösses!

Att sen fröken påpekar att man kan försöka hålla på ett annat sätt om barnet har svårt att t ex skära är en helt annan sak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-15 11:09
    Måste göra ett tillägg.
    Självklart ska barnen lära sej bordsskick i skolan! MEN där tycker inte jag att det ska spela någon roll hur man håller besticken!
    Jag har aldrig skrivit att lärarna inte får säga till om barnen smaskar eller beter sej illla vid matbordet.Självklart ska domgöra det.
    Men varför lägga energi på att påpeka hr dom håller besticken(Om barnen inte tycker det är jobbigt själva!) så att barnen kanske sitter och inte äter ist? För dom tycker det blir jobbigt att äta öht.

Många åsikter finns det ju,helt klart!
    Och det ä väl bra men att vissa ska säga att man är WT pga det osv....det är riktigt lågt.

• Svar på tråden Hålla besticken "rätt" i skolan!!!
  • Rulltrappa

kattis b skrev 2009-11-14 14:48:49 följande:

Haha. Vad är bordsskick i din värld då?
    att inte göra osmakliga saker som att spotta eller kasta mat. (att välja vilket bestick man vill ha i vilken hand har jag svårt att se som osmakligt... ;)
  • MoSv74

Men fortfarande är det ingen som kan tala om för mej hur det kommer sej att det "SKA" vara så!!!
    VEM har bestämt det?
    VART står det att barnen ska äta så???

• kattis b
    MoSv74 skrev 2009-11-14 14:57:52 följande:
    Jösses,vad moget....
    Inte ett dugg. Men det är det inte att äta som en bondläpp heller.
  • längtar och väntar

Jag vet flera vänsterhänta som håller besticken i de andra händerna. Ska de inte få göra det då heller? Så länge man vet hur man beter sig vid ett matbord så!

Jag är själv vänsterhänt, ska jag inte få hålla skeden i vänsterhand då t.ex.?

• Mother of 5

Vill ni höra en till sak som är löjlig och onödig för lärare att tjafsa om?

När jag skriver för hand, så kan inte jag ha mitt papper rakt, utan jag har pappret snett åt vänster. Om jag har pappret rakt, så får jag sjukt ont i hela armen.

Varje gång min lärarinna passerade mig, så envisades hon med att "rätta till" pappret.

Löjligt ellerhur.

• Bite me
    MoSv74 skrev 2009-11-14 14:59:35 följande:
    Men fortfarande är det ingen som kan tala om för mej hur det kommer sej att det "SKA" vara så!!!VEM har bestämt det?VART står det att barnen ska äta så???
    i böcker om vett o etikett. Var står det att man inte ska sitta på bordet, eller smaska när man äter?
  • MoSv74
    Bite me skrev 2009-11-14 14:58:30 följande:
    Nej, att smaska o rapa vid matbordet e inte bra bordsskick, nu e ju den yngsta bara ett år o den äldsta fyra, men de har redan rätt bra koll. Jag försöker lära mina barn vett o etikett, så att de inte ska uppföra sig som W.T då de växer upp, jag vill att de ska ha bra liv o vara framgångsrika.
    Ja,om min son nu inte kommer få ett bra liv och bli framgångsrik så är det pga att han höll besticken i fel hand när han gick i skolan!
    Men,vet du vad! Det tror ajg att jag kan leva med isf!

Hoppas dina barn lyckas nu då eftersom dom är så väluppfostrade!
  • kattis b

Ts, googla bordsskick. du får massa svar. Säkerligen svar på alla dina avancerade frågor om den här frågan.

Svar på tråden Hålla besticken "rätt" i skolan!!!